Bästa understället?

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Ny säsong, dags för lite nya underställ!
Vad använder ni, nån som har något bra tips? Länkar?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Siden om det är varmt, Cold killers om det är kallt. Tunna nog att ha under racestället, vindtät framsida och ventilerar bra.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Icebreakers merinoull underställ är svårslagna i komfort och flexibilitet, funkar i både kyla och lite värme och blir inte stinkiga alls lika fort som syntetgrejer.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag kör med Biltemas ull-modell idag. Fungerar bra när det är kyligt, mindre bra när det är varmt. Slit-och-släng-kvalité.

Mina generella slutsatser kring material, baserat på andras rekommendationer. Givetvis varierar det beroende på pris och faktisk produkt.

* Heatgear (syntetiska träningskläder)
Bästa valet när det är varmt. Syntetiskt, behöver tvättas oftare.

* Siden
Bra val när det är varmt. Skönt. Känslig gällande tvätt (sidentvål). Torkar långsamt.

* Bambu
Bra val när det är lagom varmt. Antibakteriellt, klarar sig längre mellan tvättar. Torkat långsamt.

* Syntet
Billigt, ej bästa valet i värme. Blir snabbt smutsigt och behöver tvättas.

* Ull
Bättre än syntet. Torkar snabbare. Ej bästa valet i värme, såvida det inte är någon väldigt påkostad modell avsedd för det.


Ska inhandla tre nya ställ inför långresa i sommar. Primära egenskaper har legat på att fungera bra i värme. Blir 1x Heatgear, 1x siden samt 1x bambu. Kommer vara mina primära plagg i två månader, så behöver flera för att kunna tvätta/byta.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har också provat bambu och det är bra så länge man inte svettas allt för mycket då det torkar långsamt och känns blötare än siden. Ingen hit för mig som kör mest bana.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Merinoull, klart bra men kliar det INTE så är det för ömtåligt(dyrt) under ett skinnställ för mitt tycke.

Bambu har jag till vardags och är grymt nöjd men tycker det är väl tjockt och suger åt sig för mycket svett om jag tränar i det eller skulle ha det under stället en varm dag. En kall dag fungerar det ju såklart bra!

Har kört med sidenselmas underställ dom håller toppklass för hojåkning. Svalt och det rinner inte om mig efter en tur. Tvättade det några gånger under en säsong, och då kör jag mycket!
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Kan tillägga en sak. Förutom att det är skönast att använda siden (tips: SidenSelma) så finns det också en annan orsak. Man bör undvika underställ i syntetmaterial därför att de har en tendens att smälta av friktionsvärmen som uppstår när skinnstället kasar på asfalt. Därför rekommenderar jag absolut att använda siden eller annat naturmaterial. Kör du bana eller tävlar så är det inte fråga om att använda nåt annat. Näst bäst är att vara naken under.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Kan tillägga en sak. Förutom att det är skönast att använda siden (tips: SidenSelma) så finns det också en annan orsak. Man bör undvika underställ i syntetmaterial därför att de har en tendens att smälta av friktionsvärmen som uppstår när skinnstället kasar på asfalt. Därför rekommenderar jag absolut att använda siden eller annat naturmaterial. Kör du bana eller tävlar så är det inte fråga om att använda nåt annat. Näst bäst är att vara naken under.

Det hade jag inte tänkt på.. Antar att även Bambu räknas som naturmaterial i detta fall då?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Siden när det är varmt och ull när det är kallt.

Ullisarna tar lite plats i packningen och är goa att ha i sovsäcken när det det blir lite kyligt i tältet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har också provat bambu och det är bra så länge man inte svettas allt för mycket då det torkar långsamt och känns blötare än siden. Ingen hit för mig som kör mest bana.

Min känsla med, gillar känslan hos bambu, men svettiga dagar så är det lite blöt filt...
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Vet inte hur det är med ställen som länkades tidigare, men de jag kört med tidigare är enligt etiketten 93% bambu, 7% elastan. Det är rätt tunt, så kanske andra bambuställ är tjockare men utan det elastiska vad vet jag :D


Bambu är ett gräs, så ja det är ett naturmaterial. Men jag har ingen aning om ställen är helt i bambu.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Vet inte hur det är med ställen som länkades tidigare, men de jag kört med tidigare är enligt etiketten 93% bambu, 7% elastan. Det är rätt tunt, så kanske andra bambuställ är tjockare men utan det elastiska vad vet jag :D

Jag har sidenställ från SidenSelma och de är 100% siden :tummenupp
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag har ett sidenunderställ från sidenselma, det är både varmt och svalt, jag har aldrig kollat vad tvättrådslappen säger men jag brukar tvätta det i 40 grader och hängtorkar, har funkat hitintills.
Ull är annars vansinnigt bra om man inte har känslig hud, det finns riktigt tunna ylleunderställ som faktiskt är svala att ha även på sommaren. Fördelen med ull är att det inte suger åt sig fukt så lätt, torkar snabbt och luktar inte apa efter en dag som syntet gör.

Mer fårhår åt folket! :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
+1 på merino.

Jag kör med merinounderställ. Jag upplever inte att det fungerar bra i både svalt och varmt väder. Jag kör det framför allt under skinnstället (smälter inte av friktionen som nämnts ovan), men det fungerar lika bra under allväderstället. Jag tycker det torkar tillräckligt fort och det faktum att det inte börjar lukta är klockrent. Jag tvättar det med mina vanliga kläder och har inte märkt att det mår dåligt av det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top