KTM 525 startar inte

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Tjena!

Bytte just skotern mot en ktm 525 -03
tidigare ägaren hade pajj bakhjuls lagret och sen dess hade han inte kört med den, så den har bara stått i hans garage det senaste halvåret.
Den vill inte starta. Den har gnista och det kommer soppa när man gasar ( stiftet blir inte blött ).
är det ventilerna som är fel eller kan det vara nått annat?
ska testa rulla igång den när jag får lagrena.

tack på förhand!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har du haft kickstartshoj tidigare ?
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Finns det inte elstart på? Annars så kicka lite försiktigt tills du känner att du får fäste med kicken längst upp. Sen tar du i och kickar hela vägen ner utan gas.
Kan ju testa att byta stift också
 
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
en av varje sort.
Dom är såna när dom stått ett tag, har haft ett gäng senast en -08, ge den lite startgas så hoppar den nog igång..
:tungan
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om du ändå väntar på lager så kolla ventilspelet också. Snabbt gjort.
Kolla på denna filmen först, ha rätt verktyg så är det ganska lätt.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Finns det inte elstart på? Annars så kicka lite försiktigt tills du känner att du får fäste med kicken längst upp. Sen tar du i och kickar hela vägen ner utan gas.
Kan ju testa att byta stift också

nej ingen elstart.
har använt decompen och kollat på youtube hur man ska hitta det rätta läget innan man kickar men det har inte gett nått. MEN när jag ger den en liten sup så vill den tända till just lite grann.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Dom är såna när dom stått ett tag, har haft ett gäng senast en -08, ge den lite startgas så hoppar den nog igång..
:tungan[/QUOTE

jasså, har testat startgas men händer inget. Ska man hålla gas när man använder startgas? tänkte att det kommer inte in i cyllen när trotteln är nere?
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Om du ändå väntar på lager så kolla ventilspelet också. Snabbt gjort.
Kolla på denna filmen först, ha rätt verktyg så är det ganska lätt.

har också kollat på den filmen, men jag måste ha på hjulet så jag kan rulla på bakdäcket så att jag kan hitta ÖD.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade stora problem att kicka min 520 EXC innan jag kom på hur man skulle göra. När man putter den förbi ÖD med kicken (dekompen inne) så märker man att motorn vill stanna i ett annat läge. Därifrån är det bara att kicka bestämt så ska den gå igång. Det är lätt att tro att det behövs mycket kraft, men det gör det inte.

Rulla igång är för övrigt svårare än att kicka skulle jag säga.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Jag hade stora problem att kicka min 520 EXC innan jag kom på hur man skulle göra. När man putter den förbi ÖD med kicken (dekompen inne) så märker man att motorn vill stanna i ett annat läge. Därifrån är det bara att kicka bestämt så ska den gå igång. Det är lätt att tro att det behövs mycket kraft, men det gör det inte.

Rulla igång är för övrigt svårare än att kicka skulle jag säga.

ska testa det imorn!
men hur känner du att den går förbi ÖD?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Dekompen använder man bara när man drar in soppa i motorn, gasa till 2ggr och kicka med dekompen inne 2-3ggr, sen är det bara att kicka som vanligt.

Behöver inte ens ha så värst mycket snyt i benet, är ingen LC4 du ska kicka igång...
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Har nu fått dit bakhjulet å kickat som en galning.
Testade också att bogsera efter traktorn och lägga i 1 å 2ans växel. Den rullar med växel i och inge liv, men när ja kopplar och gasar 2ggr å släpper kopplingen så startar den och puttrar frammåt några meter men sen dör den. Enligt farsan så har den havererat för han tycker det är dålig komp när man kan få runt motorn med armen, ( inte kicka runt, bara få kolven upp å ner sakta ). Men min tidigare knarr en wr 450 hade lägre komp än denna har, har inte mätt men det känner jag.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu har ja aldrig bogserat en 525a men däremot min qvarna 570 å att lyckas få motorn å gå runt på 1an eller 2an e totalt lönlöst på den iaf... Ja skulle mäta kompet om ja va du :gnissla
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Drog du på asfalt, jag körde på asfalt och hoppade högt för att studsa ner på sitsen riktigt hårt.
Jo ska kolla kompet imorn, vad ska den ha? , farsan gissade att den har högst 3kg nu.
 

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
nu testa vi kompen på crossen å den hade 6kg, fast inte helt säkert att det blev helt tätt med mätaren när hålet är på så knepigt ställe. kände på en kx 250 2T som hade 10kg i komp å den gick lite tyngre att kicka men inte så värst.
Vad tror ni, måste jag fixa en ordentlig komp mätare eller har den skurit?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top