Svårstartad Thundercat

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Har nyligen blivit med yamaha thundercat 600 och den är svårstartad. Om den fått stå och lugna ner sig och bli riktigt kall under en heldag eller mer så är det att spinna med startmotorn i sammanlagt säkert en minut för att få igång den. För att få igång den överhuvudtaget så är det fullgas som gäller, och även när den startat är det fullgas annars dör den direkt, med fullgas orkar hon hålla sig på knappa 1000rpm. Så där står man med 100% öppet spjäll men typ 15sek efter hon startat så helt plötsligt varvar hon till och visar att man faktiskt står där och ger fullt ös. När hon är varm så startar hon jätteenkelt.

Jag är inte alls kunnig, men för mig låter det som ventiler som verkligen behöver ställas? Hojen har gått typ 5200mil eller så, och det är ytterst oklart om ventilerna nånsin ställts. Sen så tickar det lite lätt från motorn på tomgång, och när man varvar lite så ökar ticket. Men varvar man lite mer (typ 3krpm) så försvinner det helt, men det kan ju också vara att övrigt motorvrål överröstar ticket. Sen så kan även det här tickandet vara ett normalt motorljud då jag som sagt nyss skaffat hojen och inte är van vid hur hon låter.

Ifall det är ventilerna som behöver ställas, kan jag göra det själv i så fall? Jag läste nånstans, ingen aning om vart, att just thundercat är kinkig när det gäller den biten, för att man måste plocka ur motorn ur ramen för att komma åt. Stämmer det?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har du kollat basic prylarna ?

Funkar choken som den ska ?

Bytt tändstiften ?

Är du van o skruva o har en manual så kan du säkert ställa ventiler om du tvunget vill. Alternativt så hör du med lokala firman vad de vill ha för o göra jobbet.

Jag tror dock mer på spök med förgasaren. Dock svårt att gissa utan att ha sett o kört hojen. Går den som den ska då den väl snurrar ?
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Alltså den startar väldigt lätt när den är varm. Min erfarenhet säger i alla fall att hojar brukar snarare vara svåra att starta när de är varma, ifall stiften är dåliga. Så var det i alla fall under moppetiden när man skruvade hela dagarna.

Choken bör funka som den ska då motorkaraktär förändras då man chokar när den är igång.

Jag är van vid att skruva och det brukar ju finnas bra guider att hitta på internet hur man gör det mesta, men om man måste ta ur motorn så känns det lite väl omständigt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Man ska inte behöva använda nån gas alls när man startar hojen. Du har nog en del saker att kolla upp vad det gäller förgasarna. Börja med att kolla så att choken verkligen går på, det låter inte så. Det är bara att följa vajern ner till förgasarna och se om det händer nåt där när man drar i den. Utöver choken så finns det en hel del annat som kan fallera men just startproblemet borde vara den om den startar lätt när den är varm. Det finns ju även lågfartsmunstycken och startmunstycken och sånt som kan strula men då den startar bra när den år varm så bör dessa inte vara nåt fel på.
Det kan också vara så enkelt att batteriet har dålig laddning eller en dålig cell. Det är lätt att kolla genom att kabla in ett annat batteri ovanpå ditt gamla. Startar hojen lätt då när den är kall så har du problemet där.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Låter inte alls som ventilerna, då hade den snarare varit svårstartad varm.
Troligast förgasarproblem men det kan möjligen vara relaterat till tändningen.
Kolla om den startar lätt med startgas. Om den gör det så är det läge att riva förgasarna för rengöring/inspektion.

Och nöt inte minutvis på startmotorn, det blir bara mer att laga och mer pengar att bränna i onödan.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Låter inte alls som ventilerna, då hade den snarare varit svårstartad varm.
Troligast förgasarproblem men det kan möjligen vara relaterat till tändningen.
Kolla om den startar lätt med startgas. Om den gör det så är det läge att riva förgasarna för rengöring/inspektion.

Och nöt inte minutvis på startmotorn, det blir bara mer att laga och mer pengar att bränna i onödan.

Jaså! Jag trodde att ventilspelet ökade när motorn blev varm, och att den därför är svårstartad kall? Men det kanske är ökat ventilspel som är boven?? Rör jag ihop det nu :tungan

Den tänder jättebra och feltänder aldrig eller dåligt på nån cylinder eller så. Så om det står mellan förgasare och tändning så är jag nog först med att ge mig på föggarna!

Nej självklart ger jag inte startmotorn spö i en minut i sträck. :) Kör max 5-sekunders intervaller och låter sedan startmotorn kylas ner i 15-30sek innan jag kör igen.

Man ska inte behöva använda nån gas alls när man startar hojen. Du har nog en del saker att kolla upp vad det gäller förgasarna. Börja med att kolla så att choken verkligen går på, det låter inte så. Det är bara att följa vajern ner till förgasarna och se om det händer nåt där när man drar i den. Utöver choken så finns det en hel del annat som kan fallera men just startproblemet borde vara den om den startar lätt när den är varm. Det finns ju även lågfartsmunstycken och startmunstycken och sånt som kan strula men då den startar bra när den år varm så bör dessa inte vara nåt fel på.
Det kan också vara så enkelt att batteriet har dålig laddning eller en dålig cell. Det är lätt att kolla genom att kabla in ett annat batteri ovanpå ditt gamla. Startar hojen lätt då när den är kall så har du problemet där.

Åh fan! Tror dock inte att det är batteriet, för startmotorn snurrar på glatt som satan! Däremot kan säkert förgasarna behöva sig en genomgång.. Är det typ bara tvätt av förgasarna som gäller eller är det mer grejer att göra? Brukade tvätta förgasare i bensinbad med tandborste när man körde moppe, funkar det fortfarande?

Den är också alltid väldigt slö på gasrespons vid riktigt låga varvtal, men svarar snabbt på högre varv. Snackar om tomgångsvarning nu, och det gäller hela tiden.
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Har haft liknande problem nämligen att den var något trögstartad kall och hade dålig gasrespons på låga varv.
Löstes genom att öka bränsleblandningen på lågfarten så mycket det gick utan att byta munstycke.

Mekanikern berättade för mig att dunderkattarna ofta har för snål bränsleblandning inställd från fabrik på lågfarten. Kanske för att uppfylla miljökrav eller så har bensinkvaliteten ändrats.
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
"Bump"

Jag har oxå en cat med liknade tickande ljud som ts. Ingen som vet vad det är?
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Ett visst tickande från ventilerna är helt normalt. Låt någon med bra motoröra lyssna eller lägg upp en film där ljudet hörs så kanske någon här kan avgöra om tickandet är normalt eller onormalt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top