"Drifta" med hoj

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Har börjat öva drifting med hojen men har inte kommit så långt än, kan bara sladda ut med bakhjulet och hitta rätt vinkel men highsidar så fort jag ger gas för att få hjulet att spinna loss.

Ska öka trycket i däcket och se om det ger något så att det släpper lättare men vad mer kan jag göra? Eller gör jag fel med att låsa bakdäcket innan kurvan och innan gas?
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Hahahaha!
Skönt inlägg!
Jag är inte någon expert så ta mig med en näve salt.
Jag börjar drifta genom att bromsa kraftigt fram och på någon vänster samtidigt dra rullen ordentligt bakåt. Ha känsla för din frambroms, lätt hänt att man kasar lite med framhjulet innan de släpper bak. Känn dig fram.
Sen ser man du de duktiga driftarna som verkar dumpa kopplingen rätt rejält efter sladd( det sättet du verkar mena).
Fördelen när du börjar lära dig är väl att de e lättare att häva en lowsider än en highsider. Så mitt tipps är. Dumpa kommplingen hårdare och va berädd på att motstyra och gustera vinkeln med gasen än att ge för lite så det hugger och du snart bryter nån lem av allt highsidande haha.
Good luck!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Allra enklast är väl att börja med att spinna loss bakdäcket rakt fram i måttlig fart och sedan öva på att köra slalom och samtidigt hålla hjulet spinnande? Att bromsa fram sladd för att sedan spinna loss är nog fel väg att gå för drifting med hojen. Kolla filmen med de galna finnarna som cirkulerade på tuben för ett tag sen.

Högt tryck och ett touring-artat gummi underlättar nog också, liksom rejäl omdrevning.
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Bytte däck förra året och det fanns lite gummi kvar på det, hängde de i kallförrådet hela vintern så de lär nog va ganska tort nu:D får prova att slänga på det och dra en runda.

Problemet jag har är egentligen bara att jag inte får bakdäcket att spinna. Kört lite mer nu ikväll och fokuserat på att sladda in och gärna lägga mig ner mer och då i värsta fall få en lowside som skulle kunna räddas med att sätta ner ena benet i marken, bättre de än highside..

Om jag börjar med att spinna däcket och dra iväg så känns det som att jag missat halva poängen, man vill ju kunna köra normalt för att sen börja spinna när man väl är inne i kurvan.

Tror ni att däcket kommer släppa lättare om jag drevar hojen bak? Tex från 43 till 53
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Inspiration har jag så det räcker, behöver bara lite hjälp och tips från folk som kan det här
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har fått för mig att man bör börja med att trycka till frambromsen lite lagom hårt så att greppet på bakslangen inte blir allt för stort, sen sätter du spinn på bakhjulet och sänker ner det helt på backen igen. Kör du med lite frambroms till en början också så sticker inte hojen iväg... :tummenupp

Är man ovan med sladd och bara vill vänja sig vid känslan rekommenderar jag riktigt taskiga däck på en riktigt rikligt grusad grusväg! :D
 
Last edited:

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Korrekt teknik är väl att låsa bakhjulet och lägga hojjen lite för att sedan släppa kopplingen och starta driften. Aldrig vågat prova själv. Skönt o få en highsider haha =P
Har för mig att jag såg någon grym video någonstans på hur de gjorde.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Alltså han "highsidar" ju inte som i ramlar omkull, han bara använder ordet fel.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top