Dålig erfarenhet av RG Brakes

Status
Ej öppen för fler svar.

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Jag vill också starta en popcorn-tråd så här kommer mitt bidrag. Allt som skrivs här nedan finns dokumenterat i mail så för den som eventuellt inte tror på mig är det bara att be om att få se mail-historiken (tex PDF från Gmail).


Kort version:

RG Brakes skulle renovera min svagt pulserande bromsskiva men lyckades istället förstöra den så att den blev helt obrukbar. Efter en lång diskussion fick jag i alla fall tillbaka pengarna för arbetskostnaden men med som följd att jag måste fixa en ny bromsskiva.
Dessutom slängde de mina så gott som nya originalbromsbelägg som de skulle planslipa och trots löften om att kompensera mig fullt ut för det så har de bara betalat en del av det som jag fick betala för en ny uppsättning bromsbelägg.
Så i skrivande stund har jag blivit blåst på ca 800 kr av RG Brakes och fick dessutom tillbaka en helt oanvändbar bromsskiva som måste ersättas.


Längre version:

Jag och en polare skickade in tre bromsskivor för renovering. Två var polarens och en var min. Dessutom skickade jag med tillhörande bromsbelägg som skulle planslipas, vilket ingår i priset. Min skiva gav svaga pulser vid inbromsning, som märktes främst vid låga hastigheter, men det gick att leva med både på gata och bana. Jag tänkte att jag skulle chansa och skicka in den till RG Brakes för renovering för 750 kr. Jag tänkte att om det funkar så funkar det, och funkar det inte så skulle det ändå vara värt att chansa för de pengarna. Dock kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få tillbaka en skiva som var obrukbar!!!

Nåväl, efter en månad fick vi tillbaka skivorna men då fattades bromsbeläggen och jag påpekade att de hade glömt att skicka dem. Jag fick då detta till svar:

"Det måste ha varit de Brembobelägg som skadat skivorna och de ligger på skrottippen.
vad Du skall använda är original annars förstör Du skivorna igen."


Polarens skivor hade tydligen slitits ovanligt mycket pga att han hade kört med "fel" bromsbelägg enligt RG Brakes. De trodde att det var dessa belägg som hade orsakat slitaget och slängde dem helt sonika. Detta var iofs ett missförstånd och missförstånd kan ju så klart lätt ske men hur får man för sig att man bara tar och slänger något som tillhör en kund, vare sig de har skadat skivorna eller inte? Det är väl upp till kunden att avgöra om han vill slänga något? Hursomhelst så var det mina så gott som nya Brembo originalbelägg till min Aprilia som de hade slängt.

Jag påpekade detta, de tog på sig ansvaret och sa åt mig att köpa nya originalbelägg så skulle de ersätta mig efter uppvisande av kopia på kvittot.

OK, det var ju inte bra men förhoppningsvis skulle det lösa sig enkelt. Någon dag senare skulle jag montera på bromsskivan och får mig då en mycket tråkig överraskning. Bromsskivan går emot bromsoket och anledningen kan ses på bilden nedan där den förstörda bromsskivan till vänster jämförs med den orörda till höger. Hela bladet är axiellt förskjutet ca 2-3 mm!! Dessutom ser man hur nitarna har hamnat på sniskan pga den kraftiga deformationen av navet. Så även om skivan hade gått fritt från bromsoket undrar jag hur bra en skiva mår efter en sådan behandling.


2014-03-24 22.13.04.jpg


Jag mailade RG Brakes och påpekade att skivan var oanvändbar och fick detta till svar:

"...När det gäller skivan så är det omöjligt att få en bromsskiva utan offset
rak igen, Man måste pressa lite offset för att rädda skiva. Om du har radialmonterade ok
så är det kört och du kan betrakta skivan som skrot. Om du har axialmonterade ok så kan
Du gör som alla andra, lägg en bricka mellan fäst örat och oket så kan Du flytta in ok så mycket som behövs."


Jaha!! Kul att veta det nu! Att en skiva riskerar att bli skrot pga deras behandling var inget som framgick på hemsidan eller något som de hade upplyst mig om innan, och eftersom jag kör en hoj med radialmonterade ok så finns det inget annat att göra nu än att skaffa en ny skiva. Förbannad och trött på denna soppa ringde jag upp dem och efter en lång och livlig diskussion så gick de iaf med på att betala tillbaka arbetskostnaden. Jag räknade självklart inte med att bli kompenserad för en ny skiva eftersom den inte var perfekt när jag skickade in den men den var trots allt fungerande och RG Brakes förstörde den helt. Om det inte är skäl nog för någon slags kompensation eller fin gest, så vet jag inte vad som är det.

