Ta MC körkort, A eller A1?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hur som helst så kollade jag runt lite och en BMW F650GS verkar inte så dum faktist. Kan definitivt bli en sådan.

Nu är du inne på en helt annan nivå än CBF 125:an du tittade på innan. :)
Om du inte 100% kommer använda den för jobbpendling, utan även lite nöjesturer så tror jag att du kommer få det mycket roligare med något sådant.

Se, 3 timmar efter att du skapat tråden börjar du redan fundera på något i 600 klassen.
Sannolikheten är mycket STOR att du kommer ångra dig om du begränsar dig till A1 kort. Skulle nog kunna satsa en liten slant på att du kommer vara mer nöjd om du tar A körkort direkt. :)
 

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Nu är du inne på en helt annan nivå än CBF 125:an du tittade på innan. :)
Om du inte 100% kommer använda den för jobbpendling, utan även lite nöjesturer så tror jag att du kommer få det mycket roligare med något sådant.

Se, 3 timmar efter att du skapat tråden börjar du redan fundera på något i 600 klassen.
Sannolikheten är mycket STOR att du kommer ångra dig om du begränsar dig till A1 kort. Skulle nog kunna satsa en liten slant på att du kommer vara mer nöjd om du tar A körkort direkt. :)

Nejnej.. Jag lyssnar på vad ni säger, ni vet bättre än mig. :lol
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
håller med Ulvhamne, jag provkör aldrig på mc dagar och liknande
det har jag inte råd med
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är väldigt få som tar a1 körkört i Sverige idag. Dom flesta ungdomar väntar tills dom är 17,5 år och börjar övningsköra med mellanklasshoj på 35 kw. Eu 45 moppen har förändrat situationen kraftigt. Nu har ungarna ett ganska snabbt fordon att ta sig fram med i närområdet.
 
Last edited:

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Ett stort jävla tack till alla som svarat. 24 svar på en dag. :yoparty
Återkommer någon gång nästa månad när jag vet mer. Men stor chans att det blir en bmw 600. De hade en mycket billig försäkring på IF och jag har nästan alla mina försäkringar där.
 
Last edited:

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Jag måste få ställa en följdfråga vad det gäller kläderna.
Säg att man ska åka en längre sträcka, 10 mil på motorväg bl.a. Använder man skinnställ då?
Läser man om det så står det att det är "racing kläder" men inte fan vill man ramla av i hög hastighet med textilkläder? Det låter ju smärtsamt
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag måste få ställa en följdfråga vad det gäller kläderna.
Säg att man ska åka en längre sträcka, 10 mil på motorväg bl.a. Använder man skinnställ då?
Läser man om det så står det att det är "racing kläder" men inte fan vill man ramla av i hög hastighet med textilkläder? Det låter ju smärtsamt

Tyg är för det mesta billigare men...
Satsa på ett tvådelat skinnställ och Scott tvådelat regnställ + diskhandskar i strl XL. Säkrare? och minst lika torr.
Det blir dessutom mer köra än åka med skinnställ.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag måste få ställa en följdfråga vad det gäller kläderna.
Säg att man ska åka en längre sträcka, 10 mil på motorväg bl.a. Använder man skinnställ då?
Läser man om det så står det att det är "racing kläder" men inte fan vill man ramla av i hög hastighet med textilkläder? Det låter ju smärtsamt

Ett bra textilställ är inte så hemskt mycket sämre än ett skinnställ. Å andra sidan kostar de lika mycket också med den kvalitén. Att ramla av i hög hastighet är smärtsamt oavsett vad man har på sig. Själv kör jag gärna i skinnstället eftersom att det är det bekvämaste man kan ha på sig när man väl sitter på hojen, det har inte så mycket med race att göra. Resten av tiden är det dock inte så värst bekvämt, skinnställ skyddar bäst men är väldigt kompromisslöst.
Motorväg är för övrigt det tråkigaste man kan hitta på på hoj, och jag tar gärna småvägarna vid sidan av motorvägen istället. Speciellt om det är så korta sträckor som 10 mil.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Ett stort jävla tack till alla som svarat. 24 svar på en dag. :yoparty
Återkommer någon gång nästa månad när jag vet mer. Men stor chans att det blir en bmw 600. De hade en mycket billig försäkring på IF och jag har nästan alla mina försäkringar där.

