TV-tips. När livet vänder. SVT2 20:00

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sex månader efter olyckan, i samband med rättegången, träffade han mannen som gjorde u-svängen på Nockebybron.

Kent rullade fram till honom och berättade att han hade förlåtit honom, att Gud hade förlåtit honom och nu återstod bara att mannen skulle förlåta sig själv.

– Då började han gråta.

Storsint gjort. Tack för tipset!
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Gud så deprimerande att kolla på inför en ny hojsäsong, tack men nej tack.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Var intressant att kolla. Min skada var betydligt lindrigare än hans i programmet, men även jag har upplevt att jag börjat njuta mer av livets småsaker istället för att ständigt jaga det jag inte har, samt känslan av att "nu är allt på plats", efter att åter ha skaffat en hoj och börjat köra!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Gud så deprimerande att kolla på inför en ny hojsäsong, tack men nej tack.
Nej, det var faktiskt raka motsatsen till deprimerande.
Olyckor händer både på hoj och på andra sätt men särskilt som hojåkare borde det vara ofrånkomligt att förr eller senare fundera på vad konsekvenserna kan bli.

Detta program visade att även om det går riktigt fel så kan det ändå finnas en lycklig fortsättning.

Grymt imponerande :tummenupp
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
När jag såg programmet så tänkte jag på den debatt som var här på SH angående
körande i bilkö.
Nu vet jag inte hur det ser ut på Nockebybron. Är det heldragna linjer?
Körde han som skadades över heldragen linje, gjorde bilisten det?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Även jag blev lite frågande kring omständigheterna för omkörningen och U-svängen. Inte för att det hjälper att peka ut skyldiga men jag fick intrycket att det kan ha varit någon mer än bilisten som handlade omdömeslöst. Uppgifterna om antal meter samt händelseförlopp med luckan etc tedde sig väldigt märkliga.

Modigt att berätta så öppet om jobbiga, piniga, känsliga och rent förnedrande omständigheter. Kanske är han trött på frågor och antydningar och har styrkan att lägga ut texten om sånt som många undrar men inte vågar fråga, (hur tydligt det än är att de vill).
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag sitter i köerna med hojen till jobbet norrifrån på E18. Det är "nästanstopp" från Danderyd typ. Personligen upplever jag det som att det är tuffare i trafiken. Folk ser sig inte för, folk drar på insidan osv.

En heldragen linje har ingen betydelse alls längre.

Det känns mycket farligare att köra hoj nu mot för bara några år sedan. Kanske är det bara inbillning, elelr så har jag blivit gammal och harig....

När jag såg programmet så tänkte jag på den debatt som var här på SH angående
körande i bilkö.
Nu vet jag inte hur det ser ut på Nockebybron. Är det heldragna linjer?
Körde han som skadades över heldragen linje, gjorde bilisten det?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker också att det är bra att den här typen av reportage, eller trådar som laidbacks tråd, kommer fram ibland. Det handlar inte om att det ska fungera som skrämselpropaganda, utan mer som en påminnelse av vad en olycka kan få för konsekvenser.

Alla kommer inte ta åt sig, och det är lätt att tänka att "det där händer inte mig". Men en påminnelse då och då är nog bra. Sen är det fortf. upp till var och en att avgöra hur viktigt det är att komma först till fikat.

Vi alla känner förmodligen någon/några som kör som att de är odödliga, stoppar huvudet i sanden när sånt här dyker upp, och först när de själva råkar ut för en olycka så "kommer de på" att hojåkning är farligt, säljer hojen och byter hobby.

Och de flesta av oss har förmodligen även en eller flera bekanta som dessvärre aldrig fick den där andra chansen. :(
 

Swemotard

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Sparkcykel
De dagar då jag skippat ryggplattan "för jag ska bara köra till affären" är över.
Från och med idag är det alltid ryggplattan på!
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Såg det nu och tack för tipset!
För mig med familj och barn så är det viktigt att se sånt här då jag har en tendens att gasa på lite mycket ibland.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Olyckor i all form på sporthoj.com är väl flertalet medlemmar allergiska mot om man ska tro en del övrig läsning på forumet trots att man som mc åkare på en sporthoj lever farligt i trafiken även om man själv inte är skyldig till olyckstillfället.Gissar på att dessa mc åkare lär vakna upp ganska snopet vid en eventuellt kommande olycka de är inblandade i såvida deras stackars anhöriga inte får stå vid en gravsten istället och mumla något om att olyckor vill vi inte höra talas om.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Mycket bra och informativt klipp som får en att tänka till ordentligt. Alla bör se det. :(
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, första tiden var inte så kul... :huvet


Men det var ett bra program, hittade det inte förrän i eftermiddags.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top