Säkerhetsskillnad på Rukkas textilställ?

emperor

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
09, Honda CB1000RA
Har ledsnat på att det tar en kvart att få på skinnstället, och att man inte kan röra sig när man hoppat av hojen.
Tittar därför på textilställ som komplement, och Rukka verkar ju vara bäst.
Finns ju allt från dyrt till snordyrt, så frågan är vad det är för skillnad på dom?
Framförallt; är det skillnad i säkerhetsdetaljer mellan dom olika modellerna?
Åker i stort sett bara i solsken, så regntäthet etc bryr jag mig inte om.

Är det vettigt att komplettera med en säkerhetsjacka under?
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Nu är jag ingen expert men det är väl som vanligt med textilkläder angående säkerheten, att det endast är skydden i axlar och armbågar som är CE-godkända.

Kan lika gärna köpa en skyddsjacka och köra med t-shirt utanpå.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Varför inte bara ta ett tvådelat skinnställ om du nu bara åker när de är bra väder? Även om du tar minsta möjliga storlek så blir de aldrig lika tight/stelt som helställ... Sen förstår jag inte varför man tvingar på sig ett ställ som är för litet. Så länge skydden sitter på plats vars de ska och inte glider omkring så spelar de ingen roll att de finns lite veck.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"Baboon" har en väldigt bra poäng. Tvådelat skinnställ är bästa kompromissen, och köp inte för tajt som är så himla poppis på detta forum att påpeka att det "MÅSTE vara. Köp ett som passar bra där skydden sitter där dom ska.

Angående Rukka så är det bland dom dyraste tygställen. Mycket beroende på att de använder "riktig" Gore-Tex och är just inriktade på att vara regntäta och praktiska. Så är regnegenskaper inget du bryr dig om tycker jag personligen att det är att kasta pengar i sjön.

Skydden sitter ofta, som påpekat, väldigt illa i tygkläder. Jag körde i tygställ förr på långresor och då hade jag alltid skyddsjacka under (arm-, bröst_ och ryggskydd) för orginalskydden satt löst och kasst.
Har aldrig gillat tygställ, det är "bölsigt", klumpigt och ger taskig säkerhetskänsla. Kostade till slut på mig ett vattentätt skinnställ för långresorna. Har inte ångrat det en dag...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Har du kört i textilställ någon gång?

Prova det innan du köper ett.

Inte speciellt kul att sitta på sporthoj och inte "få grepp" om hojen...
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
^ ^ Också en negativ egenskap som textilställen har. Skydden sitter aldrig på plats, utan går att vrida runt hela armen/benet utan problem.
Att skydden inte sitter på plats är för att man köper fel storlek. Samma regel för skinnställ gäller för textilställ om man vill att skydden skall fungera. Annars kan du räkna med att ärmarna rullar upp i armhålan när du landar på marken.

Kan lika gärna köpa en skyddsjacka och köra med t-shirt utanpå.
Vid marksyning smälter plasten. Du måste ha nått som stoppar värmen som blir. Typ Kevlar-Hoodie + skyddsjacka funkar bra ihop.

Och Självklart är det skinn som gäller på bana då hastigheterna är så pass höga och friktionen med om man vurpar.

Skillnaden med skinn och textil är att krashar du med textil går det sönder ordentligt i höga farter. Dock skyddar det bra mot dom värsta brännskadorna. Se det som en "engångsjacka" Så köp ingen Gore-tex för 6000:- köp en billigare Halvarssons/Lindstrans med "HI-ART" förstärkning om du vill vara på säkra sidan(typ som kevlar) om jag fattat rätt.
Dundee 2800:-

Medans bra skinnställ kan se lite uppruggat ut vid marksyning om man har tur. Jag fick hål på typ 5 ställen när jag gick omkull i 120km/h, men det var inte på bana utan vanlig väg. Armbågar,axlar, mage, knä.

Åker i stort sett bara i solsken, så regntäthet etc bryr jag mig inte om.
Jag har kört med Dianese "AIR" modeller som tar in mycket luft för sommardagar.

Köpte SUPER SPEED TEX och den är kraftigare tyg samt vindtät inner-jacka man kan ta av och på om det är kväll eller morgon och kyligt i luften. Enda problemet är mesta av ryggen är meshtyg. Så jag kommer gå till skräddaren och sy på kevlar på ryggskyddet på nått sätt.

Jag har plågats i skinnställ och allväders. Det slutar med att jag tummade på säkerheten och körde utan eller delar av skyddsklädseln bortagen. Då är välventilerad textil mycket bättre än en oknäppt skinnjacka tex.

 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har nyligen vurpat på grus i ca 70 km/h och slapp skrapskador m.h.a. ett Rukka textilställ. En underarm blev blå efter nedslaget och jag gick lite vingligt ett par tre dagar p.g.a. sträckning i en ljumske men stället och de inbyggda skydden gjorde bättre nytta än jag hade trott. Hade jag kört med vanliga kläder hade det säkert blivit omplåstring på sjukan.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hitta en bra video som visar hur grymt Kevlar matrial det finns på marknaden.

Kl 3:28 står han och skär sig i benet med en Mattkniv !

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top