Ta MC körkort, A eller A1?

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Hej

Jag är helt grön inom MC och har bestämt mig att köpa en 125a som ska användas till och från jobbet. Har kollat på en Honda CBF. Verkar vara en bra cykel. Kommer bli enormt kul att få sätta händerna på en egen MC för första gången. Har varit inne och kikat på lite utrustning men är osäker på vad jag ska handla.
Skulle behöva lite rådfrågning i hur mycket kläder man behöver. Jag var inne och kollade på Jackor, Byxor, Skinnställ, regnställ. Det jag inte förstår är när man ska använda vad. Är ett regnställ något man behöver när man ha jacka? Ja ni förstår. Dumt som det låter så vill jag gärna veta vad jag behöver beställa. Gärna också något alternativ för varma sommardagar eller mindre trevliga dagar med regn. Pengar är inget bekymmer, men man vill ju inte komma i överdriven mundering när man ligger i max 50/km i stan.

mvh rookies
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ta A-kortet. Då har du möjlighet att byta till en riktig cykel en vecka senare när du har tröttnat på moppen. Kortet kommer troligtvis kosta lika mycket ändå, mer eller mindre.

angående kläder och skydd. Fundera på vilka kroppsdelar du inte känner för att förstöra eller skada när du kör omkull eller blir påkörd. Köp sedan skydd till dessa.
Ska du inte falla till marken så behöver du inga skydd alls, mer än ett par snabba och mörka solglasögon.

För övrigt kommer du inte ligga i 50km/h när du väl har kortet. Du kommer ligga i +30 som alla andra här på sporthoj :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du tillräckligt gammal för att ta A så ska du ta det, annars tar du det högsta du har åldern för.

Det beror på jackan om du behöver regnställ. Ett vattentätt allväderställ håller ju vätan ute, men då behöver du upp i prisklass över det billigaste, som inte är så värst vattentätt speciellt länge. Skinnställ är lika vattentäta som en tvättsvamp. Stövlar och handskar kan man också skaffa vattentäta.

Det du behöver till uppkörning är full mundering, men det kan man låna lite sunkiga på körskolan om du inte är sugen på att skaffa full mundering. Det du bör skaffa är hjälm, ryggskydd, handskar och skor. Resten är bra att ha, för det gör ont att slå i asfalten även i 50 km/h, och att slå sönder ett knä, en höft eller liknande när man landar illa gör extra ont. Att få asfaltsexem är ju också rätt drygt...

Regnställ har du om ditt vanliga ställ inte är vattentätt, eller om du inte vill att stället ska vara vått i de yttre lagren.
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Kör du bara i stan så skulle jag ha max kevlarjeans och en mc-jacka
Gärna en jacka med mycket färger, för bilister kommer inte se dig annars, knappt dom ser dig även om du har neonfärger på dig

Ryggskydd

Riktiga skor är också bra (måste)

Sen tycker jag att du ska skaffa A-kort och sen en mc
Att köra 125´a tröttnar du på samma dag som du skaffar den, eller redan innan


Sen har vissa (eller kanske alla) försäkringsbolag villkor att man ska ha godkända kläder när man kör
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hur gammal är du ?? Det avgör vilket kort du tar 18 -23 år då gäller a2 kort d.v.s. max 35 kw. Är du 24 år eller äldre då gäller a obegränsat kort.

Vad gäller skyddsutrustning så rekommenderar jag full utrustning på alla mc. Hjälm, ryggskydd, textilställ, mc stövlar och handskar. Vid mer avancerad körning även bröstplatta.

Om du är 18 år. Då skall du fundera på en suzuki gv 250 istället. Den säljs för 29900 kr just nu. Den blir betydligt bättre att pendla på eftersom den har 25 hk istället för 11 hk. Över 80 km / h blir cbf 125 trött.
 
Last edited:

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Ta A-kort. Det kanske är dyrare (jag har ingen aning vad A1 kostar) men om du inte har några problem med stålar så är det dumt att ångra sig efteråt.

Skit i regnställ, du kommer aldrig orka bråka med det i alla fall. Om du nu inte MÅSTE ut och köra hoj eftersom du inte har någon annan möjlighet att ta dig till jobbet.

Jag äger ett men har endast använt det två gånger.

Regnar det så drar jag inte ut och gasar.
Börjar det regna mycket när jag redan är ute så pruttar jag hem.

