KTM 625 spontana skrammelljud

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Hej!
Jag är ingen mek-kille och har ingen större kunskap om motorer men jag märker när något inte står rätt till iallafall.

Har precis införskaffat mig en KTM 625 smc -06, den har gått cirka 2200 mil och är så gott som pedantskött av förre ägaren. Den går som ett skott och är jättepigg. Dock har jag nu märkt av ett ljud som kommer när man kört ett tag, när motorn blivit varm antar jag, det låter som skrammelljud. Det kan komma helt plötsligt när man pyskör lite på en växel men väldigt sällan på friläget. Kan inte beskriva det bättre än att det är ett skrammelljud och Inte knackande ljud.

Jag spände kedjan nyligen och efter det började det läcka (läs: vätska) olja från framdrevet, men det ÄR olja i motorn så det kan väl inte vara det (?) Jag har mailat förra ägaren som eventuellt ska kolla på det samt en mc verkstad men vill gärna höra om andra känner igen detta för jag hittar ingenting om det själv.

tack på förhand!
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
2200mil = Snart dags för en motorrenovering då.
Hade liknande ljud på min 660 förut, och det var vevstakslagret som gett upp. (och det var samma miltal som din)
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Okej.. nu hängde jag inte riktigt med. Beror ljudet på att packningen är paj?!

Men detta vevstakslager, är det dyrt att åtgärda? Vad är ett rimligt pris för en sådan reparation? Tack för svaret!!
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Hörde från förra ägaren att han trodde det var högst otroligt att det var vevstakslagret, men att det kan vara nån metallflisa i statorlindningen (?)
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Såklart så säger ägaren så :)
Packboxen vid drevet kan bytas lätt så slipper du läckage.
Om du ej hittar felet så testa att ta av toppen och kolven för att kunna känna på vevstaken.
Pris för att fixa en motorrenovering är ca20000 på en firma.
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Han är en vän till mig så inga konstigheter där, han skulle hjälpa mig men är otålig och vill höra vad andra tror sålänge.

Pratade preecis med honom och han kände igen det i och med att den varit inlämnad för detta tidigare på Beviks. Antingen att det kunde vara nåt skit vid statorlindningen som då kommer från nåt drev vid startmotorn (om jag fattade rätt). Att det skulle vara vevstakslagret skulle jag känna av då det skulle bli mer motorvibrationer vid mellanregistret från kolvarna. Men jag känner inte av några andra konstigheter från motorn.

Ljudet ändras inte när jag drar in kopplingen, Lindgren95
 

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC -04
Slamret kan jag tyvärr inte så mycket om. Men läckan bakom framdrevet är vanligt, jag har gjort det och kan låna en hjälpande hand om du vill. Annars är det bara att skriva på motardsidan på facebook så är jag säker på att det finns ett tjugotal som både kan och har lust att hjälpa till. :)
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Slamret kan jag tyvärr inte så mycket om. Men läckan bakom framdrevet är vanligt, jag har gjort det och kan låna en hjälpande hand om du vill. Annars är det bara att skriva på motardsidan på facebook så är jag säker på att det finns ett tjugotal som både kan och har lust att hjälpa till. :)

Tack :) Lämnade in den idag... känns lite pinsamt att tigga hjälp hela tiden. Nu får jag det ordentligt gjort och förhoppningsvis hinner den bli fixad till 1 maj!
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Det var metallflisor i motorn som hade rört runt och orsakat detta ljud. Troligen flisor från startmotordrevet. Blev tvungen att byta samtliga delar inkl statorlindning och svänghjul. Total kostnad för kalaset = 9850 kr!
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
2200mil = Snart dags för en motorrenovering då.
Hade liknande ljud på min 660 förut, och det var vevstakslagret som gett upp. (och det var samma miltal som din)

Vadå, går inte KTM hojarna längre? Dem nyare klarar väl lätt 2000 mil?
 

Siimon

Medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Landvetter
Hoj
2016, Triumph Street Triple
De äldre LC4'orna går väl 2000-3000mil innan det är dags för renovering.

Ok, det blir ganska dyrt i längden då. Såg på något forum en snubbe som hade kört över 10 000 mil med en LC4, utan att bytt kolvar etc. Dock vet jag inte vilken årsmodell han hade, ganska imponerande.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja, svider ju som tusan i plånboken men en nyrenoverad motor är väl inte fy skam :)

Byttes ramlager och vevlager?
Om ja så var det ganska billigt för att vara på verkstad.
Om inte så skulle jag inte riktigt kalla motorn renoverad :gnissla

Jag har renoverat en rasad LC4 och då hade nån flisa hamnat i svänghjulet och trasat sönder stator + svänghjul. Utöver det var minst vevlager, kolv och cylinder kassa.

Påpekar det bara för att du inte ska lura dig själv :)
 

seanjoel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2000, Kawasaki, Zx9-r
Byttes ramlager och vevlager?
Om ja så var det ganska billigt för att vara på verkstad.
Om inte så skulle jag inte riktigt kalla motorn renoverad :gnissla

Jag har renoverat en rasad LC4 och då hade nån flisa hamnat i svänghjulet och trasat sönder stator + svänghjul. Utöver det var minst vevlager, kolv och cylinder kassa.

Påpekar det bara för att du inte ska lura dig själv :)


Motorrenoverad kanske är fel ord, den gick ju att köra med innan, så den hade ju inte rasat. Vevlager ska bytas vet jag iallafall. Det är Biketech i Norrköping som fixar hojen:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Motorrenoverad kanske är fel ord, den gick ju att köra med innan, så den hade ju inte rasat. Vevlager ska bytas vet jag iallafall. Det är Biketech i Norrköping som fixar hojen:tummenupp

Begär ut exakt vad de har tänkt göra......

Bara delarna till det jag kallar utbyte av alla slitdetaljer går lös på 13000.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top