Jaha, då var det dags att börja leta efter både bromsskiva och bromsbelägg. Enligt RG Brakes ska man enbart använda originalbelägg och det var det vi kom fram till att jag skulle köpa och sen få ersättning för. Eftersom jag varken har tid eller lust att nagelfara varenda sida på nätet så gjorde jag några snabba sökningar men undersökte främst tre redan beprövade alternativ:

1. MC-verkstan i Eskilstuna. De skulle ha 1736 kr plus frakt.
2. Aprilia Genuine Parts, England. 194 pund (ca 2130 kr) plus frakt. http://www.apriliagenuineparts.co.u...h=AP8133886&btnAction=Go!&hdnSearchMode=Parts
3. AF1 Racing, USA. 160 dollar (ca 1050 kr) plus frakt. http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=23641

Eftersom jag vill minimera kostnaden ifall jag skulle bli blåst av RG Brakes så beställde jag från USA. Även om jag skulle åka på tullavgift och skatt så skulle det inte bli dyrare totalt än att beställa från Sverige. Jag meddelade RG Brakes att jag skulle beställa från USA och efter nån vecka fick jag paketet. Tyvärr fastnade det i tullen så totalkostnaden blev drygt 1800 kr. Bromsbelägg + frakt: $159.99 + $60 = $219.99 = 1459 kr. Postens extraavgift: 100 kr. Mervärdesskatt: 255 kr. TOTALT: 1814 kr. Eftersom AF1 Racing tar 60 dollar i frakt för beläggen så slängde jag med en annan pryl för 40 dollar i samma beställning utan att det påverkade fraktkostnaden men detta är självklart borträknat i mervärdesskatten och ordentligt presenterat för RG Brakes med foton på kvittona. Jag meddelade detta till RG Brakes och fick då detta till svar:

"Vad är det som händer?
jag är beredd att betala vad beläggen kostar, men utan att kolla upp marknaden utan
köpa de mest “svindyra” beläggen Du hittat på nätet ställer jag inte upp på.
bara med en enkel koll så hittade jag belägg i England för en bråkdel av priset.
Då ser prisbilden ut så här
Skivbelägg Brembo fast de bästa de har
31,29 pund x 11,57 = 362 SVK
Tillkommer moms på 25% = 90 SVK
Frakt från England max 200 SVK
Totalsumman blir 652 Svk"


De bromsbelägg som han refererar till här är helt fel bromsbelägg och var till en början det enda de ville ersätta mig med, trots att jag gjorde precis som jag blev tillsagd att göra - nämligen köpa originalbelägg och skicka kopia på kvittona (kvitto för köpet och tullavgift). Jag påpekade att det var fel bromsbelägg och fick detta till svar:

"Vi har gjort fel men försök inte att blåsa mig utan bli som alla andra kunder, de
är ärliga och det går att föra en normal dialog med dem. pengarna är på väg
och mer får Du inte. Kan Du bevisa att Dina belägg över huvud taget var original????
Fortsättningsvis är Du inte en för oss seriös kund och vi vill inte se Dig som kund hos RG BRAKES"


Självklart sved det enormt i hjärtat att få höra att jag inte längre får vara deras kund (snyft). Dessutom är jag oärlig och nu ligger även bevisbördan för att det verkligen var originalbeläggen som de slängde, på mig. Jag påpekar att de har gått med på att ersätta mig för just originalbelägg och får detta till svar:

"Lägg av. Hur vet Du att de belägg som vi skrotade var dessa???
Som sagt LÄGG AV"


Jag frågar hur man svarar på en sådan korkad fråga och påpekar återigen att det var originalbelägg och ingenting annat som de skulle ersätta mig för. Får efter en tid detta till svar:

"Frågan är bara vem som är korkad, det finns något som heter Internet och där finns en massa info.
Efter en stunds sökande kunde jag konstatera att Du gjort en urusel affär på min bekostnad, men jag betalar
bara vad det borde ha kostat. De Du anlita är de absolut dyraste på nätet och jag funderar på hur korkad
en människa kan bli. Dina belägg heter hos Aprilia AP8133886
men om man kollar på BREMBO så finns dessa belägg på ett antal motorcyklar som Ducati, Aprilia och
MotoGuzzi och där kostar samma belägg en bråkdel av vad Aprilia tar för sina så kallade orginalbelägg
Hos Brembo heter de 07BB05.xxx resten av bokstäver och siffror får Du lura ut om Du kan.
Men trots Dina färdigheter (ha, ha) så ställer jag upp på att betala det lägsta priset som går att få.
Att beställa i USA var inte så smart, för då tillkommer frakt, moms och tullavgifter.
Inom EU så slipper man moms och tullavgifter. Jag trodde att Du begrep detta.
De billigaste beläggen fanns i Holland och priset var 102 Euro plus 10 Euro för frakten.
Det gör totalt 112 Euro x dagens kurs 9,68 vilket gör 1084 Sek.
Att Du genom okunskap “brännt” ytterligare 800 Sek är inte mitt problem utan Ditt.
resterande pengar kommer att överföras till Ditt konto och efter det ser jag det hela som
avslutat."


