ZX9R kokar

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Försöker fixa en ZX9R-96 som kokar. Det räcker att den får stå på tomgång ett par minuter så pissar det vatten ur dumpslangen från expansionskärlet. Fläkten går inte igång, jag misstänker att den ska gå igång strax över 100 grader vilket den aldrig når om det inte blir tryck i systemet. Bryggar man fläkten så hoppar den igång. Jag har inte kollat huruvida tempgivaren fungerar eller inte, men hojen kokar även när man kör och då är fläkten inte till så stor hjälp så det borde inte vara det som ställer till det.

Har provat med ett annat identiskt kylarlock från en fungerande hoj men det gjorde ingen skillnad.

Termostaten öppnar när den ska.

Sänkte ner kylaren i vatten och blåste tryck i den men den verkar vara tät trots att det finns en deformation i den. Ska dock prova igen.

I övrigt har jag läst att det inte är ovanligt med dålig toppackning på dessa, men då borde antingen oljan vara grå, vattnet vara oljeblandat eller att den ryker vitt, men den gör inget av detta.

Vad mer kan jag kolla?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Du kan mycket väl ha kass topp/packning utan att det läcker in i oljekanalerna eller vitryker. Jag sätter mina pengar på det eller att vattenpumpen inte funkar, inget annat borde leda till att den trycker ur sig efter ett par minuter på tomgång och vid körning.
Nästan vilken vettig bilverksad som helst bör kunna mäta om du har avgaser i kylvätskan.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Det är topplockspackningen garanterat! Kan inte vara något annat med tanke på dina symptom och sen att det är en ZX9R från -96 som har just det problemet. Är helt övertygad om att det är så tyvärr.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Du kan mycket väl ha kass topp/packning utan att det läcker in i oljekanalerna eller vitryker. Jag sätter mina pengar på det eller att vattenpumpen inte funkar, inget annat borde leda till att den trycker ur sig efter ett par minuter på tomgång och vid körning.
Nästan vilken vettig bilverksad som helst bör kunna mäta om du har avgaser i kylvätskan.


Det är topplockspackningen garanterat! Kan inte vara något annat med tanke på dina symptom och sen att det är en ZX9R från -96 som har just det problemet. Är helt övertygad om att det är så tyvärr.

Tackar för hjälpen!
Vattenpumpen har jag inte kollat direkt, men startar man hojen utan kylarlock så sprutar vattnet nästan ut på tomgången så den är ju inte helt kass iaf.
Vad är det egentligen som gör att det kokar om det läcker igenom förbränningsgaser till vattnet?

Edit: Innan det börjar koka i expansionskärlet så stiger nivån ganska mycket och sen rinner det över ungefär samtidigt som det börjar koka. Det skulle kanske kunna förklaras av att det kommer in mer och mer förbränningsgaser i systemet, vilket stärker er teori.
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Sprutar ur expansionskärlet när du startar? Kokar inte då väl?
Om kompressionen går ut i kylsystemet, då kan det bli så högt tryck i kylsystemet så det är därför den trycker ut vattnet. Och när det blir tryck i kylsystemet, som ett luftlås, så slutar vattnet att cirkulera. Så till slut kokar den ju. Du har förmodligen en kass packning, minst. Kan vara jobbigare också... Lämna in toppen hos en duktig motorrenoverare när den ändå är loss är ett hett tips.
 
Last edited:

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo
Hoj
R1
Sprutar ur expansionskärlet när du startar? Kokar inte då väl?
Om kompressionen går ut i kylsystemet, då kan det bli så högt tryck i kylsystemet så det är därför den trycker ut vattnet. Och när det blir tryck i kylsystemet, som ett luftlås, så slutar vattnet att cirkulera. Så till slut kokar den ju. Du har förmodligen en kass packning, minst. Kan vara jobbigare också... Lämna in toppen hos en duktig motorrenoverare när den ändå är loss är ett hett tips.

