Byta olja - packningen läcker

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
riktigt nybörjafråga.
jag böt olja och nu läcker det från packningen riktigt lite. under natten finns inget på golvet, men en droppe är påväg från tappningsbulten.

Är det något att bry sig om?

Har aldrig bytt packning tidigare då jag bytt olja.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Då är det dags att byta nu. Det kommer inte börja droppa mindre när du kör och oljan blir varm...

På min hoj är packningen definitivt av engångstyp, den trycks ihop när man drar åt pluggen och är bara att slänga när man lossat pluggen igen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Även om det nu är en Triumph så skall den faktiskt inte läcka olja :rolleyes:

Vissa säger att kopparbrickan (antar att det är den du menar) skall bytas varje gång man byter olja. Jag själv är mer inne på att byta ut den lite mera sällan, typ var 2-3 oljebyte.
Kopparen tappar sin förmåga att täta runt bulten efter att ha tryckts ihop några gånger.

Det du kan göra i detta är att dra åt den lite mera.
Dra dock inte för hårt så att du drar sönder gängor eller dylikt.

Det eller så köper du en ny kopparbricka och tappar av oljan, sätter dit brickan och häller på oljan igen.
Ingen större procedur egentligen, mest tråkig bara.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hellre lägga 10 minuter och 3 spänn på att byta brickan än att behöva jaga hjälp med insatsgänga pga sönderdragna gängor. Känsla i fingrarna eller ej, oljepluggen bör dras med momentnyckel.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Brukar vara en kollapsande kopparbricka där, ser ut som en O-ring tills du dragit den, då blir den platt. För att få tätt med rätt moment så ska du byta, kostar typ inget. Tycker inte du ska dra hårdare för då får vi snart en ny tråd om trasiga gängor, kanske nästa byte om inte direkt.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Bra point med att det börjar läcka mera då oljan blir varm!

ok då är säkert kopparbrickan (packningen) "slut", så den måste bytas, skall hämta hem en ny sådan.
Jag har redan gått förbi momenten (som är ynka 25nm) så vågar inte dra åt hårdare längre.

Det blir väl lite klottigt men skall väl gå att byta utan att måsta tappa ut all olja, blir ju "roligt"! :)

Har någon något bra knep förutom att vara snabb, och ha en tredje hand med finger som läggs i hålet? :D
Motorn får ju vara kall så rinner oljan sämre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Risken är att man spräcker tråget/blocket om brickan är för tunn... Nya brickor kostar någon tia och SJÄLVKLART byter man till ny bricka även om det finns massor av exempel på att man kunnat återanvända den gamla. Problemet är bara att den kläms ihop lite mer varje gång och rätt som det är så får man inte läckage, utan trasiga gängor eller spräckt block. Obra.
 

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Jag har alltid bytt både bricka och skruv när jag byter olja på diverse fordon. Händer ofta att skallen blir lite rundad, så är det ingen risk att man står där med sönderdragna saker. Kostar ju inte många tior. :banana :tuttar
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Bra point med att det börjar läcka mera då oljan blir varm!

ok då är säkert kopparbrickan (packningen) "slut", så den måste bytas, skall hämta hem en ny sådan.
Jag har redan gått förbi momenten (som är ynka 25nm) så vågar inte dra åt hårdare längre.

Det blir väl lite klottigt men skall väl gå att byta utan att måsta tappa ut all olja, blir ju "roligt"! :)

Har någon något bra knep förutom att vara snabb, och ha en tredje hand med finger som läggs i hålet? :D
Motorn får ju vara kall så rinner oljan sämre.

F-n att det skall vara så svårt att klicka på rätt ställe.

Om man avspänningsglödgar kopparpackningen mellan gångerna så går den så länge inte den har några synliga deformationer att återanvända ett flertal gånger.

Se bara till att du tappar upp oljan i ett RENT kärl så är det bara, förutsatt att den rinner direkt dit, bara att hälla tillbaka den. Det blir mindre slabbigt än att försöka byta packning med oljan kvar....:rolleyes:
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kolla först så att det verkligen läcker. Det är inte så att du slabbat lite när du bytte olja och att det nu samlats vid den lägsta punkten? Blås av med rengöringsmedel, torka rent och kolla sedan efter läckage igen.

Behövs ringen bytas så återanvänd inte oljan. Ditt kärl är inte rent, även om det ser rent ut och oljan drar med sig skiten som samlats i botten av tråget på motorn. Enklast/snålast är att köpa ny plugg med bricka, lägga hojen på sidan och sedan byta snabbt. Det kommer bli kladdigt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lägg ett gammalt däck på backen, lägg hojen på däcket, byt packning och res upp. Dagens mektips. :D
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
hahha tack för tipsen! :D
Jo att återanvända oljan låter lite se som så.

Jo det är nog packningen som läcker, böt oljan på vintern, har putsat rent, tydligt att det kommer från avtappningshålet/bulten.

tror ja försöker vara snabbare än blixten, blir ju lite kladd men det är ju inget farligt.

Sista gången som jag återanvänder brickan iaf. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Oavsett om din hoj har kopparbricka, aluminiumbricka eller så kallad "crush washer" så ska den garanterat bytas vid varje oljebyte. Som någon redan nämnt, det går att glödga kopparbrickor så att de kan användas igen, men om du inte är helt hundra på hur detta går till så är det lite riskabelt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
hahha tack för tipsen! :D
Jo att återanvända oljan låter lite se som så.

Jo det är nog packningen som läcker, böt oljan på vintern, har putsat rent, tydligt att det kommer från avtappningshålet/bulten.

tror ja försöker vara snabbare än blixten, blir ju lite kladd men det är ju inget farligt.

Sista gången som jag återanvänder brickan iaf. :)

Jag byter alltid den där brickan oavsett om det är MC eller bil.
Kostar verkligen ingenting, jag fick brickan gratis på yamahacenter sist jag bytte. Annars handlar det om nån 10:a på sin höjd.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top