Tips ang säkerhetskontroll på uppkörningen

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hej jag tänkte höra om någon har något tips på ordning man kan tänka så man inte missar något moment på säkerhets kontrollen?

Typ vad som man ska visa läraren?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du gör i princip aldrig en hel säkerhetskontroll, du gör något eller några moment som provförrättaren säger åt dig att göra.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det finns en mängd filmer på Youtube som visar säkerhetskontrollen, sök och du skall finna....

På uppkörningen blir du ombedd att göra något moment, ex elen, fjädring eller bromsar.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Jag tyckte det var finnemang att berätta högt för kontrollanten vad jag höll på med under tiden jag utförde kontrollen han bad om. Dels för att det hjälpte mig att inte glömma nåt och dels för att det blir tydligt för kontrollanten att du vet vad du sysslar med :)
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
japp, så är det, du får inte hela kontrollen. Gå igenom "kom-ihåg-lappen" på din MC några gånger före uppkörning där du berättar för dig själv vad du gör, det räcker. Kör sedan som henlo skriver på provet. Och vips, klar med det momentet!:tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Just elen minns jag tydligt för jag fick en liten åthutning, men han släppte mig iaf. Jag glömde nämligen DÖDARknappen.
Alltså, helljus, halvljus, tuta, ljustuta, blinkers, bromsljus, stödet ner=motorn slocknar, samt dödarknappen=släcker motorn. Tror det var allt, såvida jag inte glömt nåt.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Tack för tips. Fanns mkt på youtube.

Hur tycker dom att man ska kolla svinglagret för ser att dom gör lite olika på filmerna. .?
 

danteee

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Kalmar
Hoj
.
Just elen minns jag tydligt för jag fick en liten åthutning, men han släppte mig iaf. Jag glömde nämligen DÖDARknappen.
Alltså, helljus, halvljus, tuta, ljustuta, blinkers, bromsljus, stödet ner=motorn slocknar, samt dödarknappen=släcker motorn. Tror det var allt, såvida jag inte glömt nåt.

Det är väl inget krav på att motorn ska dö med stödet nere och växel i?
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hej igen. Jag har fått reda på att mcn jag kommer köra upp med saknar central stöd så undrar hur jag gör nu med att kolla lager i styrningen?

Hojen är en Yamaha xj6 600 och undrar också om broms oljan där bak sitter under sadeln så man vet det.

Det är nämligen körskolans hoj och kommer inte köra mer med dom innan uppkörningen.

Sen undrar jag ang högfartsbanan. Om man väjer åt höger ska man då starta serpentin banan höger om första konen och höger efter vändningen så man vet vilken sida om man ska köra?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hej igen. Jag har fått reda på att mcn jag kommer köra upp med saknar central stöd så undrar hur jag gör nu med att kolla lager i styrningen?

Hojen är en Yamaha xj6 600 och undrar också om broms oljan där bak sitter under sadeln så man vet det.

Det är nämligen körskolans hoj och kommer inte köra mer med dom innan uppkörningen.

Sen undrar jag ang högfartsbanan. Om man väjer åt höger ska man då starta serpentin banan höger om första konen och höger efter vändningen så man vet vilken sida om man ska köra?

Det är ju ganska magiskt om körskolan inte har visat en komplett säkerhetskontroll på den aktuella hojen. Leta upp en och titta över innan för det suger att torsks på en sån skitsak. Bromsvätsebehållaren bak kan du hitta genom att följs slangarna från oket, det är sällan ett problem.



Högfartsbanan:

mc-jakten.se/mc-kort/

www.korkort.se/manoverprov/
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Du får be kontrollanten lyfta upp hojen på sidan mot sidostödet. Så fick jag lära mig av körskolan förra året, även om jag aldrig hade gjort så med min egen hoj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju ganska magiskt om körskolan inte har visat en komplett säkerhetskontroll på den aktuella hojen. Leta upp en och titta över innan för det suger att torsks på en sån skitsak. Bromsvätsebehållaren bak kan du hitta genom att följs slangarna från oket, det är sällan ett problem.