Men vafan, gör som du vill med kläderna. Se till att ta kortet bara, det är det viktigaste:tummenupp Lycka till och ha det så jävla roligt:rock
 

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Oj, tack för alla svar!
Jag behöver inte fråga mer om kläderna iaf, fick ju en massa bra tips där. tacktack...
Just ang. körkortet så är jag 26 så jag kan ta ett A körkort om jag vill. Men hur blir det på uppkörningen då? Får jag köra upp med min 125a även om jag tar ett kort för tyngre modeller?
Som jag sa tidigare sa så är det tänkt att använda det som att pendla med. Ett billigt alternativ.. 0.24l/m och 2000 försäkring är mer i min smak. Förstår vad ni menar med att man kommer tröttna. Jag har bytt bil flera gånger och har en skyline som nöjesbil med lite hk under huven. Men jag vet hur lätt det är att först kolla på ett fordon för 30k och sluta på 300k.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Oj, tack för alla svar!
Jag behöver inte fråga mer om kläderna iaf, fick ju en massa bra tips där. tacktack...
Just ang. körkortet så är jag 26 så jag kan ta ett A körkort om jag vill. Men hur blir det på uppkörningen då? Får jag köra upp med min 125a även om jag tar ett kort för tyngre modeller?
Som jag sa tidigare sa så är det tänkt att använda det som att pendla med. Ett billigt alternativ.. 0.24l/m och 2000 försäkring är mer i min smak. Förstår vad ni menar med att man kommer tröttna. Jag har bytt bil flera gånger och har en skyline som nöjesbil med lite hk under huven. Men jag vet hur lätt det är att först kolla på ett fordon för 30k och sluta på 300k.


Code:
Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt. 
Åldersgränsen för A1 är 16 år.

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Åldersgränsen för A2 är 18 år.

Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.
Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.
Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.

  [B][SIZE=2]15 § [/SIZE][/B][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2]Vid körprov för behörighet A ska motorcykeln ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg. [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2] [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2]Om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylinder-volym av minst 595 cm[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=1][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=1]3[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2]. [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=2] Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg. 
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ska du köra upp för tungt A måste du också ha en motorcykel vid provet som är registrerad som tung motorcykel. Den måste också ha minst 54 hk. Så nej, din 125'a kan du tyvärr glömma.

Men i övrigt håller jag med alla andra, du har åldern inne - satsa på ett tungt A-kort
Allt annat kommer du ångra..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du kan inte köra upp på cbf 125 för a-kort. Det är bara a1 körkort där du kan köra upp med cbf 125. För a kort måste mc vara minst 595 cc och 40 kw minimum. Detta kommer att höjas till 50 kw och över 175kg senast 2018.
Trafikskolorna använder ofta kawa er 6 , suzuki gladius eller ktm 690 duke. Dom används även strypta till 35 kw för a 2 körkort.
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Oj, tack för alla svar!
Jag behöver inte fråga mer om kläderna iaf, fick ju en massa bra tips där. tacktack...
Just ang. körkortet så är jag 26 så jag kan ta ett A körkort om jag vill. Men hur blir det på uppkörningen då? Får jag köra upp med min 125a även om jag tar ett kort för tyngre modeller?
.

Då tar du A-kortet, men nej du får inte köra upp på 125an. Men lämpligast är nog ändå för dig att köra med körskola och då låna en av deras hojar att köra upp med. Sen är du fri att köra vilken storlek av hoj du än behagar efter det.
Körkort tar man ju för att utöka sin frihet, då ska man inte (om man kan) ta en begränsad frihet ;)

Sen finns det ju som sagt 2-3-400cc maskiner som också går snålt och är billiga att försäkra!
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
A1 och A kostar nog lika mycket, tror det är samma pris på alla motorcyklar.
Tar du A1 kommer garanterat att ångra dig förr eller senare. 125 är som moppe, och är du 26 så ta obegränsat direkt och köp en riktig hoj och inte 125:a.
Om du tror att det är mycket billigare att ta sig till jobbet så tror jag inte det, då en 1000cc sporthoj tex dricker under 0,5L/Mil om du kör lagligt och lugnt till jobbet. Och en 125:a dricker nog lika mycket om inte mer på motorvägen.
 

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
okej. jag får fundera på det. kommer ta det under sommaren så får väl återkomma när det börjar närma sig.
tack för svaren
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
När du har kört t.ex er 6 på trafikskolan då ber du att få köra deras 125 cc en lektion. Är det en ktm 125 duke. Då är den mycket bättre än cbf 125 både chassiemässigt och motor på 15 hk istället för 11hk.
Då kan jag nästan lova att du byter åsikt.

Cbf 125 är ett indiskt lågprisbygge som ofta säljs som 150 cc på asienmarknaden.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Då tar du A-kortet, men nej du får inte köra upp på 125an. Men lämpligast är nog ändå för dig att köra med körskola och då låna en av deras hojar att köra upp med. Sen är du fri att köra vilken storlek av hoj du än behagar efter det.
Körkort tar man ju för att utöka sin frihet, då ska man inte (om man kan) ta en begränsad frihet ;)

Sen finns det ju som sagt 2-3-400cc maskiner som också går snålt och är billiga att försäkra!

