Köpa 125a inför sommaren!

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Hej jag funderar på vad jag ska köpa för lätt mc. Jag letar för fullt men har inte riktigt bestämt mig för vilken cykel jag ska ha. Har ni några förslag till mig? :)
Det ska vara en 125a med supermotard stuk och helst upp till 20k. Det är även bra om den är vass och lätt att köra (första mc:n)! :) Kom med förslag!!! :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vassa och lagliga 125 cc finns det??
Ett förslag är yamaha wr 125 x.
Dom andra förslagen är husqarna eller aprilia 125 cc med tvåtaktsmotor. Men dom hojarna blir först roliga som ostrypta och därmed olagliga för 16 åringar med a1.

Är pengar ett problem Då finns yamaha xt 125 x eller suzuki dr 125 sm.
Men dom hojarna har ganska dåliga fartprestanda med sin luftkylda 4 taktsmotor på c.a 11 hk.
 
Last edited:

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Har funderat på att köpa wr 125an men är även lite sugen på dr 125an men har dock inte sett den någonstans där de säljer den?
 

KewaN

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 -07, Husaberg Te 125 -12, <- Stulna Husaberg Te 125 -14
När jag skulle köpa en motard så tittade jag mycket på Aprilia sx 125. Antagligen den starkaste 125an om du inte går på enduro hojar som t.ex Husaberg, Ktm, GasGas, Husqvarna osv. Vad jag vet så har den samma motor som Aprilia RS 125 och min gamla som blev stulen var bänkad på 21kw(runt 28hp). Den är såklart en tvåtaktare och var original.

Dom olika landsvägshojarna jag har tittat på är Derbi DRD 125, Husqvarna sm 125, Yamaha DT 125, Yamaha WR 125.
Om du ska ha en fyrtaktare så rekommenderar jag Yamaha WR 125. Vad jag vet så är det en av de starkaste fyrtaktarna men du kommer tyvärr att få problem med att köra ifrån trimmade mopeder. Men för det finns 180cc kit om det skulle behövas. Om du även köper ett nytt avgassystem så blir det riktigt skönt ljud . :tungan
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dr 125 finns bara som begagnad.

Wr 125 x är en mycket bättre hoj med sin moderna vätskekylda motor på hela 15 hk.
Det är nog den bästa 125 cc motarden om du vill köra lagligt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
När jag skulle köpa en motard så tittade jag mycket på Aprilia sx 125. Antagligen den starkaste 125an om du inte går på enduro hojar som t.ex Husaberg, Ktm, GasGas, Husqvarna osv. Vad jag vet så har den samma motor som Aprilia RS 125 och min gamla som blev stulen var bänkad på 21kw(runt 28hp). Den är såklart en tvåtaktare och var original.

Dom olika landsvägshojarna jag har tittat på är Derbi DRD 125, Husqvarna sm 125, Yamaha DT 125, Yamaha WR 125.
Om du ska ha en fyrtaktare så rekommenderar jag Yamaha WR 125. Vad jag vet så är det en av de starkaste fyrtaktarna men du kommer tyvärr att få problem med att köra ifrån trimmade mopeder. Men för det finns 180cc kit om det skulle behövas. Om du även köper ett nytt avgassystem så blir det riktigt skönt ljud . :tungan


Det finns bara ett ställe där ts får köra en 28 hk 125 cc eller en 180 cc wr 125 x. Det är på en motorbana. T.ex Gelleråsen eller Knutstorp. Dom hojarna räknas som a2 hojar och kräver 18 år samt ett annat körkort.
 

FD-Mopedisten

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Ort
Ludvika
Hoj
Ska inskaffas!
Både aprilia och Wr 125 låter väldigt bra men finns dessa motorcyklar till salu på någon sida? Vill ha en motorcykel så snabbt som möjligt så att jag kan övningsköra med farsan!
 

