Aftonbladet TV om vansinnesfärder med hoj - del 2

Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Apropå Aftonbladet TV, Brottscentralen och polisen.

Jag vet inte om någon av er såg det efterföljande avsnittet av Brottscentralen (med omkörande bilar) där de faktiskt nämnde att de fått kritik från oss hojåkare efter inslaget om vansinnesfärder på två hjul. Tyvärr verkar både Aftonbladet och polisen vara av den åsikten att de har rätt och att vi inte förstår någonting.

Här kan ni läsa hela min mejlkonversation med Aftonbladet som jag tycker på ett tydligt sätt visar deras ovilja och oförmåga att ta in några andra aspekter i ett resonemang än vad de anser gagnar dem för stunden. Eller är det jag som inte förstår?

http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/aftonbladet-och-polisen-vad-som-hande-sedan
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Magnus W i korr skrev:
<snip>...varför vi kör motorcykel möter jag gärna upp dig någon onsdag i närtid så kan vi åka en sväng och besöka de klassiska vattenhålen som McDonalds Sveavägen eller Rosenhill. Förslagsvis tar vi det någon kväll i maj när det blivit lite varmare och väghållarna hunnit sopa bort det mesta av gruset.

Meh! "Blivit lite varmare" - då har ju säkert asfalten hunnit bli jätte-jätte varm!
Liffsfalit, jue...
 

Fuzaneko

&#39340;&#40575;&#12399;&#27515;&#12394;&#12394;&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Trist att det inte verkar leda någon vart. Men det kanske är att hoppas på lite väl mycket att aftonbluddret skulle tå at sig av kritik, eller bidra med något meningsfullt för den delen heller...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Intressant läsning även om jag inte tror på att det kommer ändra faktumet över rapportering på kort sikt. Aftonbladet lär ju ha fått bra många mera klick på grund av att folk blivit förbannade över sättet de valt att rapportera över.
I deras värld tenderar ju mera klick vara ett bra reportage.
Klickjagande är ett väldigt kortsiktigt tänkande och det är väl väldigt tacksamt i sig då man snabbt jagar andra saker som ger klick.

Däremot tror jag att diskussionen som följt, mycket tack vare Bike, kommer att resultera i att de i det långa loppet kanske tänker till lite mera innan de drar till med lögner om just motorcyklar.
De vet ju att det kommer komma en reaktion på eventuella påståenden och är påståendena allt för osanna så blir det en stark reaktion från personer/organisationer som de inte är vana vid att få kritik ifrån.
Säger jag att Aftonbladet talar osanning så bryr de sig inte, säger en annan tidning eller SMC att de far med osanning så är det på en annan nivå.

:tummenupp till Bike
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Bra jobbat Magnus!

Bra jobbat Magnus!!! Någon måste stå upp för detta och jag tycker du gör det på ett utomordentligt bra sätt! Det gäller ju att möta dem på deras nivå i skrift och det gör du verkligen. Jag hade dragit ner brallorna, bett dem dra åt helvete och börnat därifrån!

:arsele:hördu:hojraket
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag har respekt för att du strider för hojåkarnas anseende Magnus. Men samtidigt är det svårt att inte tycka du är lite naiv som tror att Aftonbladet skulle ha några som helst intentioner att sträva efter sanning, och tror att de går att övertyga med annan trosuppfattning än den allmänrådande hos redaktionen.

Kväv dom istället och uppmuntra inte klick-festerna :fakta
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
I begynnelsen var lösnumret!
Med dessa så följde reklamintäkter! Och de såg att det var gott!
Därefter följde åter lösnumret!
Med utökade reklamintäkter!
Så blev det så att världen blev förenad av ett digitalt nät.
Och lösnumret vara i fara!
Då skapades ett elektroniskt lösnummer!
Därefter följde reklamintäkter. Och de såg att det var bra.
Ja, de såg att det var bra bara någon klickade....

Lösnummer och reklamklick på nätet! Ingen tabloidtidning bryr sig om något annat! Inget annat!
Upplagan driver presstöd som driver vinst som....:rolleyes:

Tror verkligen någon att en tidning som i ena änden av det senaste lösnumret först i början låter dig förfäras över hur fet du/ni/vi/alla är när man i panik skall bli "Strandsmal på 3 veckor"! I andra änden på tidningen så tillagas det belöningsmat som gör hela smalkampanjen inför stranden helt meningslös! För du har ju varit så duktig....:död
Tror ni/någon att de om en så bara för en liten sekund eller två bryr sig vad som är sant eller inte?:gråta
Det enda de bryr sig är de reaktioner som säljer lösnummer och driver klickande till reklamen.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Här kan ni läsa hela min mejlkonversation med Aftonbladet som jag tycker på ett tydligt sätt visar deras ovilja och oförmåga att ta in några andra aspekter i ett resonemang än vad de anser gagnar dem för stunden. Eller är det jag som inte förstår?

http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/aftonbladet-och-polisen-vad-som-hande-sedan

I så fall är vi två som inte förstår. Du påpekar på ett diplomatiskt och vänligt sätt att deras inslag har tydliga brister i objektivitet såväl som korrekta fakta. Du får totalt intetsägande svar tillbaka. Jag trodde själv att riktiga journalister satte lite heder i just objektivitet och noggrann kontroll av fakta och dess källor. Men det kanske är på grund av dessa brister som denna så kallade journalist jobbar på just Aftonbladet...?

I vilket fall som, tack för att du orkar engagera dig för sporthojskollektivet. Har du förresten fått något svar från Granskningsnämnden...?
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Programledaren hejade på ganska duktigt han me´. Kritiskt tänkande var inte hans starka sida i det inslaget.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Bra Magnus!

Har du snackat med SMC? De lär ju vara intresserade av sånt här?
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
:tummenupp
Bra skrivet Magnus.


"Tack för erbjudandet! Har pratat med redaktörerna och tyvärr faller det inte riktigt innanför ramarna för vad vi gör i Brottscentralen."

Jag har lyckats hålla mig borta från Aftonbladet ett bra tag nu...
Vad är "Brottscentralen" ?
Är det Aftonbladets avdelning för moralpoliser?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
:tummenupp
Bra skrivet Magnus.


"Tack för erbjudandet! Har pratat med redaktörerna och tyvärr faller det inte riktigt innanför ramarna för vad vi gör i Brottscentralen."

Jag har lyckats hålla mig borta från Aftonbladet ett bra tag nu...
Vad är "Brottscentralen" ?
Är det Aftonbladets avdelning för moralpoliser?

Hade dom gått med på det hade det nästan varit som att dom försökte utreda något. Helt emot vad Aftonskiten står för.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ett sätt att lösa trafikproblemen i storstäderna är att förbättra kollektivtrafiken, förenkla för gångare, cyklister och motorcyklister. Det går aldrig att bygga bort "bilproblemen" eller de problemen som bilarna orsakar. Tyvärr är bilen normen .

Tyvärr är det svårt att kunna använda mc´n som sportredskap. Det finns några crossbanor och endurospår, men vill man köra asfalt så är det praktiskt omöjligt ...

Man tar ganska stora risker när man är oskyddad trafikant oavsett om man gör rätt eller fel, bilarna vinner oftast i krockar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top