Det var ju iaf ett steg framåt, nu har de åtminstone hittat rätt bromsbelägg. Tydligen fanns de att få ännu billigare och det är verkligen synd att jag inte fann dessa. Naturligtvis hade jag köpt dessa om jag hittat dem för att minimera kostnaden som jag eventuellt skulle bli blåst på av RG Brakes. I skrivande stund har jag fått 1017 kr och därmed blivit blåst på ca 800 kr.

Så med dessa argument hade jag med andra ord inte fått full ersättning om så hade köpt dem hos en auktoriserad verkstad i Sverige eftersom RG Brakes lyckades hitta billigare utomlands!! Och med den logiken hade det ju varit bättre om de hade skaffat fram bromsbeläggen åt mig istället. Då skulle det dels bli så billigt som möjligt för dem plus att jag skulle slippa lägga ner tid på den här soppan samt bli blåst på pengar. Jag har handlat i god tro och valde det billigaste alternativet av de tre som jag kände till. Jag har gjort det de sa att jag skulle göra, ändå får jag inte full ersättning.

Så summa summarum:

- Bromsskivan blev sämre än innan av RG Brakes "renovering". Inte bara sämre utan helt oanvändbar.
- De slängde mina bromsbelägg vilket har kostat mig ca 800 kr.
- Jag har blivit kallad oärlig av ett företag som bara har slingrat sig, bortförklarat sig och inte uppfyllt vad de har lovat.
- Jag får inte längre vara kund hos RG Brakes (snyft)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Fan va trist, dåligt av RG brakes.
Egentligen ska RG Brakes stå för en ny skiva då man ej som kund ska behöva räkna med att de tar sönder skivan vid renovering (om de nu inte redan upplyst att i vissa fall kan skivan ta skada och att man lämnar in den på egen risk).

Du borde prata med den konsumentjuridiska rådgivningen i din kommun och höra hur stora chanser du har att få en ny skiva.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
När dom själva säger att det ALLTID blir offset av deras behandling så borde dom inte ens tagit emot en skiva från en hoj med radialmonterade ok. Av dina uppgifter att döma är det uselt skött från början till slut.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
det var inte en bra behandling av RG, och han skriver som sagt inte på sin sida att det blir offset efter behandling.
Sen skriver han även detta på sin sida..
På arbeten lämnar vi ett års garanti.Garantin innebär att om Du inte är nöjd sänder Du tillbaka bromsskivorna och är Du fortfarande inte nöjd efter vår nya service får Du pengarna tillbaka.
har du fått tillbaka pengar för "renoveringen"?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det låter minst sagt konstigt. En seriös firma ersätter en kund fullt utan att gnälla om det blir problem. Detta innebär ersättning för den förstörda skivan samt full ersättning för de bromsbelägg du köpte. Det är inte intressant att de finns att köpa billigt i Holland utan den korrekta ersättningen du borde fått är vad de kostar hos en svensk handlare till ordinarie pris, d.v.s 1736 + frakt.
Sättet som Rg brakes skriver på får en ju att tro att detta är en privatperson som tror att den kan formulera sig likadant som när den skriver till sina polare även till kunder men så ska det givetvsi inte vara. Man kan givetvis påpeka felaktigheter om man tycker att det finns såna men det ska ju vara hövligt och seriöst.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Polaren skickade upp hela främre bromsystemet intakt (alla slangar monterade osv).
RG´s uppdrag var att felsöka och åtgärda, det gick inte att få upp tryck i systemet.
RG skickade tillbaka allt med faktura och info om att allt nu var ok.
Det var det inte ... ingen skillnad, inget tryck i systemet.

Enligt min mening är RG ett blåsföretag som bör självdö.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Man får ju väldigt dåliga vibbar av deras hemsida, otroligt oproffsigt skrivet under rubriken "varning"
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du skall inte vara nöjd med den ersättning du fått. Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun och ta ärendet till allmänna reklamationsnämnden. Har det gått till som du beskrivit i inlägget så har RG Brakes haft chansen att själv ordna fram ersättningsdelar för det som blivit förstört men bett dig lösa det på egen hand och skicka in kvitton. Då går det inte i efterhand att gnälla på att det gått att hitta billigare priser än normalt pris hos en auktoriserad reservdelsleverantör i sverige. Du har ju till och med ansträngt dig mer än väl för att hitta ett bra pris på beläggen.