Jag har haft en zx9:a med spricka i toppen, läckte kompression till kylsystemet vilket gav en fin stråle upp ifrån kylaren om man plockade av locket. Instämmer med föregående talare att lämna toppen till en duktig motorrenoverare som kan syna, och om det behövs, svetsa.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Sprutar ur expansionskärlet när du startar? Kokar inte då väl?
Om kompressionen går ut i kylsystemet, då kan det bli så högt tryck i kylsystemet så det är därför den trycker ut vattnet. Och när det blir tryck i kylsystemet, som ett luftlås, så slutar vattnet att cirkulera. Så till slut kokar den ju. Du har förmodligen en kass packning, minst. Kan vara jobbigare också... Lämna in toppen hos en duktig motorrenoverare när den ändå är loss är ett hett tips.

I ärlighetens namn har jag inte kollat temperaturen på vattnet utan bara antagit att det kokat när det har bubblat i kärlet eftersom det inte börjar bubbla förrän några minuter efter start. Tål dock att kollas upp.

Asken, var låg sprickan lite mer exakt? Så jag vet var jag ska syna den extra noga.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
I ärlighetens namn har jag inte kollat temperaturen på vattnet utan bara antagit att det kokat när det har bubblat i kärlet eftersom det inte börjar bubbla förrän några minuter efter start. Tål dock att kollas upp.

Asken, var låg sprickan lite mer exakt? Så jag vet var jag ska syna den extra noga.
En vanlig mc motor kokar inte på några minuter efter en kallstart...

Åker du till en motorverkstad så gör han en "avsugning" på toppen, efter att du rivit av allting.
Det är vad jag vet det enda sättet att säkert veta om toppen är sprucken eller inte.

Det är nämligen inte alls säkert att du kan se en eventuell spricka med blotta ögat.
Den kanske inte öppnar sig synbart förrän den blir varm, om ens då.

Det kanske räcker med en ny packning, kanske inte. Vad är det värt att få reda på det innan du börjar skruva ihop motorn?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10

En vanlig mc motor kokar inte på några minuter efter en kallstart...

Åker du till en motorverkstad så gör han en "avsugning" på toppen, efter att du rivit av allting.
Det är vad jag vet det enda sättet att säkert veta om toppen är sprucken eller inte.

Det är nämligen inte alls säkert att du kan se en eventuell spricka med blotta ögat.
Den kanske inte öppnar sig synbart förrän den blir varm, om ens då.

Det kanske räcker med en ny packning, kanske inte. Vad är det värt att få reda på det innan du börjar skruva ihop motorn?

Bra info!

Den den där "avsugningen", innebär det att täppa för alla kylkanaler utom en och sen göra ett undertryck eller något i den stilen?

Skulle man kunna hitta sprickor med någon ultraljudsapparat kanske? Mig veterligen används den metoden ibland (kanske inte just för toppar men..)

Jo jag ska absolut kolla upp sprickor, så dumdristig är jag inte. Jag vill bara försäkra mig om att felet ligger i toppen för det är tråkigt att göra allt jobb + köpa packning och sen inse att det var något annat :gnissla
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Bra info!

Den den där "avsugningen", innebär det att täppa för alla kylkanaler utom en och sen göra ett undertryck eller något i den stilen?

Skulle man kunna hitta sprickor med någon ultraljudsapparat kanske? Mig veterligen används den metoden ibland (kanske inte just för toppar men..)

Jo jag ska absolut kolla upp sprickor, så dumdristig är jag inte. Jag vill bara försäkra mig om att felet ligger i toppen för det är tråkigt att göra allt jobb + köpa packning och sen inse att det var något annat :gnissla
Exakt hur den där avsugningen går till vet jag inte, jag har bara sett det göras och fått en dom på topplock utifrån det. Det jag såg så satte de undertryck på insug- och avgasportar. Om den kan dra luft via en vattenkanal så är där ju en spricka. Med alla ventiler stängda ska det ju vara tätt. (Kan gå lite taskigt annars...)

Om du har svårt att finna en motorguru där du bor, sök upp Nissafors Motorrenovering. Han vet vad han gör...
 

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Lycksele
Hoj
Aprilia Falco
Det brukar synas på packningen om den pajat och det läkt över till en kylkanal. Om så är fallet hade jag chansat på att toppen varit hel och bara bytt packning. Men visst, det skadar ju inte att lämna in den till nån kunnig om man vill vara säker.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Exakt hur den där avsugningen går till vet jag inte, jag har bara sett det göras och fått en dom på topplock utifrån det. Det jag såg så satte de undertryck på insug- och avgasportar. Om den kan dra luft via en vattenkanal så är där ju en spricka. Med alla ventiler stängda ska det ju vara tätt. (Kan gå lite taskigt annars...)

