Hjälmfråga

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Har problem att hitta en hjälm som passar mig.
Sitter den bra på bredden, kinder osv så klämmer dom som fan mot pannan.

Sitter dom skönt i pannan så sitter dom fladdrigt på bredden.

Tänkte ev köpa en hjc samurai, sitter kanon skönt på mig, skönast av dom jag provade.
Ja förutom att den klämmer mot pannan.

Så jag tänkte man kunde ändra passformen genom att knacka med en hammare mot frigoliten, vad tror ni om det? Funkar det bra?
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
eller kan man ta en kniv och skära bort lite av frigoliten?

verkar ju var lättare att byta skalle än att hitta en hjälm som passar mig
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har ett horn mitt i pannan. Jag tar ut inredningen och trycker med tummarna några gånger både där fram och där bak så försvinner problemet och hjälmen sitter som gjutet. Har den problematiska storleken 59 så M är supertight och L för stor.

Det fjädrar dock lite så man kan få göra det några gånger. Sked kan nog vara ett bra hjälpmedel som du skrev.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har köpt en specialborr.

2,82mm i diameter och 4,8mm borrdjup.
Med den så perforerar man hjälmen på dom ställen man känner att den inte passar riktigt exakt.
Nu är ju inte jag hjälmutvecklare, men killen i butiken sa att det är något med håldiametern och djupet som gör att hjälmen formar om sig efter huvudet.
Men det kräver oxå att man har hjälmen på sig när man borrar, annars blir det bara skit av alltihopa.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har köpt en specialborr.

2,82mm i diameter och 4,8mm borrdjup.
Med den så perforerar man hjälmen på dom ställen man känner att den inte passar riktigt exakt.
Nu är ju inte jag hjälmutvecklare, men killen i butiken sa att det är något med håldiametern och djupet som gör att hjälmen formar om sig efter huvudet.
Men det kräver oxå att man har hjälmen på sig när man borrar, annars blir det bara skit av alltihopa.

Kan du inte lägga upp en film när du gör det? :crash
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Hjälmen du kollar på har troligtvis fel passform för din huvudform, man har antingen ett ovalt eller ett runt huvud, hjälmtillverkare fokuserar enbart på en av dessa huvudformer vilket innebär att vissa inte kan hjälmar från exempelvis HJC och andra som kan ha HJC kanske inte kan ha Airoh etc. Därför är det bästa att lägga ner hammaren, borren och dremeln och istället pröva dig vidare :tungan

En hjälm ska klämma åt ibörjan, men inte så att det gör ont. Det må vara en vacker japansk dam på HJC-hjälmen men låt dig inte förföras av henne :ajjabajja
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Jag har lite samma problem. När hjälmen sitter bra fram och bak så är den lite slapp på sidorna.
Mitt tips är att fråga handlaren om dem kan beställa in kind/öronkuddar om dem är utbytbara i större storlek.
Min Shoei GT air har nu 3-4 olika storlekar att beställa på de kuddarna som man knäpper av å på i sidan av hjälmen. Kanske fler märken har den möjligheten.
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Ær det verkligen OK, att borra å banka i hjælmen?
Tænker på sækerheten vid ev krasch.

Man har ju gått ut sista åren å sagt att en hjælm har en livslængd på 5år, pga solljus, slitage m.m.
Samt om man tappar en hjælm så skall man helst byta ut den.

Kænns som att man påverkar absorberingsførmångan om man børjar borra hål i frigoliten eller bankar med en hammare.

Bara en tanke.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kolla utomlands. Passformen i Asien är annorlunda än i västvärlden. Normalt något kortare, men bredare modeller.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vet du hur det är med CE märkning osv? Bana bryr jag mig inte om. Men försäkringen tänkte jag på..

Bra fråga - jag passar inte i asiatiska hjälmar, så köper mina från staterna. Bortsett märkningen har jag svårt att tro att en Shoei/Arai tillverkad med asiatiska mått skulle vara sämre än deras europeiska storlekar.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ær det verkligen OK, att borra å banka i hjælmen?
Tænker på sækerheten vid ev krasch.

Man har ju gått ut sista åren å sagt att en hjælm har en livslængd på 5år, pga solljus, slitage m.m.
Samt om man tappar en hjælm så skall man helst byta ut den.

Kænns som att man påverkar absorberingsførmångan om man børjar borra hål i frigoliten eller bankar med en hammare.

Bara en tanke.

I mitt fall så krävs det att jag masserar in frigoliten 1mm där jag har "hornet".. Annars hittar jag verkligen inte någon hjälm som passar. Det är klart att det blir 1mm mindre deformationszon men alternativet är en för stor hjälm som glappar och rör sig när man kör..
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Jag har provat många märken
Allt från biltema, hjc till Shoei, Arai och där emellan

Vissa passar bättre än andra, men ingen passar bra

Har nu gått igenom hela hjälmsortimentet hos tre handlare.
Hittar ingen som fungerar bra, bara bättre

Så antingen fladdrande eller panntryck

Men ska kicka lite på det där med kuddar som alternativ, annars blir det hammaren
Tack för tipset
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det låter som att du har en skalle som är extremt västerländsk - lång från näsa till baksida men smal över öronen. Eller att du bara har provat hjälmar som har asiatisk passform.

Bland annat Arai har olika former på skalet beroende på vilket land hjälmen är avsedd för. Arai RX-7 GP och Arai RX-7 RR5 är exakt samma hjälm, förutom att GP har ett skal som är långt och smalt över öronen och att RR5 har ett skal som är kort och brett över öronen. GP säljs i Europa och USA medans RR5 säljs i Asien.

Mitt tips skulle vara att välja en hjälm av ett märke som har detaljer för individuell storleksanpassning, till exempel Arai eller Shoei. Välj en hjälm som sitter perfekt på längden. Komplettera denna med tjockare kindkuddar och tinningskuddar, så att den inte sitter löst över öronen. En hjälm ska sitta tajt men absolut inte obekvämt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ær det verkligen OK, att borra å banka i hjælmen?
Tænker på sækerheten vid ev krasch.

Man har ju gått ut sista åren å sagt att en hjælm har en livslængd på 5år, pga solljus, slitage m.m.
Samt om man tappar en hjælm så skall man helst byta ut den.

Kænns som att man påverkar absorberingsførmångan om man børjar borra hål i frigoliten eller bankar med en hammare.

Bara en tanke.

Man måste ju givetvis ha rätt borr. Köper man en borr som inte är ingenjörad för rätt ändamål, som t.ex att använda en borr avsedd för alabaster, skulle vara direkt förödande för hjälmens hållfasthet.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Som konstaterat så är din skalle långsmal (min med) och de är inte många tillverkare som har en konstaterad långsmal passform. Finns dock tillverkare som har en hjälm för varje skallform, ex Arai. Deras ViperGT var just långsmal, och lyckas du hitta en sådan i rätt storlek så tycker jag du ska testa. Tycker även du kan testa Scorpion eller Icon's hjälmar då de har passat mig jättebra.

Mina hjälmar: Arai ViperGT, Scorpion exo 750air.

Tycker du ska titta extra noga på Scorpion hjälmen då den har uppumpbara kindkuddar...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top