BMW är en trevlig maskin :) men jag tror nog att 650GS är en 800cc motor om det är parallelltwinmodellen... Problemet är att du sen måste stanna på den motorstorleken. Testa något kraftigare och allt annat blir klent. Jag själv drömmer om den R nineT jag körde förra måndagen (1200cc), min egen 800 är som en moped helt plötsligt haha

Jag måste få ställa en följdfråga vad det gäller kläderna.
Säg att man ska åka en längre sträcka, 10 mil på motorväg bl.a. Använder man skinnställ då?
Läser man om det så står det att det är "racing kläder" men inte fan vill man ramla av i hög hastighet med textilkläder? Det låter ju smärtsamt

Jag kör Lindstrands textilställ med separat ryggplatta. Varför? Jo, det är bekvämt och har god ventilation när sommarvärmen kommer. Det finns massor med diskussionstrådar om vilket som är säkrast, men jag tror ändå på det jag har. Oavsett vilket gör det ont att ramla i hög hastighet. Se till att ha bra skydd för det som är svårt att reparera; fötter, fotleder, händer och handleder, rygg och huvud. Gärna bröstsskydd kan vara värt. Tumma aldrig på skyddsutrustningen!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En annan sak med att ha just en 125:a är försäkringen..nu vet jag inte den du är intresserad av men då 16 åringar kommer över o kan köra en sådan så kan premierna bli dyra så att en tyngre hoj blir billigare att försäkra, kan ju räcka för dig komma över en 175-200 cc så får du bort fördyrande 16-års hoj. Honda är bra grejor, till o från jobbet, har du långt? Jag säger som fler andra, tror du ganska snabbt kommer tröttna om du inte jobbar istan och har mindre än 5 km till jobbet. CBF är väl annars känd för sin erkänt låga bränsleförbrukning, men för övrigt så är det nog som att köra en lite trimmad 4 taktsmoppe....
http://www.youtube.com/watch?v=aQJ7-hZNV_w
 
Last edited:

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Okej tack återigen för svar. Ska åka ner till en lokal försäljare så man kan prova och få hjälp med allt sådant. Men bra att jag fick lite mer klarhet. Ska försöka luska i lite artiklar i just kläder och utrustning.

sportis: Jag jobbar på olika ställen men i regel inom 5km radien. Hur som helst så har jag förstått vad ni menar och de flesta här verkar vara övertygade om att man inte ska satsa på för klena hojar. Har även rådfrågat irl och har fått samma svar. alltså att jag borde skaffa en större maskin. Så har kollat på som jag tidigare nämnde en bmw f650 gs/cs. eller kawasaki vyrses 650. Blir något av de 2. Marknaden får bestämma
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ifall du ska ha en hundratjufemma så är det tvåtakt som gäller, fy fan vad tråkiga fyrtaktarna är.

Angående kläder så hade jag satsat på skinn, jag har kasat på arslet med textilbyxor och röven min såg inte vacker ut efter, det gjorde den förvisso inte innan heller. :arsele
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Körde tjejens F650GS från 2001 idag. Blev några mil landsväg och den är riktigt smidig måste jag säga. Ingen långtouringhoj för iaf jag sitter smack mitt i vinddraget så det blir rätt störigt men annars sitter man bra och den är rätt smal. Lilla enstånkan drar nog inte så mycket soppa heller kan jag inte tänka mig.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Körde tjejens F650GS från 2001 idag. Blev några mil landsväg och den är riktigt smidig måste jag säga. Ingen långtouringhoj för iaf jag sitter smack mitt i vinddraget så det blir rätt störigt men annars sitter man bra och den är rätt smal. Lilla enstånkan drar nog inte så mycket soppa heller kan jag inte tänka mig.

