Slutat driva efter vinterförvaringen? Hjäälp!

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
En vn1500 som stått ett halvår, startar fint på en gång men när jag lägger i växeln och ska åka iväg händer INGET! någon som tror sig veta vad felet kan vara?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Starta den med växel i, kan va lite kinkigt in kopplingen blivit använd och varm.
 

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
Jag tycker kopplingshandtagen känns som vanligt och jag får i växeln och den driver LITE lite framåt! Jag kan stå still med växeln i utan att den dör. Även om jag har i växeln men inte kopplingshandtaget när motorcykeln ej är i gång kan jag skjuva hojen framåt??:huvet
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
testa byta olja och varmköra ordentligt. lamellerna kan ha klistrats ihop
 

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
Kan det vara kopplingsfjädern då? För det känns som att det i stället inte går att få ihop lammellerna? "Klibbat isär" :hihi ska prova att byta oljan för det behöver ju ändå göras. Känns inte som de kommer hjälpa bara men gör de nog imorrn!
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Oljebyte är aldrig fel även om det brukar vara svårt att koppla ur med gammal olja.
Är det hydraulisk koppling eller vajer?
Om det är vajer så kanske något spöke justerat den under vintern.Kolla att det finns ett litet spel i handtaget.
Lycka till
 

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
Oljebyte är aldrig fel även om det brukar vara svårt att koppla ur med gammal olja.
Är det hydraulisk koppling eller vajer?
Om det är vajer så kanske något spöke justerat den under vintern.Kolla att det finns ett litet spel i handtaget.
Lycka till


Det är hydralisk koppling och jag kan ärligt säga att jag vet inte hur en hydralisk koppling funkar riktigt, vad finns det för justeringsmöjligheter? Det kan va så att växeln inte går i helt utan att den hamnar i nått mellanläge?
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Jag har aldrig pysslat med hydraulisk koppling och blev därför lite nyfiken.
Upptäckte ganska snabbt att många har problem med kopplingen på vulkaner.
Kika in här så kanske du får lite hjälp http://www.vulcandrifterriders.com/forum/index.php?topic=1170.0
Ett annat problem är att det finns små hål i huvudcylindern som kan bli igensatta. Dessa hål släpper på trycket när greppet släpps ut. Detta problem brukar uppstå efter en stunds körning och försvinner när cykeln stått ett tag så det borde ej gälla ditt problem.
Lycka till
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Säkert att inte kopplingshantaget blir stumt när du drar i det flertalet gånger? I annat fall har du nog lamellknas, men det borde inte uppstå under vinterförvaring.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Om du skall byta olja så är det ju ett ypperligt tillfälle att kika på kopplingen samtidigt. Töm oljan,ta bort kåpan och kika vad som händer när du kopplar ur (starta ej motorn). Titta efter rost eller avlagringar. Kan ju vara så att fjädern börjar bli för klen samtidigt som det kärvar lite efter vinterförvarng.
 

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
Om du skall byta olja så är det ju ett ypperligt tillfälle att kika på kopplingen samtidigt. Töm oljan,ta bort kåpan och kika vad som händer när du kopplar ur (starta ej motorn). Titta efter rost eller avlagringar. Kan ju vara så att fjädern börjar bli för klen samtidigt som det kärvar lite efter vinterförvarng.

Jag bytte oljan lite fort och lätt UTAN att kolla kopplingen! Fort ska de gå, varmkörde sedan motorn lite men utan resultat så får väl bli att tappa den på olja samt kolla kopplingen:gråta får väl beställa en ny packning oxå för jag antar att den går paj:död
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag bytte oljan lite fort och lätt UTAN att kolla kopplingen! Fort ska de gå, varmkörde sedan motorn lite men utan resultat så får väl bli att tappa den på olja samt kolla kopplingen:gråta får väl beställa en ny packning oxå för jag antar att den går paj:död

Hör du inga missljud alls när den driver sakta framåt?

Var det du som vinterförvarade den? För det finns en splinesad hylsa i kardanen som kan rensas om man försöker stunta med den.
 

moddlaren

Guest
Du bytte oljan lite snabbt...

det är inte så enkelt att du har fyllt i ny olja som inte är till våta kopplingar.. typ bilmotor olja? Det är många som gör det felet och då slirar kopplingen omedelbart. Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

risk att du åker på nya lameller om det är fel olja i motorn nu...

vad olja har du i nu??
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

Kan du utveckla det lite?
Vad innebär det? Att man har hällt i en näve grus i oljan? :hihi
Har aldrig hört om friktionsmedel i oljan....vet att det finns addetiv i vissa oljor som gör dem för "hala" och olämpliga att använda med våtkopplingar. Koppligen slirar bla. vid belastning.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Precis som du skriver det är andra additiv i olja för våta kopplingar.. typ atf till automater.

Turbokombi till traktorer med våta bromsar..

samma med mc olja det är vissa additiv som finns där men inte behövs i en bil motor.

ducati med torrkoppling bryr sig föga om vilken olja som EX

läs stora ojje tråden här på sporthoj den förklarar allting..
 

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
Du bytte oljan lite snabbt...

det är inte så enkelt att du har fyllt i ny olja som inte är till våta kopplingar.. typ bilmotor olja? Det är många som gör det felet och då slirar kopplingen omedelbart. Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

risk att du åker på nya lameller om det är fel olja i motorn nu...

vad olja har du i nu??

Motul 5100 eller vad den heter! Så de är mc-olja. Kan man ta bort vänster motorkåpa utan att tömma den på olja? Lufta kopplingen?
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top