Ah men vad fan. Kläm ihop er i MC-rutorna.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför inte bara parkera i en vanlig bilparkeringsruta och betala för det?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Varför inte bara parkera i en vanlig bilparkeringsruta och betala för det?
1. Var sätter du lappen så att den inte blåser bort eller blir stulen? Om lappen försvunnit och du får en bot. Hur försvarar du dig mot det elaka p-bolaget? Inte helt okomplicerat...

2. Funkar säkert helt ok i mindre städer (med låga priser) att lägga på några mynt. Men försök parkera några timmar i t ex Göteborg. 30 kr/timma hela tiden från kl. 8.00-22.00 är ingen lek. Om du matar in en hundralapp eller två i automaten blir ju själva p-biljetten stöldbegärlig. Vem skulle vilja lämna 200 spänn fastkilade mellan sadel och tank... ;)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag skulle bli tokig om någon hade trängt ihop sin hoj med min.. (Jag litar inte på folk, jävla klantarslen är de hela bunten!)
Men jag bor på landet.. jag har inga bekymmer att hitta en plats.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur är det att parkera invid en husvägg på en bred trottoar eller nåt? Det gjorde alltid jag de gånger jag var in i stan när jag bodde i Göteborg. Likadant nu i Linköping. Eller riskerar man böter då? Känns som att lisorna struntar i en sådan parkering då jag aldrig råkat illa ut.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur är det att parkera invid en husvägg på en bred trottoar eller nåt? Det gjorde alltid jag de gånger jag var in i stan när jag bodde i Göteborg. Likadant nu i Linköping. Eller riskerar man böter då? Känns som att lisorna struntar i en sådan parkering då jag aldrig råkat illa ut.

Så länge den berörda fastighetsägaren inte har parkeringjänst kan dom inte göra så mycket.

Fast det skulle nog bli ändring på det med, har jag för mig.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag brukar ofta ställa mig i cykelställ eller liknande inne i stan (Sthlm). Jag har fått känslan av att t.ex. Q-park ansvarar för parkeringarna på gatan, men de sätter inga lappar om man står någon annan stans, så länge ingen klagar så kommer inte polisen och lappar motorcykeln i första taget.

Ps.
På hela KTH-området står man gratis med motorcykel oavsett plats (Lokal regel).

I hela Solna står man gratis med motorcykel utmed alla gator (även där man skall betala med bil) så länge man står vinkelrät mot trottoarkanten (Lokal regel).
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Se på fan. Jag var på kommunen om det där häromåret, nu verkar de ha fått tummen ur.
Det brukade stå en moppebil och en quad parkerade i MC-rutan. Man blir förbannad.

För övrigt går det bra att skriva till kommunen om det är ont om MC-parkering. Jag har fixat tre rutor (totalt 18 meter!) MC-parkering bara genom att maila kommunen och förklara att det inte finns plats :tummenupp

 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ahh... Dåws vör de däjs! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?246599-Idiotparkering-p%E5-Olof-Palmes-gata&highlight=
fuckoparkering.jpg
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
1. Var sätter du lappen så att den inte blåser bort eller blir stulen? Om lappen försvunnit och du får en bot. Hur försvarar du dig mot det elaka p-bolaget? Inte helt okomplicerat...

2. Funkar säkert helt ok i mindre städer (med låga priser) att lägga på några mynt. Men försök parkera några timmar i t ex Göteborg. 30 kr/timma hela tiden från kl. 8.00-22.00 är ingen lek. Om du matar in en hundralapp eller två i automaten blir ju själva p-biljetten stöldbegärlig. Vem skulle vilja lämna 200 spänn fastkilade mellan sadel och tank... ;)

Vad kostar det att få sin mc repa av någon annan? sms parkera med reg.nummer så löser du det problemet:tummenupp
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Reglerna är olika i olika städer. I Göteborg t ex skall EU-moppar stå i mc-ruta. Endast 30-moppar får stå i cykelställ. (Vilken j*kla brist på konsekvens...)

Hur det är i andra städer vet jag inte, men det finns viss risk att det är samma där?

så är det väl i alla städer? har du regplåt skall du stå i mc-ruta (eller bilruta $$$ )
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
så är det väl i alla städer? har du regplåt skall du stå i mc-ruta (eller bilruta $$$ )
Nej, det skiljer en del. Det är lokala regler som gäller. Du svarade själv på din egen fråga i inlägget där du kommenterade eV1Tes inlägg om Solna. Som du ser så är det olika...

Jäkligt svårt att veta vad som gäller när man reser i landet och rullar in i en ny stad. Man skulle i princip behöva googla för att få veta svar på vad som gäller när man rullar in i Lund, Norrköping, Kalmar eller vart man nu har kört.

Helt kass att inte veta vad som gäller, kan man tycka.

Eller så är det bra att man kan anpassa regelverket till de lokala förutsättningarna. Jokkmokk behöver kanske inte ha samma regler som Stockholm, t ex.
 

Skrs

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
GSR750 -13
Haha, det är ju bredvid mitt jobb. Jag har slutat parkera där, nån scootermupp parkerade "på" min förra hoj (scooterns styre mot min tank).

Idioter finns det gott om..

Då har du kanske har sett att någon har dumpat av en pall med gatsten på rutan nu också.. Får plats en hoj - suck!
Skönt dock att det finns gott om alternativa platser att använda :banana
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Idag var det lite bättre. Men en GS1200 skulle stå på centralstödet och någon som köpt sin första sporthoj, en CBR, skulle stå med metersmarginal. Nu har jag mailat stan om att de borde förlänga rutan för det stod folk utanför den redan när jag kom.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Idioter finns det gott om..

Då har du kanske har sett att någon har dumpat av en pall med gatsten på rutan nu också.. Får plats en hoj - suck!
Skönt dock att det finns gott om alternativa platser att använda :banana

Det gömmer sig ju ett sjukt roligt practical-joke här.

Kan vi inte dra ihop ett gäng från SH och åka dit och bygga något med gatstenen?

Edit: Med bruk kanske, så att det blir "permanent" :rofl
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Idioter finns det gott om..

Då har du kanske har sett att någon har dumpat av en pall med gatsten på rutan nu också.. Får plats en hoj - suck!
Skönt dock att det finns gott om alternativa platser att använda :banana

Ta med en burk sprayfärg och skriv EJ LASTPLATS med stora bokstäver på gatstenarna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top