Stålomspunna bromsslangar sämre än original

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Hallå!
Jag har en cbr1000rr -06 på vilken jag bytt från originalslangar till goodridge-slangar i race-setup (en slang direkt till varje ok).
Och nu blir jag snart ledsen, för det har inte blivit minsta bättre bett eller stumt i frambromsen. Tvärt om.

Jag har luftat till förbannelse. Kört igenom en hel flarra vätska (hela tiden helt fritt från bubblor), kört hojen emellan, låtit den stå, luftat igen och luftat igen. När inte det hjälpte körde jag till en MC-verkstad där de har vakuum-pump. De jobbade i ca 45 min med att lufta utan att få ut någon luft och utan det blev bättre bett eller stummare i handtaget.

Har jag handtaget ställt på yttersta läget funkar det att köra, men med knapp marginal. Jag måste trycka in handtaget långt (mycket längre än innan jag bytte) innan det blir stumt, men när det väl tar stopp så är det faktiskt ganska stumt.

Innan jag bytte slangar rengjorde jag oken och bytte alla packningar. Det finns inget läckage och jag har samma skivor och belägg som innan slangbytet.

Kan mitt problem bero på något annat än luft i systemet? Kan jag ha fått dåliga piratkopior till slangar?
Tar gladeligen emot alla förslag!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Bytte du packningen i huvudcylindern?
Den kan ge precis det symptomet och kan ha sagt upp sig när du luftade.
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Bytte du packningen i huvudcylindern?
Den kan ge precis det symptomet och kan ha sagt upp sig när du luftade.

Nej, det gjorde jag inte. Borde man inte upptäcka någon form av läcka där uppe om packningen är dålig?
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Dra in handtaget med hjälp av ett buntband och låt det stå över natten. Kan hjälpa en del annars kan det vara som ovanstående skriver att det är dax att renovera huvudcylindern.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Nej, det gjorde jag inte. Borde man inte upptäcka någon form av läcka där uppe om packningen är dålig?

Jag menar kolvtätningen, inte brickorna på banjoskruven. Bara så vi inte pratar förbi varandra.
Räknade också med att det var kolvtätningarna i oken du sa att du bytte i ts.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Luftade du banjoskruvarna också? Framförallt den uppe vid huvudbromscylindern måste man alltid lufta.
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Jag menar kolvtätningen, inte brickorna på banjoskruven. Bara så vi inte pratar förbi varandra.
Räknade också med att det var kolvtätningarna i oken du sa att du bytte i ts.

Jag bytte kolvtätningarna i oken, ja. Och jag menade det du menade.
När det väl tar stopp så sjunker inte bromshandtaget in mer. Tror du verkligen att det kan vara läck i huvudcylindern?


Luftade du banjoskruvarna också? Framförallt den uppe vid huvudbromscylindern måste man alltid lufta.

Lufta banjoskruvarna? Det är luftat genom alla nipplar (på oken och huvudcylindern) runt 20 gånger vardera.


Dra in handtaget med hjälp av ett buntband och låt det stå över natten. Kan hjälpa en del annars kan det vara som ovanstående skriver att det är dax att renovera huvudcylindern.

Har tryckt åt ordentligt och dragit på ett buntband. Kollar imorgon efter jobbet. Hoppas det hjälper...:Bugar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag bytte kolvtätningarna i oken, ja. Och jag menade det du menade.
När det väl tar stopp så sjunker inte bromshandtaget in mer. Tror du verkligen att det kan vara läck i huvudcylindern?

Ja, det kan det vara. Har sett exakt dessa symptom pga skräp/repor/kass tätning i huvudcylindern. Ofta tar den då tidigare om man trycker in handtaget riktigt fort och senare/inte alls om man trycker riktigt långsamt.


Man brukar få ut lite luft genom att lufta vid banjon och med buntbandstricket så det är alltid värt att göra men SÅ mycket luft att det är sämre än orginal borde det inte finnas kvar om både du och en verkstad luftat ordentligt.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Lufta banjoskruvarna? Det är luftat genom alla nipplar (på oken och huvudcylindern) runt 20 gånger vardera.

Ja det räcker aldrig att bara lufta i nipplarna om du ska få det riktigt bra utan du måste även lossa banjoskruvarna medan du håller handtaget intryckt så att luften som samlats där kan ta sig ut. Gör det tills det bara kommer ut vätska även där. Därefter spänner du in handtaget med buntband över natten som beskrivits tidigare.
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Det visade sig att det var skivorna som behövde bytas. Jag visste att den ena var en aningens aning skev sen innan. Förmodligen blev det värre när jag fick däcken bytta hos Däckia i Solna (de skrapade även lacken på ena fälgen).
Med nya skivor känns bromsen som jag förväntade mig att den skulle göra med byte av slangar - på tårna!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag vill inte ifrågasätta vad du säger men jag måste uttrycka min förvåning över att dåliga skivor kan göra att bromshandtaget känns svampigt.
Kan det vara så att under tiden som du mekat med skivorna så har någon luftbubbla lyckats leta sig ut från något litet gömställe eller något i stil med det?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag vill inte ifrågasätta vad du säger men jag måste uttrycka min förvåning över att dåliga skivor kan göra att bromshandtaget känns svampigt.
Kan det vara så att under tiden som du mekat med skivorna så har någon luftbubbla lyckats leta sig ut från något litet gömställe eller något i stil med det?