Jag gjorde inte ens av med 1 tank på två dagars körande i bergen på gran canaria med en sån :3freak
 

Sälen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX400F 83
Det kostar lika mycket att ta A1 som att ta A2 eller A kort, det är bara uppkörningshojen som skiljer.
Så kör på A om du är gammal nog eller A2 om du är mellan 18 och 24. Försäkringar kan vara dyra men ska du åka vg som du klarar med en modern 125:a kan jag definitivt rekommendera att du köper en 250-500cc 80-tals motorcykel för samma penning som en 125a, försäkringen är extremt billig och prestandan definitivt tillräcklig för stadsåka. Om du tänkte köpa 125:a antar jag att du inte tänkte köra alltför mycket på motorväg.
Vad gäller kläder, ett bra tips om du bara ska ha den till och från jobbet är att köpa ett allvädersställ. Du behöver inget regnställ om du inte åker långa turer. Lägg pengarna du sparar från försäkringen på en riktigt bra hjälm och ordentliga handskar och stövlar.
Lycka till.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Det kostar lika mycket att ta A1 som att ta A2 eller A kort, det är bara uppkörningshojen som skiljer.
Så kör på A om du är gammal nog eller A2 om du är mellan 18 och 24. Försäkringar kan vara dyra men ska du åka vg som du klarar med en modern 125:a kan jag definitivt rekommendera att du köper en 250-500cc 80-tals motorcykel för samma penning som en 125a, försäkringen är extremt billig och prestandan definitivt tillräcklig för stadsåka. Om du tänkte köpa 125:a antar jag att du inte tänkte köra alltför mycket på motorväg.
Vad gäller kläder, ett bra tips om du bara ska ha den till och från jobbet är att köpa ett allvädersställ. Du behöver inget regnställ om du inte åker långa turer. Lägg pengarna du sparar från försäkringen på en riktigt bra hjälm och ordentliga handskar och stövlar.
Lycka till.

Bra skrivet!
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
A-kort för att få köra riktig hoj samt full skyddsutrustning är det som gäller.Om du har oturen att hamna på gatan under din färd så lär du inte ångra detta val av skyddskläder.
 

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
För er som är intresserade av nyheter kring mitt val av hoj så har jag nu kollat på... större hoj :lol
Nu är jag uppe i en tung hoj. Jag blev förvånad över försäkringarna.
Har kollat på en 650 bandit och en kawasaki zr-7s.
Men bara kollat på nätet än så länge. Om kawasaki´n är kvar nästa vecka så åker jag och tittar på den.
Har läst både bra och dåligt om modellen. Det flesta instämmer om att det är en "allround" men några andra säger att man inte kan köra med den på motorvägen för den vibrerar för mycket i 100-120 kmh. Låter konstigt men man ska inte bara lyssna på det negativa. Bättre att avgöra själv.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
För er som är intresserade av nyheter kring mitt val av hoj så har jag nu kollat på... större hoj :lol
Nu är jag uppe i en tung hoj. Jag blev förvånad över försäkringarna.
Har kollat på en 650 bandit och en kawasaki zr-7s.
Men bara kollat på nätet än så länge. Om kawasaki´n är kvar nästa vecka så åker jag och tittar på den.
Har läst både bra och dåligt om modellen. Det flesta instämmer om att det är en "allround" men några andra säger att man inte kan köra med den på motorvägen för den vibrerar för mycket i 100-120 kmh. Låter konstigt men man ska inte bara lyssna på det negativa. Bättre att avgöra själv.

Hoppas du får till något och de verkar bägge vara förnuftiga hojar. Vilket med tanke det du tänkt använda din hoj till nog är fiffigare att träffa rätt med än löjligt snabb o.s.v.
Båda har dessutom förmodligen fördelen att vara relativt lättsålda om du nu skulle ångra dig. Men det har du väl inte tänkt att göra? Då är de fortfarande lättsålda när det blir dags att byta....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top