Får inte i treans växel vid höga varv

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Tjena!

Är helt färsk inom motorcykelvärlden, och har relativt nyss köpt förstacykeln: en Yamaha FZ6-N 2007.

Om jag varvar ur en del på växlarna är det (ibland) svårt att komma från tvåans växel till trean. Lätt tryck/foten mot växelspaken, kopplingen fullt ner, växelspaken trycks upp som vanligt men ingen växel går i. Ner med kopplingen igen (varven har hunnit ner en bit), och växeln går nu i (ibland efter man fått trycka upp växelspaken två gånger).

Tycker det känns väldigt konstigt, då jag kan varva hur högt som helst på högre växlar, och då glider växeln i hur lätt som helst. Är varvtalet lägre är det inte heller några problem att växla.

Vad kan vara fel? Bör inte växeln gå i lättare ju högre varv man ligger på? :3freak
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Upplevde exakt samma sak när jag började köra igen efter ett antal års uppehåll.
Det visade sig till slut att jag inte släppte med foten efter växling. Låg alltså kvar med lite tryck på växelspaken uppåt. Det märktes framförallt på lite högre varv.
Testa att medvetet släppa foten så att du inte ligger kvar med lätt tryck uppåt. Då blir det knepigt att få i nästa växel och ännu knepigare vid lite högra varv.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det kan vara så att den är bakhjulskörd och då brukar man pajja 2:an eller 3:an, jag känner igen det där felet!
Om du lägger i trean vid låga varv och sedan drar ur den hoppar växeln ur då?
 

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Upplevde exakt samma sak när jag började köra igen efter ett antal års uppehåll.
Det visade sig till slut att jag inte släppte med foten efter växling. Låg alltså kvar med lite tryck på växelspaken uppåt. Det märktes framförallt på lite högre varv.
Testa att medvetet släppa foten så att du inte ligger kvar med lätt tryck uppåt. Då blir det knepigt att få i nästa växel och ännu knepigare vid lite högra varv.

Har aktivt tänkt på detta nu när jag kör, och har bara lyckats få problemet att uppstå när jag inte tänker på det. Med andra ord så är felet förmodligen jag själv, även om jag tycker att 3an är betydligt svårare att få i än övriga växlar.

Det kan vara så att den är bakhjulskörd och då brukar man pajja 2:an eller 3:an, jag känner igen det där felet!
Om du lägger i trean vid låga varv och sedan drar ur den hoppar växeln ur då?

Inte omöjligt att den är bakhjulskörd. Nej, det funkar bra bara man får i växeln. När jag ser till att foten inte nuddar växelspaken som atilla sa så funkar det, även om den inte glider i som övriga växlar.

Tack för era svar (inte haft möjlighet att pröva förrän nu)! :smasha
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top