Högfartsbanan:

mc-jakten.se/mc-kort/

www.korkort.se/manoverprov/

Min körskola glömde helt bort säkerhetskontrollen med mig, så helt ovanligt kan det inte vara. Sedan är det ju skapligt lätt att läsa på om det.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Förresten,

Om det är en helt ny hoj som du aldrig har kört innan hade jag bett om att få läsa handboken innan du sätter dig, så du kan ta reda på den information du behöver för att kunna säkerställa din och andras säkerhet. Då får du säkert ett plus i kanten.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Körskoleläraren sa till oss att kolla på youtube ang säkerhetskontrollen och egentligen så är det ju inte så svårt men är mest det med broms vätske behållaren bak så tänkte bara höra om någon vet ver den sitter på Yamaha xj6 som vi kör upp med. Har kört den 4 gånger på körskolan men glömde kolla det och nu är drt för sent då jag inte har fler körlektioner innan uppkörningen.

Undrar också hur man gör för att kolla just sving lagret. Är debatt hålla ner bakbromsen och vicka på bakdäcket?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Du får be kontrollanten lyfta upp hojen på sidan mot sidostödet. Så fick jag lära mig av körskolan förra året, även om jag aldrig hade gjort så med min egen hoj.

Haha, vet inte om du är seriös men jag fick höra liknande av min lärare. Det var dock på skoj. Hon frågade hur man gör utan centralen och då sa jag att det går väl att vicka upp den på sidostödet och då sa hon visst, visa gärna. Men jag tackade nej och då sa hon att det ska inte behöva kontrolleras på uppkörningen om hojen inte har centralstöd eller så kunde man skämta med kontrollanten och be denna hålla upp hojen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Åk förbi din körskola innan uppkörningen och fråga dom samt be att få öva själv när ingen kör på hojen (på deras rast eller dylikt) så snälla var min körskola när jag körde upp i alla fall :)
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Haha, vet inte om du är seriös men jag fick höra liknande av min lärare. Det var dock på skoj. Hon frågade hur man gör utan centralen och då sa jag att det går väl att vicka upp den på sidostödet och då sa hon visst, visa gärna. Men jag tackade nej och då sa hon att det ska inte behöva kontrolleras på uppkörningen om hojen inte har centralstöd eller så kunde man skämta med kontrollanten och be denna hålla upp hojen.

Nej, verkligen inte på skoj. Körskolan lärde ut så och han jag körde upp med från Trafikverket lyfte glatt upp hojen på sidostödet. Inga problem alls.
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Haha, vet inte om du är seriös men jag fick höra liknande av min lärare. Det var dock på skoj. Hon frågade hur man gör utan centralen och då sa jag att det går väl att vicka upp den på sidostödet och då sa hon visst, visa gärna. Men jag tackade nej och då sa hon att det ska inte behöva kontrolleras på uppkörningen om hojen inte har centralstöd eller så kunde man skämta med kontrollanten och be denna hålla upp hojen.

Precis det jag fick göra för exakt en vecka sedan. Första momentet på uppkörningen, säkerhetskontroll (Hornet endast m sidostöd).
-Kontrollera drivlina och lager tack...

Började med att kolla drivlina, sen sa jag att han kunde hjälpa mig att luta upp den på stödet om jag skulle kunna kolla lagrena, annars går det inte.
-Är du heeeeeeelt säker på att det inte går att kolla lagrena på något annat vis? Heeeeelt säker!?
Var så jävla oberedd på frågan och han var så ihärdig att jag blev skitnervös. Skitkul med krypkörning direkt efteråt, kunde knappt köra för nerverna! Han såg det och var iafl. så schysst att jag fick klämma av högfartsbanan och bromsproven innan ett nytt försök på krypet.

Allt gick vägen och jag har nu lappen, men det var fan drygt att få frågan om lagercheck, särskilt när man redan byggt förväntningar och är nervis från start! :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top