Michelin Pilot Street Radial till GS 500E, eller något annat?

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Har varit tyst från mig här på forumet ett antal år men nu kände jag för att rådfråga här angågende däckval :)

Ska köpa nya däck till min Suzuki GS 500E -99 både fram och bak. Bytte bakdäck till ett Contintental ContiTwist för 4 år sedan och jag kör väldigt sparsamt, skulle uppskatta att däcket är MAX 2500 km medkört och redan på gränsen till slutkört, jag skulle vilja ha ett däck med mera hållbarhet.

Först tänkte jag på Metzeler Lasertec men efter lite googlande kom jag fram till att dessa också är mjuka däck som har sämre hållbarhet, för en liten slant till skulle man få nämnda Michelin Pilot Street Radial.

Nu går ju åsikterna isär då man googlar, vissa säger att man absolut inte ska gå från diagonal till radialdäck medan andra säger att det är helt okej? Så nu är jag fundersam. Brukar inte pressa hojen till max och ingen bankörning eller liknande, mest lite "finglid" men klart man drar på gasen ibland. Önskar mera hållbarhet men ändå ska ju hojen vara körbar? Åsikter?

EDIT: det får gärna vara så billigt som möjligt också :p
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Kolla även på Dunlops Streetsmart eller föregångaren GT501
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Så här ser mitt Bridgestone bt45 bakdäck ut efter ca 10.000km. Pinsamt nernött på mitten, men jag skyller på E4:an Stockholm-Torneå tur och retur ungefär 2 gånger förra sommaren:) Kanske ändå visar på bättre mil/slitage jämfört med ditt Continental.
IMAG0346.jpg
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Kör med Pilot Street på frugans gs 500 F funkar mycket bra

Låter bra :tummenupp

Kolla även på Dunlops Streetsmart eller föregångaren GT501

Vet du om någon fördel med Dunlop jämfört med Michelin? Priset är ungefär samma och då man kollar deras (vinklade) hemsidor uppger de samma fördel med däcken.

Så här ser mitt Bridgestone bt45 bakdäck ut efter ca 10.000km. Pinsamt nernött på mitten, men jag skyller på E4:an Stockholm-Torneå tur och retur ungefär 2 gånger förra sommaren Kanske ändå visar på bättre mil/slitage jämfört med ditt Continental.

Mitt är också förstås mest nött på mitten, mönstret är ju annorlunda på det men det är ca 0-1mm kvar på mitten och helt ok på sidorna. Verkar ju att ha hållit lite längre det där iallafall, hade BT45 på min 125a en gång i tiden och minns inte att de skulle ha varit något fel på dem. Då kan man ju också konstatera att både Dunlop och Michelin har nya modeller medan BT45 har hängt med i minst 10 år.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men du: är det inte ganska bra att däcket är mönsterslut i ungefär samma vända som gummiblandningen vissnat och dött - eftersom du kör så lite?

Att lägga på ett touringdäck du kan plocka ut 1000 mil ur innebär ju bara att du antingen tvingas kränga av och slänga ett däck med massa mönster kvar på - eller lurar dig själv att köra vidare på ett däck som visserligen har mönster kvar, men som borde kasserats för länge sedan.

Få sen nu - 250 mil på 4 år innebär att ett 1000-mila däck skulle ha mönster kvar efter 16 år med nuvarande avverkningstakt. Låter det vettigt...?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
16 år, haha!
Fast en sak till vill jag säga. Jo, i Norge körde jag satan, det kom häftiga regnskurar, resekompisen sa att "det är bara att köra på", så jag ladda fullt och tänkte att nu kommer jag flyga åt helvete, men våtgreppet på de norska mycket kurviga bergsvägarna var suveränt. Så BT45:eek:rna kändes mycket trygga i regn. Torrt med såklart. För övrigt sitter framdäcket fortfarande kvar och ser hyfsat ut efter kanske 1500 mil.
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Men du: är det inte ganska bra att däcket är mönsterslut i ungefär samma vända som gummiblandningen vissnat och dött - eftersom du kör så lite?

Att lägga på ett touringdäck du kan plocka ut 1000 mil ur innebär ju bara att du antingen tvingas kränga av och slänga ett däck med massa mönster kvar på - eller lurar dig själv att köra vidare på ett däck som visserligen har mönster kvar, men som borde kasserats för länge sedan.

Få sen nu - 250 mil på 4 år innebär att ett 1000-mila däck skulle ha mönster kvar efter 16 år med nuvarande avverkningstakt. Låter det vettigt...?

Det ligger någonting i det du säger, men eftersom prisskillnaden mellan det Continental jag har använt är cirka 165 SEK till Dunlop Street Smart skulle det vara ganska dumt att köpa ett däck som håller fyra gånger kortare, ifall jag skulle åka lite mera per år än hittils, säg 100 mil per år. :va
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Priset mellan alternativen skulle vara cirka följande omräknat från € till SEK:

1764 = Metzeler Lasertec

1828 = Dunlop Street Smart

1864 = Michelin Pilot Street Radial

Edit:

1794 = Bridgestone BT45

Så prisskillnaden är ju minimal trots att Metzeler har kortast livslängd samt vad jag har förstått inte är bättre på något vis än de andra.

Och är inte ett större bibehållet mönsterdjup till fördel så länge man har vett att byta däcket pga ålder?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top