R6 -01 kördes hårt dör och gå konstigt på låga varv....

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
Tja got folk!

I lördags var jag ute och åkte hoj från GBG-varberg låg och körde I ca 170-180kmh och sträck körde.

när jag börjar närma mig varberg så käner jag bara att hojen dör till I farten jag drar in kopplingen men den klarade sig så den gick fortfarande så att säga.

körde fram till destinationen och sen efter några timmar skulle jag åka hemmåt igen.

tartar hojen och det är Inga konstigheter.

kör en liten bit och då dör hojen när den går ner I varv typ till tomgångs läge.

försöker starta den och det liksom låter/sriker till från motorn och den dör.. (kan ha varit inbilling men kändes som att skriket kom från kopplingen)

jag försöker starta igen och det är Inga problem så länge jag håller lite varv på den. så jag börjar köra och så länge jag håller lite varv på hojen så går den précis som den ska Inga problem alls åker hem I frid oc fröjd.

kommer hem och då blir den ännu känsligare med att så fort den kommer ner I varvtyp 3k så vill den dö och man måste hålla den uppe varv för att kunna få den parkerad ordentligt.

igår går jag ut till hojen för att kola hur den ter sig startar den och den dör så fort jag släpper på gasen.

jag choker och får den till att fungera så länge jag gasar lite men den går ner mer och mer och till slut så måste jag hålla full gas för att den ska hålla 2-3k rpm för att till slut dö... och nu får jag inte igång den får den att tända till lite men inte mer än så....

undrar om det är någon som har lite tips på vad detta kan vara...

ska kolla stift och filter ikväll så det ser ok ut och så att det kommer bränsle men det är skriket som gör mig lite orolig kan det ha något att göra med att jag antagligen kört med lite för spänd kedja och drev axeln har sneat lite grana typ ?? (vet att det inte är troligt men är det en möjlighet??)

ursäkta för det långa inlägget och jätte tack till alla er som ens så mycket som orkar läsa igenom allt =)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kedjan ska vara bra spänd för att det skulle bero på det. Och det borde ändå inte påverka motorns gång om det vore nåt fel med koppling eller växellåda. Verkar den gå normalt på gas elllr går den "rått"? För det kan ju vara så att den inte går riktigt på alla fyra cylindrarna, då brukar man få hålla varvet uppe och tomgång existerar inte. Vad det skulle bero på vågar jag inte sia om, bästa att kolla gnista, bränsle och såna saker först.
 

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
den verkar gå på alla burkar även när man håller den vid liv på lägre varv och kan inte höra några missljud förutom det skriket eller oväsendet kanske man ska kalla det och det var juh bara en gang.
 

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
det är något jag är lite orolig over...

va nämligen låg låg låg nivå på oljan (précis att det syntes på stickan) för några dagar sen så jag fyllde på med olja för att slippa problem... och innan jag åkte ner på denna turen så kollade jag oljan och nivån var helt korrekt även om oljan var lite mörk (byttes I mitten av förra sommaren)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Hur långt har den gått?
Hur beter den sig när den håller på att dö? Misständer eller bara tvärdör?
Hörs något rasslande från höger sida av motorn på låga varvtal?

Kamkedjesträckaren är väl den svagaste punkten i den där motorn och den brukar ge med sig efter ett tag. Om den kuggar över ett snäpp så kanske man kan ha sån tur så att det inte blir ventilsallad, men den borde misstända och gå rätt illa.

Annars är det bara att börja kolla standardgrejerna. Soppafilter, tändstift, luftfilter, ventilspel och komp.
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Kan det inte vara nåt med elen? Typ att batteriet laddas på högre varv och inte håller spänningen på lägre varv?
Vad vet jag?
Hade liknande problem när det var fukt vid ena tändstiftet.

Rickard
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Så här kan t ex en hojmotor som varit på gränsen till skärning uppföra sig och med tanke på det skrikande ljudet som du uppfattade så är felet förmodligen mekaniskt.
 

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
kom på att jag hade fått en R6 motor för ett drygt år sen av en bekant men aldrig hämtat upp den så åkte och hämtade den idag men han snackade om att det skulle vara en -03a men då ska det juh ha kommit insprut på dem?? är det någon skillnad på insprut och förgasar motorn ? eller kan jag bara koppla på mina förgasare (fick inte med insprut/förgasarna) eller är det mer saker jag behöver tänka på? utseende mässigt verkar dem identiska? i morgon ska jag gå igenom stift, filter och även plocka ner förgasarna.

men jag misstänker starkt att det är något som skurit.... nån som vågar gissa på vad det kan ha varit som skurit isåfall??

betendet innan den dör är att man kan hålla den vid liv inga misständningar vad jag märker iallafall inte ens på låga varv utan det är nästan som om den inte får soppa eller att man slirar på kopplingen *liknelse* så att den dör och är heeeeelt orkeslös på låga varv.

kamkedjesträckaren gick på den strax innan jag köpte den och motorn renoverades efter det med nytt topplock och ventiler. och hojen har juh gått hur fint somhelst och kan inte höra några missljud alls från hojen..... hade man åtminstone haft missljud hade man haft nånstans at börja sin felsökning....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
03:an passar väl inte 99-02 rakt av.
Något motorfäste behöver väl moddas har jag för mig.
Sen vet jag inte vilket som är enklare att anpassa allt för insprutet eller montera dit förgasarna från den äldre...?!?
Men skall du köra insprutet kommer du få rodda med ECU och kabelstam har jag för mig.
Fast fick du med alla de delarna så går det ju lite enklare att byta.


