Ta bort kedjeklägg från fälg, fungerade ej med biltemas kallavfettning?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Borde inte en kallavfettning lösa upp kedjevax/olja/smörjmedel? Fungerade inte alls idag med biltemas och undrar om det kanske var något fel på just den avfettningen, körde istället med WD40 och det gick hur bra som helst men är rädd för att få en fet hinna kvar som binder massa smuts nästa gång man kör.

Ska man pröva en annan kallavfettning eller något helt annat?
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Prova med vanlig enkel lampolja, tar bort det mesta och blir skinande rent. Bra ide´ att smörja kedjan efterpå.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Autosmart tjärlösande vinteravfettning, effektiv som satan, luktar apelsin :tummenupp

finns på valfri mack, grå flaska orange text
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Jag lackskyddar min hoj på alla ytor som jag vill ha rena 2-3 ggr per säsong, och tvättar sedan enbart med en alkalisk avfettning. Detta tillsammans med en vanlig svampning tar bort det mesta.

När jag oljar så oljar jag rikligt direkt efter körning oavsett vilken kedjeolja jag har, och låter det vara så över natten. Innan jag kör nästa gång torkar jag av kedjan ordentligt. Detta gör att kedjan blir väloljad där oljan gör nytta och inte utanpå kedjan.

Funkar kalas!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Lampolja, eller prickborttagning

Anledningen till att detta funkar är för att fett löser fett - Man kan ta smör, olivolja eller rapsolja med.

För övrigt ett supertips till alla som någon gång får målarfärg på händerna

Använd absolut inte lacknafta, det går rakt in i huden. Använd olivolja och smörj in händerna, färgen bara rinner av. Sedan tar man bara tvål för att bli av med olivoljan. Torkar inte ut huden och är vansinnigt bra
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Anledningen till att detta funkar är för att fett löser fett - Man kan ta smör, olivolja eller rapsolja med.

För övrigt ett supertips till alla som någon gång får målarfärg på händerna

Använd absolut inte lacknafta, det går rakt in i huden. Använd olivolja och smörj in händerna, färgen bara rinner av. Sedan tar man bara tvål för att bli av med olivoljan. Torkar inte ut huden och är vansinnigt bra
Läge att testa vid sommarens måleriövningar. Plus att det är en ny anledning att slabba med olja....:rolleyes:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ge f.. i alkalisk abfettning på olackade/anodiserade/polerade alu-ytor.

För att få väck kedjesmet, diesel har lågt literpris.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Någon annan kemikunnig hann före. Lika löser lika får man lära sig på högstadiet och det funkar ypperligt när gammalt skit skall saneras på hojen, dessutom miljövänligt om du är lagd åt det hållet. WD40 tar du lätt bort med bilschampo eller liknande.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Anledningen till att detta funkar är för att fett löser fett - Man kan ta smör, olivolja eller rapsolja med.

För övrigt ett supertips till alla som någon gång får målarfärg på händerna

Använd absolut inte lacknafta, det går rakt in i huden. Använd olivolja och smörj in händerna, färgen bara rinner av. Sedan tar man bara tvål för att bli av med olivoljan. Torkar inte ut huden och är vansinnigt bra
Fett löser fett är bra att utgå ifrån, så varför inte köra wd-40 först på fälgen för att lösa upp kladdet sen avfetta med vanlig avfettning? Jag gör så när jag rengör hojen iaf och allt rinner av med avfettningen sen...
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Finns motsvarigheten till breakcleaner en mildare men dock så bra, Motuls kedje rengöring som finns på sprayburk (grymt bra)

Oops, inlägget innan var snabbare än mig =)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som någon redan nämnt, lika löser lika. WD 40, CRC 5-56 eller liknande fungerar därför alldeles utmärkt för att lösa upp och ta bort kedjeklet från fälgar, sving och ram. Om du är orolig för den kvarvarande oljan så behöver du ju inte spraya direkt från flaskan på fälgen, utan spraya på en mjuk frottehandduk och torka sedan bort skiten. Just frottehandduk är viktigt då den "bäddar in" eventuella gruskorn så att fälgen inte repas. Sedan sköljer du hojen med vatten som blandats med lagom mängd bilschampoo.

Om du inte vill tvätta / skölja hela hojen så fungerar följande produkt alldeles utmärkt: http://www.veidec.com/products/se/cleaning/total-clean-tcl-90pcs.html

Jag har faktiskt aldrig träffat på en produkt som är mer effektiv mot kedjeklet som är fastbränt på ljuddämpare (vanligt på hojar som har ljuddämpare typ Ducati och YZF-R1). Egentligen avsett som ett rent handrengöringsmedel baserat på avfettning och aloe vera, men av någon anledning fungerar det mycket bra mot just kedjeklet, utan att lämna kvar några spår.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag själv använder diesel, lampolja eller tändvätska vid kedjeklegg.(beror på vad som finns tillhands av dessa) 1gång om året monterar jag även av kedjan, låter den ligga i en balje med diesel 10-20min, borstar av den med borste och lägger det igen i dieselbaljen, sedan torka av och montera på hojen igen. Sedan när kedjan fått droppa av sig och torkat några timmar till en dag smörjer jag det igen, torkar av det överflödiga och detta gör att mina kedjor håller riktigt långt samt att man slipper torka bort så mycket kedjesmörja blandat med sant/grus överallt på sving, kedjeskydd, innan för drevkåpan, fälgar osv.

Men kom ihåg att det inte är bra för däcket med alla dessa starka/hala kemikalier. Funkta hellre vätskan på en trasa och torka av fälgen än spruta/hälla på skiten och riskera en allvarlig olycka för att du ville ha en ren fälg.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Många konstiga medel ni använder..

Jag säger som en del andra, diesel. Billigt OCH bra.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag kör OKQ8's Superavfettning, tycker jag funkar bra..

avfettning.jpg

Enda riktiga avfettning som fungerar!
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Anledningen till att detta funkar är för att fett löser fett - Man kan ta smör, olivolja eller rapsolja med.

För övrigt ett supertips till alla som någon gång får målarfärg på händerna

Använd absolut inte lacknafta, det går rakt in i huden. Använd olivolja och smörj in händerna, färgen bara rinner av. Sedan tar man bara tvål för att bli av med olivoljan. Torkar inte ut huden och är vansinnigt bra

I know :banana
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu håller ju inte jag heller på med så omanliga fjolligheter som att läsa instruktionsböcker... men det har sagts mig att det i samtliga sådana står att man skall använda (lys)fotogen för att rengöra kedjor. Detta kan mycket väl stämma eftersom även jag funnit att det är svårslaget när det gäller att få bort kedjeklet varhelst det behagar hamna.

Avfettning av alla de olika slag som finns ute i handeln kan säkert va bra till att få bort olika varianter av geggor, men många av dem har även egenskapen att de dessutom tar bort färger och skadar gummi. Vilket ju kan vara ganska oönskade effekter om man t.ex. råkar ha lackade kåpor, fälgar och o-ringar i kedjan... Lustigt nog så saknas den funktionen hos fotogen.

Diesel må vara effektivt men det är ju dessvärre synnerligen inkompatibelt för alla ting i naturen som är i behov av rent vatten. I lumpen fick vi i.a.f. lära oss att 0,01 liter diesel förgiftar 10 000 liter vatten. Så jag brukar undvika att slabba omkring med dylikt. Undviker egentligen allt som har med diesel att göra...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top