Om du har svårt att finna en motorguru där du bor, sök upp Nissafors Motorrenovering. Han vet vad han gör...

Jag känner en del motorgurus och pluggar maskinteknik så det går säkert att hitta något fint instrument i närheten för att lokalisera sprickor.
Man kan bara koppla en sug till varje kanal var för sig och kolla hur trycket beter sig om man ska göra en sån sugning.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Krävdes inga avsugningar för att hitta sprickorna. Av det jag kan se så är det 4 sprickor, en mellan varje insug/avgasventil på mittcylindrarna. Ettans kolv är torr medan de andra tre är blöta. Enda potentiella stället där packningen har kunnat läcka mellan cylinder och kylsystem är just på ettan vad jag kan se. Kan det hänga ihop?

Känns som att förgasarrengöring inte är så dumt heller med tanke på vita avgasventiler och detonationsskador på tvåan.

Frågan är vad man ska göra nu. Om man ska renovera antar jag att man måste ut med ventilsätena, svetsa, fräsa och i med sätena. Ev. en planing också om den är skev. Låter som ett ganska dyrt arbete.

Alternativen är begagnad ebaytopp, men då vet man ju inte om samma fel uppstår om 100 mil igen. Eller begagnad motor, men det är väl samma sak där.
 

Bifogat

  • 20140505_211817.jpg
    20140505_211817.jpg
    235.6 KB · Visningar: 227
  • 20140505_212736.jpg
    20140505_212736.jpg
    248.1 KB · Visningar: 176
  • 20140505_212903.jpg
    20140505_212903.jpg
    246.1 KB · Visningar: 172
  • 20140505_213003.jpg
    20140505_213003.jpg
    235.5 KB · Visningar: 136

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tyvärr så är spruckna toppar mer än vanligt på 94-97. Det är cirkulationen som ballar ur.

Det finns inte en chans att svetsa. Det du kan göra är att finna en begagnad topp som du lämnar in för inslipning av ventiler samt planslipning. Kostar ca 2000:-.
Då håller toppen bättre vid överhettning.

Köp av begagnad motor innebär samma procedur med toppen.

Dock börjar begagnade toppar bli värda sin vikt i guld till dessa modeller.

Jag har ju några ZX9'or och slipar man bara in ventiler och planslipar samt håller koll på cirkulationen så håller de länge.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jo jag har förstått att detta är en sjukdom vanlig likt herpes på nattklubb.
Vad är det med cirkulationen som ställer till det?
Inslipning med indianpinne kan jag göra själv, eller menar du att slipa ventilen i maskin? Hur hjälper detta?

Tack för svar :)
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jo det kan du ju göra. Inslipningen av ventilsäten o ventiler är inte den stora kostnaden i bearbetning av toppen.
Du kan spara ett par spänn också om du monterar ventiler, fjädrar etc själv. Men leverera toppen intakt för provtryckning.
Det är olika saker som kan skapa problemet, vattenpump som är undermålig, luftfickor, expansionslock etc.

Viktigaste är att du ser till at cirkulationen finns där samt att fläkt fungerar.

I vissa fall så går det att svetsa men tyvärr så håller det aldrig.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Då blir det hitta orsaken senare. Fläkten går igång när man kortsluter den, men annars inte. Antingen är tempgivaren kass eller så kom systemet aldrig upp i tryck så att det kunde nå tillräckligt hög temp.

Varför håller toppen bättre om man slipar in ventilerna? Är det för att värmeavledningen från ventilerna blir bättre?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Kolla termostaten och givaren
Det är planslipningen av toppen som gör susen. Ventilerna kan man lika gärna slipa om behov finnes. Därav trycktestet.
Men har inget med att toppen bli starkare utan det är planslipningen.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Termostaten är kollad och den öppnar vid 80 och sen långsamt mer och mer när tempen stiger så den borde vara ok.

Är det någon skillnad på resultatet av planslipning och planfräsning?

Finns en hel topp på ebay för 2000 kr. Känns värt förutsatt att den verkligen är hel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top