Och varför har jag inte polare som skänker mig motorer jag glömmer bort.. :tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...kamkedjesträckaren gick på den strax innan jag köpte den och motorn renoverades efter det med nytt topplock och ventiler. och hojen har juh gått hur fint somhelst och kan inte höra några missljud alls från hojen..... hade man åtminstone haft missljud hade man haft nånstans at börja sin felsökning....
Ptjaa, förgasarhästar ska ju vara något alldeles extra i f t trötta välkammade insprutningsponnies...;)

EBS gav dig ett bra svar några inlägg tidigare på felsökning - följ den ordningen. Men börja med att kolla olje- och kylarvätskenivå för att säkerställa att Du inte har vatten i oljan. Har Du magnetoljeplugg kollar Du förekomsten av partiklar på den. Komptest är också bra. Fallerar något av dessa vet Du liksom att något gått snett...

Verkar motorn kry, stiften hälsosamma i färgen och gnistan okey kan Du ägna Dig åt soppan. Något har ju fått läget att försämras på kort tid, säkerställ att bränslefiltret är rent, att avluftningen från tanken är fri och att Du har bra flöde från tanken. Därefter är det förgasarrengöring och koll av munstycken Du kan bocka av.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ta fram multimetern och mät upp batteri och laddning.
Om det är OK kolla tändstiften.
Om det är som på min R1, skruva av tändhattarna från tändkablarna och klipp av "topparna" tills den grönärgade kopparn är borta innan du skrivar dit tändhattarna igen. Ta inte så mycket så kablarna inte räcker till sedan bara.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Jag skulle chansa med att byta tändstift på den. Hade en R1,à tidigare som helt plötsligt gick som en kratta på varvtal under 3000. Problemet uppkom efter en kväll med rätt hård körning där jag försökte slå hastighetsrekord. Fick tipset om att att byta tändstiften, som för övrigt såg helt okej och gav gnista.
Hojen gick helt perfekt efter bytet.
Innan du ger dig på att byta tändstift så checka av så att kedjan är spänd, vilket också kan göra att hojen går mystiskt som tusan.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kommer det in luft i tanken? Inte helt ovanligt att det blir tätt och då dör motorn när man kör. Öppna tanklocket så hör du om det är vakuum i tanken.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kommer det in luft i tanken? Inte helt ovanligt att det blir tätt och då dör motorn när man kör. Öppna tanklocket så hör du om det är vakuum i tanken.
Fast då går den ju inte högre upp i registret.
Skulle så vara fallet skulle den kunna puttra på låga varv efter start och sen dö när man belastar motorn och den vill ha mera soppa, som den inte kan få pga. vakuumet
 

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
Tack allesammans :D uppskattas verkligen all tid ni lägger!!!!!

jag ska gå igenom:

Olja.
stift
tänd kablar.
gnista
bränsle samt tillförseln
och batteri spanning ikväll om jag inte hittar felet blir det komp test imorgon (när jag kommer åt grejer för detta hehe)

men för att klargöra en sak kring den ny motorn han jag fick den av trodde det var en -03a men var inte säker nån som vet hur man ser om det är en 99-02 eller 03- ??
fick juh som sagt va inte med varken ECU eller insprut till den ??
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Äh det var ju en r6 och inte en r1 :)
 
Last edited:

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Farsan hade ett "skrik" från motorn på RGV:n som kom från ett lager i växellådan. Det var ytterringen som snurrade med runt i godset. // Jonas
 

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
Skrev ett svar igår men det verkar inte ha sparats???

jag skruvade ner hojen till stiften och upptäckte på vägen att förgasarna låg löst???
kollade stiften och dem såg okej ut men kollade inte gnista va svårt att lösa ett vettigt sätt att kola gnistan på va GRYMT trångt (tips)

satte ihop allt ordentligt och körde en sväng och nu dog den inte längre på låga varv och man behövde inte längre choka den för att få igång den (det behövde man ALLTID innan när motorn va LO (kall))

och den gick bra men nu lät det som att den inte gick på alla burkar..... vet inte hur jag ska kolla så att stiften är helt ok funderar på om jag bara ska byta ut alla 4..... samt luftfilter det va ingen vacker syn hehe :p

hur kollar man om ytterringen snurrar I godset då? samt hur åtgärdas det??
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top