Hjälp rmz 250

Rmz250åsx85

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Gävle
Hoj
2008 rmz 250 å ktm sx 85 2006
För två dagar sen ställde jag in ventilerna och skulle starta men fick inte igång den, testade å rullstarta å det gick en liten stund tills det började läcka väldigt mycket olja blandat med kylarvätska:tummenner
Kan ha vart så att det blev så när jag tappade en skruv i cylindern vid avgasröret typ.(alltså utanpå cylindern:lol)
Hittade en som passade bra med kan det möjligen den som är felet? Skvätte kylarvätska ut där förr.
Tror även ventilerna hamnade lite fel så får justera det också.

Har bara vart krångel med den här hojen sen vi köpte den:gråta
 

moddlaren

Guest
Rmz250 är tyvär kända för att krångla rätt mycket o kräva enorm my kärlek för att funka.. byt eller köp en yzf eller en crf så har du en hoj som funkar..
 

Rmz250åsx85

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Gävle
Hoj
2008 rmz 250 å ktm sx 85 2006
Måste fixa denna först:huvet
Men den funka å gick innan vi bytte kolv.
Men ventilerna va lite fel så då fick vi börja om å nu har vi gjort fel tre ggr:(
 

moddlaren

Guest
Det är inte så att ni har ställt ventilerna så fel att dom tagit i kolven? Det är inte speciellt my spel mellan kolven när den vänder i tdc och ventil hatten .

ventilen är ju öppen i princip max innan kolven vänder i tdc och kammen släpper upp ventilerna precis ovan kolvtoppen så ventil o kolv följer varandra dom sista mm innan tdc.

skulle någon ventil nudda kolven så kroknar ventilskaftet direkt o ventilen sluter inte tätt mot sätet. Då startar dom inte..

kolla din komp då ser du direkt om hon är tät i ventilerna. Tre fyra varv bör du kicka runt innan du läser av kompet..

kompisen rasade 3 toppar på ett par månader på en ny rmf o det var ventilerna varje gång som jävlades.. 2 toppar tog suzuki på garanti o den 3dje köptes i england från en kawasaki 250

kawasaki o suzuki har samma motor o det är den starkaste 250; n men oso den känsligaste tyvärr..
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Funkar cykeln innan kolvbytet men inte efter beror det inte på att det är en RMZ utan på att mekanikern bör bytas ut...
 

moddlaren

Guest
Så rätt så rätt.. men det går ändå inte komma ifrån att rmz är känsligare än yzf eller crf tyvärr annars går rmz som jag skrev bättre än bägge dom andra..
 

Minimal

8ball
Gick med
10 Mar 2014
Ort
Hemma
Hoj
En Honda
Så rätt så rätt.. men det går ändå inte komma ifrån att rmz är känsligare än yzf eller crf tyvärr annars går rmz som jag skrev bättre än bägge dom andra..

Känsligare som i att deras materialval är av sämre kvalitet?

Just RMZ var den krysshojen som jag gjorde flest timmar på när det begav sig.
 

Rmz250åsx85

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Gävle
Hoj
2008 rmz 250 å ktm sx 85 2006
:gråta
Får väl kanske lämna in den men känns som att jag inte vill betala flera tusen om det är nå större fel.
Glömde även å säga att vi körde med den efter kolvbytet men var så svårstartad så vi försökte ställa om ventilerna.
Det var under den åkturen den där skruven som satt på cylindern eller om det var toppen lossnade och ersattes av en vi hade hemma
 
Last edited:

Rmz250åsx85

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Gävle
Hoj
2008 rmz 250 å ktm sx 85 2006
Kanske någon som kan hjälpa den startar och går bra men är svårstartad och speciellt efter kärringstopp:)
Den surar ner sig men om man tar hotstarten och låter bli gasen så går de bättre annars får man stå i 10 min:va
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Funkar cykeln innan kolvbytet men inte efter beror det inte på att det är en RMZ utan på att mekanikern bör bytas ut...

Min omedelbara tanke med.
RMZ är grymt poppis häromkring, och de bara fungerar.

Kan man inte mecka, så spelar det ingen roll vad det står på hojen.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Kolla avgasventilerna igen. Om det är för tight spel så blir den svårstartad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top