Jag började som många andra här min MC-karriär med en 125.a för hundra år sedan. Jag är dock så gammal så att mitt kort för "Lätt" automatiskt blev för "tung" när jag blev 18. Fortsatte alltså med tung hoj när jag fyllt 18. Sen kom hus, sambo, hundar och Volvo i vägen så det blev inte så mycket hoj. Köpte på gamla dar en 125.a, en gammal RD125.a för att pendla med. Tyckte det gick fint en halv sommar, sen sålde jag skiten.
Nu pendlar jag med en gammal 80-talare, en GSX550. Betydligt bättre men den är också skittråkig. Tittar nu på nästa pendlarhoj som troligen blir en Bandit1200. Så visst... börja med en 125.a, men se till att du har kortet för tung, när du tröttnar. För det gör du! Synd att inte ha A-kort då!

Kläder: Allväder med foder som går att ta ur. Komplettera med ett par Kevlarjeans.
 

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
atilla haha förstår. Min dröm är ju att skaffa en custom bike, verkligen.
Hur som helst så kollade jag runt lite och en BMW F650GS verkar inte så dum faktist. Kan definitivt bli en sådan. Lovar att återkomma med svar om vad det blev för hoj. Förhoppningsvis med lite tur så kanske jag redan köper än nästa månad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oj, tack för alla svar!
Jag behöver inte fråga mer om kläderna iaf, fick ju en massa bra tips där. tacktack...
Just ang. körkortet så är jag 26 så jag kan ta ett A körkort om jag vill. Men hur blir det på uppkörningen då? Får jag köra upp med min 125a även om jag tar ett kort för tyngre modeller?
Som jag sa tidigare sa så är det tänkt att använda det som att pendla med. Ett billigt alternativ.. 0.24l/m och 2000 försäkring är mer i min smak. Förstår vad ni menar med att man kommer tröttna. Jag har bytt bil flera gånger och har en skyline som nöjesbil med lite hk under huven. Men jag vet hur lätt det är att först kolla på ett fordon för 30k och sluta på 300k.

Vad gäller hojar så slår du i prestandataket på serieproducerade hojar långt innan 300k, om du inte går på det absolut mest exklusiva. Du kan köpa en beggad sporthoj som piskar bilar på löpande band för en bra bit under 100k. :hihi
(Sedan är försäkringen en helt annan historia som vi inte går in på)

Nej, som andra sagt så komemr du inte få köra upp för A på en 125:a, men övningskör med körskola så får du en bra hoj att tillgå så är det problemet ur världen, dessutom får man en hyfsat kunnig instruktör som kan ge många bra tips.

Och ska du bara pendla är en smal mc-scooter det bästa fordonet som finns, smalt, snålt, bra vindskydd och allt sånt där. Tråkiga, men det är åas 125cc mc med. Scootrarnas enda konstruktionssyfte är pendling. Vill man ha ett fordon som dessutom är skoj så finns annat att välja på.
Ta A direkt, det kostar lika mycket oavsett vilket du väljer, och om du tycker MC är kul (det är mycket roligare än bil) så kommer du vilja ha en skaplig hoj förutom pendlingsfordonet.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag tycker också att det är bättre att satsa på att ta A körkort direkt.
Sen kan du välja om du bara vill köra 125:a eller 1000cc sporthoj eller goldwing eller vad som helst när du väl har tagit körkortet. Så behöver du inte ta A körkort senare om du vill byta till något större.

Gör man uppkörning via körskola så brukar man använda någon av deras motorcyklar vid uppkörningen. Någon avgift för det brukar de ta, men om du inte behöver göra många uppkörningar så är det ingen större kostnad.
Du kan blanda om du vill med både privat övningskörning och körning med körskola. Men troligtvis behöver du ta några körlektioner med körskola om du ska köra upp via dem och använda deras motorcykel på uppkörningen.


köp en riktig hoj och inte 125:a.
Om du tror att det är mycket billigare att ta sig till jobbet så tror jag inte det, då en 1000cc sporthoj tex dricker under 0,5L/Mil om du kör lagligt och lugnt till jobbet. Och en 125:a dricker nog lika mycket om inte mer på motorvägen.

Vid lugn körning i hastigheter under 100km/h kan nog 125:an dra mindre.
Hur bekväm är egentligen körställningen på en sportis om man ska krypa fram i stan i 30-50km/h?
Sen borde en CBF 125 eller annan "pendlarmoppe" vara betydligt billigare i försäkring än en GSX-R 1000 eller motsvarande.
Men visst, det finns många alternativ som är vassare än en 125:a, men inte lika vass eller dyr som en 1000cc sporthoj.
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
om du nu har en dröm om att köra en kromad gynekologstol förstår jag inte varför du ens funderar på att ta nå annat än "A"

kromade gynekologstolar är fina hojar på en parkering, många stannar och fotar och ger en hel del "gilla" om du lägger ut en sån bild på facebook

men det är så mycket roligare att köra sporthoj, eller som jag en standard (street) hoj
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top