Problem vid bromsvätskebyte

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Skulle byta bromsvätskebyte på hojen (Honda CB600FA -07) igår och trodde det skulle gå enkelt.

Dock gjorde jag en tabbe när jag glömde att det såklart är en separat behållare för bakbromsen. Lyckades alltså tömma bakre behållaren genom den klassiska metoden att en person pumpar, medan den andra öppnar och stänger nippeln. Tittade ju endast på behållaren på styret och den tömdes ju inte... Men efter jag insett att det finns en bakre behållare trodde jag det skulle ordna upp sig. Fyllde den och började pumpa, först kändes det lovande, men pedalen blir aldrig stum. Tvärtom är det en tydlig elastisk känsla.

Provade även att köpa en tryckluftsdriven historia från biltema, den sätts på nippeln och undertrycket ska dra ur olja och luft. Men ingen skillnad.

Vad är det jag missat? Är det något speciellt på grund av abs eller att systemet var tomt? Eller finns det fler än en nippeln till bakbromsen?

Kan inte komma vidare och uppskattar tips.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du ska lufta anslutningen till bromsslangen på cylindern.
Pumpa tryck och släpp lite på banjobulten, alltså den som håller slangen på cylindern.
Upprepa tills det känns stumt, avsluta på luftnippeln bak.
 
Last edited:

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Du ska lufta anslutningen till bromsslangen på cylindern.
Pumpa tryck och släpp lite på banjobulten, alltså den som håller slangen på cylindern.
Upprepa tills det känns stumt, avsluta på luftnippeln bak.

Tack för tipset, men skulle uppskatta lite förtydligande.

https://www.dropbox.com/s/thob9qb4npx64qz/Photo 2014-04-19 19 24 53.jpg

(Om bilden lyckades) så är då banjobulten som fäster bromsslangen mot oket? Räcker det att lätta på den och sedan lufta på nippeln till vänster? Eller lättar jag på banjobulten och pumpar sen bara?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Vid pedalen? :)

Som jag uppfattat det när jag studerat bromssystemet för bakhjulet så går det från bromsvätskebehållaren, till pedalen, sen upp till vad jag antar är någon abs modul och sedan ned till bromsoket. Så som du märker är jag inte med på var bromscylindern sitter... :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Vid pedalen? :)

Som jag uppfattat det när jag studerat bromssystemet för bakhjulet så går det från bromsvätskebehållaren, till pedalen, sen upp till vad jag antar är någon abs modul och sedan ned till bromsoket. Så som du märker är jag inte med på var bromscylindern sitter... :)
Ok, om du har ABS, som jag antar av beteckningen på cykeln, så hamnar vi i ett annat läge.
Eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut på din hoj så råder jag dig att ta hjälp av någon som vet.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Kan du lyfta bort sadeln och ta en bild så får jag se om ABS-modulen sitter där, annars sitter den förmodligen under tanken
 

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Okej. Ja det stämmer att jag har abs, men hur mycket ändrar det? Fram gick bytet bra och jag har testat efteråt och abs fungerar.

Det jag gjorde annorlunda bak var att systemet tömdes, av misstag...

Tack för att du tar dig tid och svarar!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Okej. Ja det stämmer att jag har abs, men hur mycket ändrar det? Fram gick bytet bra och jag har testat efteråt och abs fungerar.

Det jag gjorde annorlunda bak var att systemet tömdes, av misstag...

Tack för att du tar dig tid och svarar!
Skillnaden är att det istället för en slang går ett bromsrör från cylindern till ABS-enheten.
Den sköter sedan flödet av bromsvätska till bromsoket bak.
Alltså kan du ha fått luft i röret som går till modulen, då får man tänka till lite innan man öppnar nipplar.

Jag hjälper mer än gärna till, har fått så mycket hjälp på SH och det blir man glad av.

Var bor du?
 