KewaN

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 -07, Husaberg Te 125 -12, <- Stulna Husaberg Te 125 -14
Det finns bara ett ställe där ts får köra en 28 hk 125 cc eller en 180 cc wr 125 x. Det är på en motorbana. T.ex Gelleråsen eller Knutstorp. Dom hojarna räknas som a2 hojar och kräver 18 år samt ett annat körkort.

Jo självklart men när jag tog mitt körkort så gjorde det inte mig så mycket. Blev stoppad ett par gånger av polisen men det var inget dom kollade. Kan tänka mig att chansen att bli tagen med en fyrtaktare som har cylinder kit är väldigt minimal då dom som finns mest lägger till vridmoment.
Det kanske är fel men jag blev inte glad när min väns Rieju Drac var snabbare än min Aprilia. :lol
 

KewaN

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 -07, Husaberg Te 125 -12, <- Stulna Husaberg Te 125 -14
Både aprilia och Wr 125 låter väldigt bra men finns dessa motorcyklar till salu på någon sida? Vill ha en motorcykel så snabbt som möjligt så att jag kan övningsköra med farsan!

Blocket brukar funka bra. :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Både aprilia och Wr 125 låter väldigt bra men finns dessa motorcyklar till salu på någon sida? Vill ha en motorcykel så snabbt som möjligt så att jag kan övningsköra med farsan!
Blocket och bytbil är sajter som du kan söka på. Men marknaden är liten för 125 cc i Sverige numera.
Många kör sin moppe några år och går direkt på a2 vid 17,5 år (övningskörning)

Men att finna wr 125 för under 20 papp blir nog svårt på våren.

I området 15 -20 kkr, där hittar du oftast honda xr 125 l, dr 125 sm eller yamaha xt 125 x. Alla dessa är garanterat mycket ''slöa'' över 70 -80 km/h.


Yamaha hade några tvåtaktalternativ tidigare, dt 125 x eller udda tdr 125.
 
Last edited:

KewaN

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 -07, Husaberg Te 125 -12, <- Stulna Husaberg Te 125 -14
Har du sett någon Aprilia eller Wr 125a någonstans som säljs? Verkar som bra hojar för mig :)

Aprilia sx 125 är ganska sällsynt i Sverige men det finns en till salu nu som det verkar vara bra skick på. Yamaha WR 125 finns det många av och det är bara att välja. Tycker själv att den svarta är riktigt snygg.

Sen om du vill hitta lite 125 hojar själv så är det bara att trycka in nåt sånt här http://i.imgur.com/CkEBpNd.png :)
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Du får nog välja ifall du vill köpa en 4-takt eller en 2-takt. Det är mer pulver i en 2-takt, men det är galet mycket pillande och sopparäkningen lär svida... 4-takt dricker knappt någe soppa och är näst intill servicefritt.

Ifall du måste limitera din budget på 20k så har jag ett riktigt bra tips som du kommer tacka mig för sedan. Köp en 4-takt!

WR125X verkar vara en ruggigt bra hoj. Fast den toppar bara ca 105 km/h... Men motarder är inte snabbare än så. Jag har en polare som vill byta hoj nu och vill sälja sin WR125X. ca 1000 mil, Arrow slip-on (låter underbart), tail tidy och handguards. 25k vill han ha :)

När du säger DR 125. Menar Suzukin?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Du får nog välja ifall du vill köpa en 4-takt eller en 2-takt. Det är mer pulver i en 2-takt, men det är galet mycket pillande och sopparäkningen lär svida... 4-takt dricker knappt någe soppa och är näst intill servicefritt.

WR125X verkar vara en ruggigt bra hoj. Fast den toppar bara ca 105 km/h... Men motarder är inte snabbare än så.

Äh, 2t är inte så himla farligt. Lite mer service än 4t ja, vilket innebär kolvbyte ca varje 500 mil, men i övrigt är det samma service i princip. Man slipper dessutom ventiljusteringen.

2t motarder går snabbare än så :rolleyes:
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hade en WR125X som förstahoj, den var skitkul i en vecka tills jag testa polarens tvåtaktare, 15hk och runt 140kg är en riktigt tråkig kombination...
Köpte en husqvarna sms125 efter det, lite mer än dubbla effekten och 30 kilo lättare, vilken jäkla skillnad det var!

