Banhoj till en elev?

Smagatusk

Guest
Hej, alla!

Min svågers styvson har börjat på Svalöfsgymnasiet för att utbilda sig till tävlingsmekaniker. Skolan ligger tydligen på Ring Knutstorp om jag förstått det hela rätt.

Av skolan får de en förarlicens för att köra på bana, och nu vill han ha en hoj att köra med och har bett mig om lite assistans.

Han är 17 år men väldigt storväxt. Närmar sig 190 cm och väger nog 90 pannor. Han har mig veterligen aldrig kört varken hoj eller moped. Så vad ska man börja med? Räcker det med en 250 till hans storlek? Är en 600:a för mycket kraft för en som aldrig kört innan?

Hojen ska bara vara som en inkörsport att lära sig köra och meka med, så en i prisklass 10-15.000:- är mer än tillräckligt.

Jag är inte till nån större hjälp, därför vänder jag mig till er.

HjELp mIG!

/Mange
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
En äldre strypt sexhundra på 20-30 kW kanske då? Den kan han ju ta bort strypet på sen när han blir varm i kläderna.
Det är inte direkt jättesvårt att komma igång och köra sporthoj på bana. Mycket, mycket lättare än tex motocross, så även om man inte kört innan ska det nog gå.

Fast 190cm... fan det ska vara en av de rymligare hojarna då.
Vet tyvärr inte vilken det är. Man får googla om inte nån här vet.
 

Smagatusk

Guest
En äldre strypt sexhundra på 20-30 kW kanske då? Den kan han ju ta bort strypet på sen när han blir varm i kläderna.
Det är inte direkt jättesvårt att komma igång och köra sporthoj på bana. Mycket, mycket lättare än tex motocross, så även om man inte kört innan ska det nog gå.

Fast 190cm... fan det ska vara en av de rymligare hojarna då.
Vet tyvärr inte vilken det är. Man får googla om inte nån här vet.

En strypt hoj är definitivt värt att fundera på! Dock kom jag på att jag vet inte om det är nån maxkubik som skolan tillåter. Han nämnde aldrig nåt om det i alla fall.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är ca 193 och jag har inte haft några problem med R6'or på bana, senast en -06'a som jag stortrivdes på :tummenupp Eftersom man rör på sig konstant, och sällan sitter på hojen mer än 20-30 min i taget så spelar inte storleken någon större roll.

I den prisklassen, och med den budgeten, är det viktigt med mycket billiga delar och know how från omgivningen, så en R6'a eller en CBR600 är mina tips, "alla" har haft en, så det kryllar av kunskap och delar till dom :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom flesta brukar lämna juniorklassen i 17-18 årsåldern. Men man kan tävla till 20 år om man vill.
Men 600 klassen är en utmärkt banhoj för äldre ungdomar.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
En strypt hoj är definitivt värt att fundera på! Dock kom jag på att jag vet inte om det är nån maxkubik som skolan tillåter. Han nämnde aldrig nåt om det i alla fall.

Dessutom kom jag på ett par saker...

Osannolikt att det är 2-takt 250 som är maxgränsen.
Dels med tanke på att det knappt tillverkas sånna längre. Och de som fortfarande tillverkas är svindyra fullracemaskiner. Men det behöver du ju såklart kolla upp ;)
Så troligen är det 600cc eller kanske 400cc som gäller. Finns en SuperMono klass också. Det är egentligen ombyggda crossar med 250/450 4-takt motorer. Säkert skitkul att köra. Ligger dock utanför 15.000:- budgeten.
På tal om 400cc så finns det flera stycken äldre (80-90 tal) japan-fyror i den klassen som är både lätta och jätteroliga att köra. Inte dyra heller.

Men generellt så ska du nog kolla efter en äldre banhoj, oavsett strypning, det kan man ju göra efteråt.
Typ något sådant:

http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_R6_Banhoj_53284881.htm?ca=11&w=3

eller

http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_R6_Banhoj_52399463.htm?ca=11&w=3

Good luck! :tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Dessutom kom jag på ett par saker...

Osannolikt att det är 2-takt 250 som är maxgränsen.
Dels med tanke på att det knappt tillverkas sånna längre. Och de som fortfarande tillverkas är svindyra fullracemaskiner. Men det behöver du ju såklart kolla upp ;)
Så troligen är det 600cc eller kanske 400cc som gäller. Finns en SuperMono klass också. Det är egentligen ombyggda crossar med 250/450 4-takt motorer. Säkert skitkul att köra. Ligger dock utanför 15.000:- budgeten.
På tal om 400cc så finns det flera stycken äldre (80-90 tal) japan-fyror i den klassen som är både lätta och jätteroliga att köra. Inte dyra heller.

Men generellt så ska du nog kolla efter en äldre banhoj, oavsett strypning, det kan man ju göra efteråt.
Typ något sådant:

http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_R6_Banhoj_53284881.htm?ca=11&w=3

eller

http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_R6_Banhoj_52399463.htm?ca=11&w=3

Good luck! :tummenupp

Ja, det finns ganska många att välja mellan när det kommer till äldre sexhundror.

Tack för din input! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Strypa kan man lätt göra själv med ett trottelstopp och det kommer inte ta lång tid innan han kan hantera en 600 på bana. Det svåra med att hantera mycket effekt är att man lätt får för hög fart inför en okänd kurva eller om något oväntat händer och det är problem relaterade till gatkörning.

25kW på Knutan blir segt riktigt fort.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top