Renovera Öhlinsdämpare själv?

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Mina Öhlinare är ganska slitna, genomslagsgummina är spruckna och högersidan håller inte trycket, provade att pumpa dem med luft men de skall väl egentligen ha kvävgas? De heter HO 1531

Kan man göra renovering själv eller måste de in*till verkstad. Och finns det i så fall en bra verkstad i södra sverige?

Vilket tryck skall de hålla normalt, hittar ingen info om detta på nätet. Tänkte byta ventilinkråmet på högersidan och pumpa med luft så länge, tror annars att någon däckfirma här i stan fyller med kväve så de kan få pytsa i en skvätt .
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu är dämparna av pga swingbyte.

Finns det någon manual eller arbetsgång för att ta isär de här?
Eller är det bara att skruva och hoppas på det bästa?
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Kolla så att du inte behöver några specialverktyg/maskiner innan du river, t.ex TTX kräver pump för att få i oljan typ. ho1531 har jag aldrig rört så den vet jag inget om, tyvärr.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är äldre piggyback-dämpare
Jag lånar en bild

CH17_1.jpg


Men det verkar ganska enkelt, det är till och med vanliga Schrader-ventiler för gasen
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jaha, då har man satt igång att demontera.

Har dock stött på problem. Hur improviserar man en ersättare för verktyyg 704-01?
13yngk0.jpg


Jag kan inte få av ändpluggen och den är mjuk som satan, så det är väldigt lätt att skada flänsen. :(
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
borde väl gå att såga till ur en plåtbit bara, alternativt ett byggbeslag som bara är ett plattjärn, och sedan såga ur så att den passar ?

för det är väl bara som en "gaffel" för att kunna knacka ur locket ?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jaha, då har man satt igång att demontera.

Har dock stött på problem. Hur improviserar man en ersättare för verktyyg 704-01?
13yngk0.jpg


Jag kan inte få av ändpluggen och den är mjuk som satan, så det är väldigt lätt att skada flänsen. :(

Hej!

Ingen aning om hur det ser ut exakt på din dämpare, är det bara en plugg eller är den gängad? På alla dämpare jag jobbat med så är denna bottenplugg en gängad del som skruvas in i dämparkroppen.

Jag refererar till service av en FOX dämpare, om det kan vara till hjälp.

På en FOX dämpare använder jag där en vanlig stor skiftnyckel. Jag sätter dock skydd på kolvstången innan allt arbete med den där delen av dämparen. Typ tejpar cykelslang runt eller något utifall man skulle slinta.

En repa i kolvstången så är dämparen trasig..

http://happymtb.org/forum/read.php/1/661268/

Lite info i den tråden, helt annan typ av dämpare men du kan generellt se hur de är uppbyggda och vad man bör tänka på.

//K
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Betänk att även om det är vanliga schraderventiler så går det inte att pumpa dem med kompressormunstycket. Du måste ha en speciell ventil som inte släpper ut trycket då den kopplas bort. Detta då volymen är så liten i blåsan att du tappar en stor andel då du plockar bort fyllningsmunstycket. Köpes tex här
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Hej!

Ingen aning om hur det ser ut exakt på din dämpare, är det bara en plugg eller är den gängad?
Det är bara en plugg med ett spår runt om. Verktyget är en gaffel som passar i spåret och man knackar sedan ur pluggen med en hammare.

Diametern i spåret är 37mm och mitt största metallborr var 30 :(

Jag får försöka göra en gaffel, jag hade i alla fall en spikplatta med rätt tjocklek.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Betänk att även om det är vanliga schraderventiler så går det inte att pumpa dem med kompressormunstycket. Du måste ha en speciell ventil som inte släpper ut trycket då den kopplas bort. Detta då volymen är så liten i blåsan att du tappar en stor andel då du plockar bort fyllningsmunstycket. Köpes tex här
Jag märkte det när jag försökte pumpa den läckande dämparen med luft.

Hur viktigt är det att använda kväve i stället för luft? Jag tror inte det finns någon som kan fylla lokalt. Iofs så kanske jag kan fylla på Däckia då de gör reklam för kvävgasfyllda däck och jag har Schrader-ventiler.
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Med shraderventil kan du använda en stötdämparpump för vanliga mountainbike stötdämpare. De har som regel den där spärren på ventilöppningen. De har också graderad manometer för olika spann, mina är 150 och 300 psi tror jag.

//K
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Gjorde ett verktyg av ett spikbleck igår med klent resultat :(
Spikblecket böjde sig och flänsen på pluggen började ge sig.

Ved brukar det kosta ungefärligen att skicka iväg dämparna?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Då får det bli skicka.
Verktyget kostade 1410:-
Lite surt, dämparna är ju ganska slitna så jag skulle vilja se om det är lönt att serva dem eller inte. Skickar jag iväg dem och de är slut så är det pengar i sjön...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Aj fan, det var dyrt! Men, du har ju måtten, få ett tillverkat då. Någon lokal mek.verkstad fixar det kanske.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Leter redan efter någon liten klassisk mek verkstad för att bronsfodra ett lager, men det finns bara större företag för legotillverkning här omkring och de är inte intresserade av småjobb
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en lokal kille nypensionerad verktygsmakare som fräser och svarvar mina specialprylar. Dock i Skåne...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top