Kort sagt, en WR125 går som en trimmad moppe.
Yamaha WR125 då, husqvarna har en med samma namn också som är i klass med KTM :)

Och nä, det är inte "galet mycket pillande" med tvåtaktare...
Och WR125X toppar strax över 130 på mätaren ;)
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Äh, 2t är inte så himla farligt. Lite mer service än 4t ja, vilket innebär kolvbyte ca varje 500 mil, men i övrigt är det samma service i princip. Man slipper dessutom ventiljusteringen.

2t motarder går snabbare än så :rolleyes:

Jag har polare som kör 2-takt. Och saker går sönder hela tiden och så klagas det på soppapriser. Hojarna kommer alltså knappt ut på vägarna :)
Kolvbyte varje 500 mil låter löjligt i mina öron. Men ifall man kan pilla så är det väl okey :) Soppan dock...
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Hade en WR125X som förstahoj, den var skitkul i en vecka tills jag testa polarens tvåtaktare, 15hk och runt 140kg är en riktigt tråkig kombination...
Köpte en husqvarna sms125 efter det, lite mer än dubbla effekten och 30 kilo lättare, vilken jäkla skillnad det var!

Kort sagt, en WR125 går som en trimmad moppe.
Yamaha WR125 då, husqvarna har en med samma namn också som är i klass med KTM :)

Och nä, det är inte "galet mycket pillande" med tvåtaktare...
Och WR125X toppar strax över 130 på mätaren ;)

Kom igen. Husqvarnan måste ha varit tur ;) Som sagt, alla polare som kör 2-takt har spenderat otaliga timmar och riksdaler på sina hojar, I GARAGET :tungan

130?! Medvind, ligga ner på hojen och en lång nedförsbacke? x)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kom igen. Husqvarnan måste ha varit tur ;) Som sagt, alla polare som kör 2-takt har spenderat otaliga timmar och riksdaler på sina hojar, I GARAGET :tungan

130?! Medvind, ligga ner på hojen och en lång nedförsbacke? x)

Tur? Hur menar du då?
Husqvarnan är ju inte tillverkad för att vara en brukshoj, det är en ren lekmaskin till skillnad från yamman ;)
130 hade jag på mätaren på vanlig plan väg alla dagar i veckan om det inte var motvind, och ifall man ligger ner på en motard så ska man ha ett :nackskott :banana

Jag körde 600 mil med min busqvarna, förra ägaren hade skurit motorn så den var helt genomgången när jag fick den med ny kolv o cylle och allt annat mög man kan tänka sig.
Jag bytte växellådsolja och tändstift efter 300 mil och den gick fortfarande som ett skållat troll (nåja, för en hundratjufemma iaf) när jag sålde den.
SMS125an lämnar bara runt 30 hästar original, motorn var samma som satt i deras WR125 (~37hk) fast något nedtrimmad.
Aprilia SX125 är likvärdig i prestanda och serviceintervaller, den motorn är samma som sitter i deras RS125 om jag inte missminner mig, också runt 30 hästar där.

Smakar det så kostar det, men folk överdriver gärna och säger att tvåtakt är lika mycket skruva som köra.
Sköter man grejerna ordentligt och inte kör som ett moppefucko så håller det :mattias
Enda nackdelen är ju förbrukningen som du säger, min husqvarna slukade runt litern vid aktiv körning, dvs hela tiden, och tanken var liiiiten men jag tyckte körglädjen vägde upp för det! :)
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu kan vi inte jämföra 125 cc 4 takt på 15 hk och 125 cc tvåtakt på 30 hk. Även en 125 cc fyrtakt hade haft problem vid 30 hk med slitage. I 15 hk utförande håller även en tvåtaktare länge.

Om ts vill ha en snabb laglig 125 cc, då är det landsvägshojarna rs125, yzf r125 eller cbr 125 m.fl. som gäller.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top