F650GS känns instabil efter byte till Metzeler Tourance Next

brukshojen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Åkersberga
Hoj
BMW F650GS, 2002
Halloj,

Har alltid kört med Metzeler Tourance på min BMW F650GS 2002. Kör cirka 1500 mil per år och i princip året runt och känt att dessa däck greppar bra även i minusgrader. Ny blev det den nästa generationen av Tourance, den så kallade Next. Har bara kört cirka 20 mil med dessa nu men känner stor skillnad.

För det första känner jag att bakdäcket släpper i kurvorna, även om dessa tas hyfsat lugnt. Detta beror nog främst på att de måste köras in ordentlig men vill nämna detta. Motorcykeln känns även instabil och är väldigt studsig och vild, dessutom så viker sig motorcykeln oerhört lätt i kurvorna jämför med den förra modellen av Tourance. Jämfört med hur mycket jag fick motstyra i kurvorna med den gamla Tourance och Next upplever jag som enorm, Next känns mycket mer aggressiva. Next behöver oerhört lite jämfört med den gamla varianten. Har inte upplevt denna stora skillnad vid tidigare byten av däck.

Är det så att modellen är så annorlunda att jag helt enkelt får "lära" om mig? Kan det vara obalans, hur upplevs det på en MC?

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh,
Brukshojen
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Nummer ett på listan är förstås att vara säker på att lufttrycket är ok. Kolla trycket med en annan maskin än den du vanligtvis fyller med. Du kanske har en dålig ventil?
 

brukshojen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Åkersberga
Hoj
BMW F650GS, 2002
Trycket helt ok. Har nu kört ytterligare 40 mil och nu känns däcken som klister i kurvorna :) Min MC fick en helt annan karaktär och hade ingen aning om att byte till en annan modell kunde ha så stor inverkan.

Tack för ditt svar och kör försiktigt!

Mvh,
Brukshojen :banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top