Finns det risk att det du ville få renoverat skulle kunna bli försämrat så kan man nog ställa kravet på RG brakes att informera dig om det i förväg. Som kund enligt konsumentköplag/konsumentköplag så är en vara/tjänst felaktig om den inte motsvarar rimliga förväntningar.

Är du privatperson som gör affärer med ett företag har du rätt att få alla dina utlägg för merkostnader som beror på fel i varan/tjänsten kompenserade/ersatta. Dvs även fraktkostnader och reskostnader.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Fan va trist, dåligt av RG brakes.
Egentligen ska RG Brakes stå för en ny skiva då man ej som kund ska behöva räkna med att de tar sönder skivan vid renovering (om de nu inte redan upplyst att i vissa fall kan skivan ta skada och att man lämnar in den på egen risk).

Du borde prata med den konsumentjuridiska rådgivningen i din kommun och höra hur stora chanser du har att få en ny skiva.

Nej, de har ingen sådan upplysning på hemsidan och det var inget som de varnade för när jag gjorde beställningen.

Jag har pratat med Konsumentverkets representant och hon rådde mig att göra en anmälan. Sen får man väl se vad det leder till.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
det var inte en bra behandling av RG, och han skriver som sagt inte på sin sida att det blir offset efter behandling.
Sen skriver han även detta på sin sida..
har du fått tillbaka pengar för "renoveringen"?

Jo, jag har fått tillbaka pengarna för arbetskostnaden, dvs "renoveringen". Dock satt det väldigt långt inne. Jag kommer inte ihåg allt från den virriga telefondiskussionen men jag kan tänka mig att de säkert menade att skivan faktiskt är rak. Men till slut gav de med sig iaf.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Eh... vad osnygg skivan blev.. nästa gång du har den sortens bromsvibbar, hör av dig..

Visst blev den!? Tack för erbjudandet! Jag testade att rengöra skivan med smärgelduk för att få bort eventuell fastsatt bromsdamm och det blev lite bättre men inte helt bra. Skulle kanske ha gnuggat lite mer bara?
 

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
tur att jag inte skickade in mina 3 skivor, dom fungerar utan vibrationer, men är lite spåriga bara.
Dom fungerat alltså och jag tycker inte att det är värt att lägga nästan lika mycket som nya "eBay" skivor kostar för att få gamla slita renoverade med risk att dom ändå blir förstörda...
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Tråkigt som fan med sånt här, men å andra sidan har jag helt enkelt slutat att vända mig till svenska handlare just för sådana här saker.

Jag har betydligt bättre erfarenheter av köp gjorda över ebay och/eller köp av privata personer.

Konstigt att företag konkar stup i kvarten med detta bemötande:rolleyes:

Nej, när jag behöver nytt så köper jag hellre bromskivor från Kina tillverkade i frigolit med tillhörande bromsbelägg gjorda av smör.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns bara ett bra sätt att renovera bromsskivor. Plocka ur nitarna och sätt upp skivan i svarven för bearbetning. När man är färdig i med nya nitar och kör vidare. Problemet är att en uppsättning nitar kostar för mycket för att det skall vara lönt att erbjuda tjänsten på kommersiell basis.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Kapar tråden lite, Boris du verkar ju kunna allt, hur rengör man nitar på enklaste sättet? Mina sitter stenhård på min ninja och jag har lite konstiga vibrationer i styret vid broms på vissa hastigheter, tänkte testa det enkla först. Tips mottages på bästa sätt att själv rekonda sina nitar...



Det finns bara ett bra sätt att renovera bromsskivor. Plocka ur nitarna och sätt upp skivan i svarven för bearbetning. När man är färdig i med nya nitar och kör vidare. Problemet är att en uppsättning nitar kostar för mycket för att det skall vara lönt att erbjuda tjänsten på kommersiell basis.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är med Boris i detta fall. En bromsskiva på en modern sporthoj ersätts med en NY bromsskiva. Allt annat är slöseri med tid såväl som pengar för alla utom en yrkesman som gör jobbet åt sig själv. Sedan kan man ju undra vad som hänt med den renoverade bromsskivan i första inlägget...? Om "renoveringen" automatiskt förskjuter skivan 3 mm så är den renoveringen knappast utförd av en skicklig yrkesman...?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Visst är det lite dyrare med nytt, men det är trots allt en ganska viktig del av hojen...

Köpte nyligen nya Braking SK2 för under 3000:-/par. Så vackra så man blir tårögd.

ImageUploadedByTapatalk1397730267.473978.jpg
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top