Vad ska man tro? (Någon försökt logga in på ens e-post konto!?)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Såg en e-post från:

no-reply@accounts.google.com

E-mailet var på engelska och man ombads byta lösenord via en länk i själva e-posten. Brukar väcka min misstanke när man får den typen av mail. Tidigare fått en e-post från Nordea som givetvis var ett försök att få en att avslöja personliga uppgifter. Jag googlade e-posten google och såg att det skickats spam med den e-posten, men också att det var en legitim adress. Blev inte riktigt klok på det. Jag avfärdade det i alla fall som spam.

När jag senare på kvällen nu loggar in på min e-post via datorn såg jag en banner högst upp på sidan i rött med texten.

Varning! google förhindrade ett misstänkt försök att logga in på ditt konto. Var det du? Ignorera.

Det kanske är dags att byta lösenord :3freak

Ett misstänkt försök innebär det att vederbörande har lösenordet eller bara att denne har försökt logga in ett antal gånger och misslyckats?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om någon annan loggar in med rätt uppgifter, hur ska då Google kunna veta att det inte är du? :va Det känns ju mer som att någon har försökt gissa sig till ditt lösenord.

Jag vet inte, minns bara en gång när jag satt på flyget och hade tillgång till WiFi och loggade in via min iPhone. Fick då ett mail som uppmärksammat mig om att någon försökt logga in över Tyskland. Jag minns inte om jag kom åt mailen eller inte från flyget. Det kan ha varit så att jag blev nekad access. Nätverket var så dåligt att det knappt var möjligt att öppna en hemsida. Jag gav nog upp mina försök att komma åt mailen som jag minns det.

Troligtvis har någon försökt logga in som jag tolkar det. Men man blir ju lite orolig. Jag ändrar lösenord helt enkelt.

Det var väl ett avslöjande nyligen där det läckt ut lösenord via någon säkerhetslucka. Kanske någon som har snappat upp en lista där min e-post ingår. Vad vet jag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan fejka avsändare på e-post väldigt enkelt.

Men vill du kolla i Google vilka som gjort vad på ditt konto är det väl bara kolla under aktivitetsrapporten:
https://security.google.com/settings/security/activity?

Kan man även fejka banner och aktivitetsrapporten via själva mailen när man är inloggad? Man kan inte vara för försiktig numera verkar det som. Det ser dock ut som att någon faktiskt har försökt logga in men hindrats av Google.

Vad är det här för lirare? Någon datorexpert här?

Thursday, April 17, 2014 5:40:39 PM UTC
IP Address: 189.102.95.187
Location: Sao Paulo - São Paulo, Brazil

EDIT: Är det någon som använder sig av 2-Step Verification för åtkomst av sin mail?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fan, byte lösenord och loggade in utan problem. Testad att logga in igen och nu kommer jag inte åt min mail.

Ändrade lösenord på nytt via verifikationskod på SMS. Kan ha slagit fel när jag loggade in ovan. Verkar långsökt att någon kan kolla vad jag skriver i realtid.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om någon loggar in från okänt ställe kan det bli säkerhetsfråga, som personen inte kan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fan, byte lösenord och loggade in utan problem. Testad att logga in igen och nu kommer jag inte åt min mail.

Ändrade lösenord på nytt via verifikationskod på SMS. Kan ha slagit fel när jag loggade in ovan. Verkar långsökt att någon kan kolla vad jag skriver i realtid.
Vad valde du för lösenord?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sitter och funderar lite på varför just Brasilien. Faktum är att jag har en kompis som just nu är i Brasilien. Kan det kanske vara så att han har lånat fel nätverk? Han har varit där i lite drygt två veckor. Jag har dock haft lite funderingar på om han har fått sitt konto kapat. Har nämligen fått lite skumma mail från honom som han inte har skickat för ett antal månader sedan.

Det står min kompis e-mailnamn, precis som det kommer från honom. Öppnar man det står det åter igen min kompis e-mail
namn@gmail.com wants to follow you. Accept?

Har fått åtskilliga mail med samma innehåll. Det märkliga är att jag har många vänner med Google adresser, men denne är den enda som sänder ut ovan nämnda förfrågan. Får nog ta kontakt med min kompis och be honom kontrollera sin mail om allt är som det ska. Det är enda slutsatsen jag kan dra att någon rent av har tillgång till hans e-post och därigenom har tillgång till min adress.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Fan, byte lösenord och loggade in utan problem. Testad att logga in igen och nu kommer jag inte åt min mail.

Ändrade lösenord på nytt via verifikationskod på SMS. Kan ha slagit fel när jag loggade in ovan. Verkar långsökt att någon kan kolla vad jag skriver i realtid.

Inte på något vis långsökt.
Har du ett rootkit eller någon typ av malware med någon typ av keylogger på din dator så är det inte svårt att få den informationen i samma ögonblick som du skriver det.
kan tom vara så att de tittar på det du surfar till osv och ser samma som du på din skärm.

Det bästa du kan göra är att använda en annan dator som du "vet" är ren med ett annat uppkopplings sätt.
svårt att vara helt säker, tex om din hemma router är hackad (jupp sker helatiden) då kan de skicka din trafik till dem före de loggar in åt dig eller om de bara monitorerar din inloggning.

lycka till
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte på något vis långsökt.
Har du ett rootkit eller någon typ av malware med någon typ av keylogger på din dator så är det inte svårt att få den informationen i samma ögonblick som du skriver det.
kan tom vara så att de tittar på det du surfar till osv och ser samma som du på din skärm.

Det bästa du kan göra är att använda en annan dator som du "vet" är ren med ett annat uppkopplings sätt.
svårt att vara helt säker, tex om din hemma router är hackad (jupp sker helatiden) då kan de skicka din trafik till dem före de loggar in åt dig eller om de bara monitorerar din inloggning.

lycka till

Tack, får undersöka saken närmare. Kanske borde byta lösenord på det trådlösa nätverket och installera om datorn från scratch.

Finns det något program man kan ladda ner gratis som letar efter rootkit och malware? Använder mig av Mac.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Sorry mac är inte min forte och har inte varit på många år.

När det gäller routern så är det tyvärr så att det kan vara svårt att upptäcka om den är angripen eller inte, var extra noga på vilka dns er du har tex. sök på nätet efter uppdateringar eller bugfixar till din router.

När det gäller det trådlösa, så är det aldrig fel att se till att man har så mkt skydd som det går.
Om man är lite paranoid för just det där så kör man vpn över det trådlösa till anslutningspunkten i sitt nät.
dock är det ganska sällan jag sett den angreppsvägen vanligaste är nog att man försöker få en att göra något i ett mail eller att man råkar ut för att man får det i någon av reklam bitarna alt något program man laddat ner.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag håller dator och router uppdaterad. Men är inte någon som är särskilt förtrogen i datorsäkerhet och inställningar. Får kanske ta och sätta mig in lite mer i sådant. Jag misstänker starkt att sambandet är min kompis som befinner sig Brasilien. Tog kontakt med honom och bad honom se över sin säkerhet. Det är något som inte står rätt till. Utskicken jag fått sedan januari ser ut att komma från honom, men det är någon annan bakom. Mailen kommer inte från hans utkorg nämligen.

Om det inte är min kompis är det nog så som du skriver. Att man har fått något via mail, reklam alt program.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
jag är nog böjd att hålla med, minsta gemensamma nämnare brukar vara bra att leta efter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top