Polariserande solglasögon eller inte ?

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
:confused:

Jag var och skulle köpa slipade solglasögon idag och då frågade de om jag ville ha polariserande eller inte. De sa att det var bra för bilkörning (och segling/skidåkning), men att de hade hört att det fanns de som tycker att det inte är så bra för MC-körning för att det kunde bli lite svårt att se instrumenten...

Gaaah... vad ska jag nu välja - ?

Tips, någon ?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Be att få låna hem ett par oslipade polariserande solglasögon och kolla hur du upplever dem när du har dem utanpå dina vanliga. :fakta
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Be att få låna hem ett par oslipade polariserande solglasögon och kolla hur du upplever dem när du har dem utanpå dina vanliga. :fakta

Bra ide! Fick med mig ett par hem, men nu har jag blivit sjuk och kan inte åka ut och köra för att testa..... och jag är så OTÅLIG för jag vill veta bums :tungan
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Polariserade. Dyrare men det är grymt bra, testa nästa gång ni kör i snöstorm! :)
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Det som kan vara ett problem med polariserade glas är att ibland, men ytterst sällan, är att om du har en digital display kan den bli svart.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om de nu rekommenderade de, eagle eye googles, för pensionärsgöra så är frågan om de lämpar sig för mc-bruk = du vill inte ha splitter i ögat.. helst. Läs; stenskott o en och en annan dubb.

Just a thåått.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Beroende på hur du tänkt använda dem hade jag nog valt att köpa ett par slipade glasögon utan polarisering. De har sina nackdelar om man ska läsa digitala displayer. Det är inte helt ovanligt att information blir oläsbar i te x bilen från vissa vinklar. Piloter rekommenderas inte att använda polariserade glasögon bl a av den anledningen.

Själv har jag två uppsättningar polariserade glasögon. Man ser kontraster som is, snö och vatten på marken vilket är bra. Dessa polariserade glasen är dock inte särskilt bra vid skidåkning. Det är fel ton på dem. Risken är att de glasögon du köper har fel ton och att du ändå inte har någon större glädje av dem i skidbacken. Jag hade i så fall kört linser och skaffat ett par specifika glasögon för skidåkning. När man åker skidor vill man se underlaget väl. Polarisering är bara en komponent i det hela.
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Tack raringar för alla svar!

Det får bli utan polariseringen..... bara att få ett par slipade solglasögon som passar mitt synfel är ju som skillnad på dag och natt.. går dessutom i hojbytartankar och jag vet inte riktigt om den nya hojen har digitala mätare eller ej ....
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Har ett par grymma solglasögon från Maui Jim med polarisering och den stora fördelen är att blänk i vägbanan i stort sett försvinner. Exempelvis när solen lyser på våt vägbana så att man nästan blir blind, det försvinner nästan helt med polariserade. Men jag håller med, vissa displayer blir mörka, men det kan man stå ut med. Har aldrig varit med om att det hindrat min körning.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag använder bara polariserade solglasögon.
Vill du kolla om du skulle få problem med just din hoj så tar du ett par polariserande glasögon och vrider dem ett varv med/motsols medans du tittar genom dem, antingen kommer då skärmen svartna vid en viss vinkel eller inte.
fungerar likadant på många bärbara datorers skärmar (beroende på typ).
för mig blir det mycket skarpare pga mindre blänk och reflektioner.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har glasögon själv normalt. Har även slipade solglasögon, ej polaroid. Tror jag använt de slipade solglasögonen max fem ggr på tre år.
Har svart visir och då man lämnar hojen vill man inte ha två par glasögon och fippla med. Trodde jag skulle använda dem mycket mer.
Kanske bara jag som är lat. Men så blev det för mig. Fick de slipade på köpet då jag köpte mina vanliga glasögon så det vart inget planerat direkt.
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Skippa polariserat om du har visir på hjälmen. Lacken på bilarna får b.l.a en pärleffekt och det blir svårare att se genom glas och speglar.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Tack raringar för alla svar!

Det får bli utan polariseringen..... bara att få ett par slipade solglasögon som passar mitt synfel är ju som skillnad på dag och natt.. går dessutom i hojbytartankar och jag vet inte riktigt om den nya hojen har digitala mätare eller ej ....

Du valde rätt, har tre par polariserande brillor och det är skit bakom visir. Mycket mer än bara lcd display som blir konstigt bakom visir, exempelvis väglagningar på vissa sträckor.

Nästa gång du byter hjälm, kolla modeller med inbyggt solvisir, det är oslagbart. Efter det kommer färgat visir och sist brillor på min skala.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Du valde rätt, har tre par polariserande brillor och det är skit bakom visir. Mycket mer än bara lcd display som blir konstigt bakom visir, exempelvis väglagningar på vissa sträckor.

Nästa gång du byter hjälm, kolla modeller med inbyggt solvisir, det är oslagbart. Efter det kommer färgat visir och sist brillor på min skala.

Piloter använder icke polariserande brillor bl.a för att se blänket från andra flygplan "i tid" i luften . Därför har de flesta Ray Ban brillor tidigare varit icke polariserande .
Jag har kört med sådana brillor i många år bakom visiret och de funkar perfekt ! :tummenupp
Nu har jag däremot investerat i en ny hjälm med inbyggt solskydd . Ska bli intressant att testa ! :banana
Rekommendation - icke polariserande ! :fakta
 

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Ray Ban P funkar alldeles utmärkt för mig! Vid läsning av platta eller telefon så vrider jag bara på dem... easy! Tar bara av dom vid bankomaten för den är lite tung att vrida på...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Polariserande alla dagar i veckan oavsett årstid eller
aktivitet!!!
Helt outstanding,
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top