Bakbromsproblem

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag har en Aprilia RSV 1000 -04 med brembobroms. Den är luftad manuellt först sen med vacuumsug, ingen skillnad. Ställer jag justerpinnen som den borde vara så trampar jag i botten, ibland har jag lite bromsverkan, ibland ingen alls. Ställer jag åt pinnen mer så pedalen känns hyffsad men ändå tar långt ner så ligger bromsen åt och efter ett par kilometer så går det så tungt att den inte går att rulla för hand. Släpper jag efter något varv så tappar jag bromsverkan helt. Jag misstänker att något är fel på cylindern eftersom oket trots allt kan låsa hjulet om jag justerar åt pedalen, Tänker jag rätt?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Generellt sett så är de sådär, bara att vänja sig och låta bli den. Går få den hyggligt funktionell om du lossar cylindern och ser till att hålla den vertikalt under luftning. Finns bra instruktion på nätet där Google är din vän. Placeringen och närheten till avgasröret sabbar tillvaron för bromscylindern...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag måste ha en riktig bakbroms, det kommer ju inte gå att besiktiga utan dessutom så går det inte att åka på bakhjulet utan och så kan vi inte ha det.
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
Ett vanligt fel på RSV 04 ->
Det är slavcylindern som är kass.
De flesta har fått det bytt på garanti.
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
Kom på angående ert bromsproblem.
Om oket/bromsen har legat på tidigare kan det vara bra att byta det med.
Renoveringssatser med kolv och pakboxar är cachen på maj bål då oftast blir oket förstört om det har gått riktigt varmt.

Detta kollar du enklast genom att ta av oket och pumpa ut kolven.
Prova även att snura kolven i oket. Skall gå halv trögt runt om.
Men om kolven är följande.
-Missfärgad. Gul, blå , lila. Skärvar = skrot :(
-Blank och fin, rund å god = :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nu verkar jag ha fått ordning på bromsen. Cylindern monterades isär och det såg bra ut. Jag köpte en spruta och tröck igenom bromsvätska, jag provade suga ur luften, monterade loss oket enligt PDF:en ovan och gjorde samma sak. Provade även manuellt, inget hjälpte. När jag vände oket uppochner och tröck in bromsvätska så blev pedalen stum och kändes precis som den ska. Finns bilder här om nån har samma problem

http://www.apriliaforum.com/forums/...r-Brake-Issues&p=675735&viewfull=1#post675735
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top