Håller med om det resonemanget, skivorna kan inte ha haft med det att göra.
Vätska kan ju inte komprimeras, och inte heller bromsskivor, så det är luft som komprimeras, alternativt så är det sådan som diskuterats innan i tråden (ett inre läckage i någon cylinder/kolv).
Om de slitna skivorna ger detta symptom, så tyder det på att någonting blir tokigt när kolven i bromsoket går mot sitt ändläge.
Och då borde samma fenomen uppträda med slitna belägg.
Bara en fundering, eftersom det kanske kan äventyra din säkerhet i framtiden.

Det är ju toppen att det löste sig, men skulle vara intressant att veta vad det egentligen berodde på.
Det märkliga är att även en verkstad varit inblandad, och då förutsätter man att dom i alla fall kan en del om bromsluftning på en hoj?
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Bara för att slänga in ett tips om någon annan söker:
Kolla att beläggen är raka. Jag råkade ut för en liknande grej med svampig frambroms. Och efter att jag renoverat pump och ok noterade jag att beläggen var böjda och flexade i oken.:smasha
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
En skev skiva trycker tillbaka kolvarna mer än en rak skiva, därav att det känns som luft i systemet, kolvarna ska mycket längre ut när du trycker på bromsen än om de legat nära en rak skiva.

Har för mig att jag läste det så någonstans.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det visade sig att det var skivorna som behövde bytas. Jag visste att den ena var en aningens aning skev sen innan. Förmodligen blev det värre när jag fick däcken bytta hos Däckia i Solna (de skrapade även lacken på ena fälgen).
Med nya skivor känns bromsen som jag förväntade mig att den skulle göra med byte av slangar - på tårna!
Jag kör också med låsningsfria bromsar i väntan på ny skiva. :näsblod
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Det visade sig att det trots allt inte var skivorna i sig som gjorde att bromsarna kändes bättre. Det vart bra till en början, men blev snart värre igen.

Felet satt i kolvarna/dammtätningarna. Jag reflekterade inte över att problemet kunde sitta där eftersom allt var nybytt och fräscht. Men jag hade inte smort dammtätningarna ordentligt när jag satte ihop oken efter renoveringen. Förmodligen mådde kolvarna bra av att bli intryckta när jag bytte skivor och belägg, men satte sig tillbaka i gamla spår igen efter några vändor.
Köpte en burk CRC silikonspray, plockade av oken och ur beläggen. Sen var det bara att nöta - ut med kolvarna så långt jag vågade, på med sprayen, in med kolvarna igen. Så gjorde jag tills de löpte fint in och ut allesammans.
Äntligen funkar allt som det ska! Och inte behövde jag lufta (jag kontrollerade dock att det inte fanns något luft i systemet en sista gång, för sinnesro).

Kan tillägga att jag fick tipset av "hela hojen", som ligger på söder i Stockholm (det var inte dem jag skrev att jag var hos tidigare).

Bra erfarenhet för framtiden.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Du vet att du absolut inte ska ha något silikonbaserat tillsammans med packningar som är gjorda för Dot-vätska, det du skulle köpt är dot-fett eller bara tagit lite dot-vätska..
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Du vet att du absolut inte ska ha något silikonbaserat tillsammans med packningar som är gjorda för Dot-vätska, det du skulle köpt är dot-fett eller bara tagit lite dot-vätska..

Haynes servicehandbok säger annorlunda. Hela hojen också, som sagt. Bromsvätska var vad jag använde för smörjning av dammtätningarna vid renoveringen. Det funkade inte alls bra.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Haynes böcker är ju tämligen värdelösa när det kommer till renovering av fordon, urusla bilder och ofta ofullständiga beskrivningar på viktiga moment.

Hela Hojen är duktiga men jag hade som sagt köpt dot-fett istället som är gjort just för renovering av ok eller huvudcylindrar. Bra att det funkade i det här fallet men med andra oljor/vätskor i närheten av just bromstätningar/packningar så kan man få uppsvällda packningar istället, bara ett litet tips till nästa gång! :tummenupp
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Haynes böcker är ju tämligen värdelösa när det kommer till renovering av fordon, urusla bilder och ofta ofullständiga beskrivningar på viktiga moment.

Hela Hojen är duktiga men jag hade som sagt köpt dot-fett istället som är gjort just för renovering av ok eller huvudcylindrar. Bra att det funkade i det här fallet men med andra oljor/vätskor i närheten av just bromstätningar/packningar så kan man få uppsvällda packningar istället, bara ett litet tips till nästa gång! :tummenupp

För det jag har gjort hittills har haynes varit fullt tillfredsställande (håller mig borta från allt för, till synes, tidskrävande uppgifter).
Skulle det bli problem igen uppdaterar jag i tråden.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top