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Jag bor i Solna, men är nu i Sundsvall och hämtar bågen från vinterförvaringen... Tur att frambrotten fungerar bra om jag inte får till bakbromsen. Dock känns det inget bra om detta problem även kan orsaka problem för absenheten i sin helhet...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag bor i Solna, men är nu i Sundsvall och hämtar bågen från vinterförvaringen... Tur att frambrotten fungerar bra om jag inte får till bakbromsen. Dock känns det inget bra om detta problem även kan orsaka problem för absenheten i sin helhet...
Fram och bakbroms har separata kretsar på din hoj, får du inte till det så är du välkommen att höra av dig när du fått hem den, jag har maskin för sånt där.
Kör bra.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
https://www.dropbox.com/s/8dt4rofvn9ypmln/Photo 2014-04-19 20 00 10.jpg

Är absmodulen den med tre anslutningar som är hyfsat i centrum?

Det var ju schysst av dig. Vad är det då som behöver göras med maskin? Är det en maskin för luftning eller har jag ställt till något med absmodulen?
Där är den ja, nejdå du har inte förstört nåt, bara att lufta.
Har luftningsmaskin som sätter systemet under tryck så man slipper pumpa på pedalen.

Och här kommer en liten moralkaka: själv kör jag inte en meter utan att ha 100% fungerande bromsar, antar att du tar hem den på släp?
 
Last edited:

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Luftningsmaskinen du använder, är det en i stil med motive power bleeder eller något mer avancerat?
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Tack för tipset, men skulle uppskatta lite förtydligande.

https://www.dropbox.com/s/thob9qb4npx64qz/Photo 2014-04-19 19 24 53.jpg

(Om bilden lyckades) så är då banjobulten som fäster bromsslangen mot oket? Räcker det att lätta på den och sedan lufta på nippeln till vänster? Eller lättar jag på banjobulten och pumpar sen bara?

Kolla på skruven med gummihatt på, till vänster uppe på bromsoket till höger om den silverfärgade bulten. Troligtvis passar din ringnyckel i storlek 10 eller 11 mm på den.
Tryck ner bromspedalen och håll kvar.
Öppna (skruva loss) muttern ett halvt varv (som du nu tagit bort gummihatten på och satt på en slang så att du kan leda bromsvätskan till en flaska eller liknande).
Stäng skruven och släpp fotbromsen.
Repetera till det kommer bromsvätska utan luftbubblor. Håll koll på bromsvätskebehållaren, du kan behöva fylls på för att det inte ska ta slut så att du får problemen som du har nu.

Att du har abs på hojen spelar inte någon roll för lyftningen, absenheten är öppen rakt igenom när den inte är aktiverad.
 

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Kolla på skruven med gummihatt på, till vänster uppe på bromsoket till höger om den silverfärgade bulten. Troligtvis passar din ringnyckel i storlek 10 eller 11 mm på den.
Tryck ner bromspedalen och håll kvar.
Öppna (skruva loss) muttern ett halvt varv (som du nu tagit bort gummihatten på och satt på en slang så att du kan leda bromsvätskan till en flaska eller liknande).
Stäng skruven och släpp fotbromsen.
Repetera till det kommer bromsvätska utan luftbubblor. Håll koll på bromsvätskebehållaren, du kan behöva fylls på för att det inte ska ta slut så att du får problemen som du har nu.

Att du har abs på hojen spelar inte någon roll för lyftningen, absenheten är öppen rakt igenom när den inte är aktiverad.

Det är exakt det jag gjort, men det hjälper inte, det är fortfarande luft i systemet
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Ett bra sätt att lufta trilskande bromsar kan vara att fylla på bromsvätskan "bakvägen". Köp en 50ml sköljspruta på apoteket och några dm genomskinlig slang i lämplig dimension. Använd först sprutan för att suga ur behållaren vid huvudcylindern så den blir helt tom, och kassera den vätskan. Fyll sprutan med fräsch bromsvätska och sätt slangen på nippeln vid oket. Se till att det inte är några luftbubblor i slangen och öppna sedan nippeln och tryck in ny bromsvätska i oket. Håll koll på behållaren så det inte svämmar över. Jag byter alltid min bromsvätska på det sättet. Tar inte mer än några minuter, och jag har aldrig fått in luft i vare sig broms- eller kopplingssystem.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top