Fjädring: Vad är "fullt inskruvad"?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Skruvat lite på fjädringen och har börjat få hyfsat kläm på det nu efter mkt tips från folk här på forumet och andra guider. Så det tackar jag för! :krama

Men en grej jag undrar över är att när man räknar klicken så utgår man ju från att skruven är fullt skruvat åt håll A (eller vilket håll det nu står).

Om jag tar returen som exempel på min hoj så ska man utgå från fullt inskruvad, och på vägen in så hör/känner man att "klicken" blir svagare och svagare, allt eftersom att det blir mer och mer motstånd i skruvandet.

Jag är väldigt försiktig med att dra de här inställningsskruvarna speciellt hårt åt något håll, känns som att en sån manöver kan bli dyr. Men ibland får jag känslan av att om jag skulle dra ytterligare lite hårdare så skulle det "finnas" ett svagt klick till där.

Så frågan är egentligen, hur vet jag när jag har nått läget där skruven är "fullt skruvad" åt riktning A. Är det när man börjar få motstånd? är det när klicken börjar bli svagare? Eller ska det till sist ta helt stopp?
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Spelar det egentligen någon roll om det finns fler "klick"? Dämpningen ska ju anpassas efter rådande förutsättningar och klicken är ju i princip bara en metod för att kunna dokumentera varje inställning. Så länge du räknar likadant varje gång så kommer du alltid att hamna på samma "klick" ändå.

Med mina ytterst begränsade erfarenheter inom stötdämpning skulle jag ändå påstå att det är långt ifrån optimalt att stirra på andras inställningar (gissar att det är det du gör med tanke på din frågeställning) istället för att ställa hojen för dig själv.

Kom ihåg.. ALLT är relativt :)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Spelar det egentligen någon roll om det finns fler "klick"? Dämpningen ska ju anpassas efter rådande förutsättningar och klicken är ju i princip bara en metod för att kunna dokumentera varje inställning. Så länge du räknar likadant varje gång så kommer du alltid att hamna på samma "klick" ändå.

Ja, men eftersom det (för mig) är diffust vart "botten" är så vet jag ju inte med hundra procent säkerhet att jag börjar på samma ställe.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Ja, men eftersom det (för mig) är diffust vart "botten" är så vet jag ju inte med hundra procent säkerhet att jag börjar på samma ställe.

I princip alla ställskruvar som jag har pillat på har varit så pass lättskruvade att man har kunnat utgå från "klicket innan det börjar ta emot", dvs - skruva in tills det börjar gå trögt -> skruva ut till första klicket -> Du är nu på klick 0 (max-inställningen) -> börja räkna klicken därifrån.
Men jag är som sagt ingen expert på ämnet. Hör gärna andras synpunkter på det det hela också.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
I princip alla ställskruvar som jag har pillat på har varit så pass lättskruvade att man har kunnat utgå från "klicket innan det börjar ta emot", dvs - skruva in tills det börjar gå trögt -> skruva ut till första klicket -> Du är nu på klick 0 (max-inställningen) -> börja räkna klicken därifrån.
Men jag är som sagt ingen expert på ämnet. Hör gärna andras synpunkter på det det hela också.

Precis så tänker jag oxå.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
De dämpare jag skruvat på där klicken varit diffusa och motståndet ökat markant innan sista klicket har varit i behov av renovering. Försök ta reda på hur det ligger till med just din modell.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min är likadan, tjejens med, går förbi sista klicket men når inte nästa utan våld, jag stannar där och räknar det som noll. Nålen tar stryk om du försöker tvinga förbi så det där vara så. Har rivit min massor av gånger men är likadan ändå.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min är likadan, tjejens med, går förbi sista klicket men når inte nästa utan våld, jag stannar där och räknar det som noll. Nålen tar stryk om du försöker tvinga förbi så det där vara så. Har rivit min massor av gånger men är likadan ändå.

Den delen låter normal men beter sig era även så här?
"på vägen in så hör/känner man att "klicken" blir svagare och svagare, allt eftersom att det blir mer och mer motstånd i skruvandet."
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Min är likadan, tjejens med, går förbi sista klicket men når inte nästa utan våld, jag stannar där och räknar det som noll. Nålen tar stryk om du försöker tvinga förbi så det där vara så. Har rivit min massor av gånger men är likadan ändå.

Mm, tror också att det är normalt för våra hojar. Likadant på alla mina skruvar med "klick".
Var samma på R1:an oxå. Men perfekt, då kör jag första tydliga/lätta klicket som "0".

Tackar för snabba svar!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Den delen låter normal men beter sig era även så här?
"på vägen in så hör/känner man att "klicken" blir svagare och svagare, allt eftersom att det blir mer och mer motstånd i skruvandet."

Det var lite otydligt beskrivet av mig. Det blir inte "trögare och trögare" från minläget och hela vägen in.
Det är inget motstånd alls typ 95% av klicken, men vid maxläget känner jag att det blir trögare utan att för den delen ta ett tydligt stopp.

Och när jag skriver hårdare så menar jag inte hårt, utan motstånd jämfört med inget motstånd.. Typ så.. Svårt att beskriva en känsla i text.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma här, är förbi sista klicket som motståndet ökar, från standard retur 14 öppet så är det ingen skillnad förrän man försöker nå "minus 1". Öhlinaren bak däremot där är noll stopp, men så kostar den ju lite mer med. . . :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min är likadan, tjejens med, går förbi sista klicket men når inte nästa utan våld, jag stannar där och räknar det som noll. Nålen tar stryk om du försöker tvinga förbi så det där vara så. Har rivit min massor av gånger men är likadan ändå.

Mycket bra beskrivning. "Nollklicket" är det sista, distinkta klicket man hör eller känner då man vrider med måttligt moment. Justeringen kan fortfarande gå att vrida lite till, men om nästa klick inte kan nås utan att man tvingas vrida betydligt hårdare, då har man redan nått "nollklicket". Och att vrida betydligt hårdare är inte att rekommendera, det kan förstöra nål, munstycke såväl som själva klickmekanismen.

De allra flesta dämpningsjusteringar har sitt "nollklick" då de vrids så långt medurs som möjligt och "nollklicket" betyder oftast maximal dämpning eftersom man då har gängat in en nål i ett munstycke helt och hållet eller förspänt en fjäder maximalt. Det finns dock undantag och därför är det alltid bra att läsa sin manual.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spelar det egentligen någon roll om det finns fler "klick"? Dämpningen ska ju anpassas efter rådande förutsättningar och klicken är ju i princip bara en metod för att kunna dokumentera varje inställning. Så länge du räknar likadant varje gång så kommer du alltid att hamna på samma "klick" ändå.

Med mina ytterst begränsade erfarenheter inom stötdämpning skulle jag ändå påstå att det är långt ifrån optimalt att stirra på andras inställningar (gissar att det är det du gör med tanke på din frågeställning) istället för att ställa hojen för dig själv.

Kom ihåg.. ALLT är relativt :)

Ja, det spelar roll. Först och främst för att man bör utgå ifrån dämparens grundinställning innan man börjar söka sina egna inställningar. Sedan när du skruvat bort dig vill du kunna återgå till grundinställningen. Sedan när du väl hittat din egen grundinställning så måste den ju dokumenteras genom att du skriver upp dina inställningar.

Har du då ingen klar nolla så famlar du i princip runt med ögonbindel och kan aldrig hitta tillbaka till den där fint inställda fjädringen som du hade 20 juli sommaren 2012.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top