Fixa till fjädringen på KTM EXC 525 2007

Snowman89

Guest
Tänkte försöka få till fjädringen på min EXC 525 -07.
Men då jag är helt grön på allt som har med fjädring att göra skulle jag behöva lite hjälp..

Hojen används till 90% på grusvägar i måttligt tempo och 5% asfalt samt 5% stigar.
Jag väger ca 85kg utan utrustning.
Vad bör man gå på för framfjädrar samt vad för fjäder bak?
Finns det något märke man bör undvika eller som är bättre än andra?

Fjädringen är helt original just nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag har faktiskt kikat där.
De rekomenderar att jag köper deras "tyngsta" fjädrar :rolleyes:

Problemet är bara att jag inte hittat någon som säljer de fjädrarna i Europa..
Därför har det inte riktigt blivit av att jag köpt dem.

De tycker väl att man ska shimsa om istället för att bara feta upp fjädern. Men beställ från usa, det blir nog ändå billigare.

Men på beskrivningen av din körning så tror jag du kan köra med det du har också.
1.) Serva dämparna.
2.) Ställ sedan in rätt häng fram och bak.
3.) Ställ komp och retur i grundläget enligt manualen.
4.) Läs på lite om hur du ställer fjädringen baserat på olika psymtom.
5.) Stick ut och kör och justera.
6.) När(inte "om") du helt tappat bort dig så starta om från punkt 3.)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Prata med Kumlins i Sala. Han brukar ha specialpris på fjädrar fram/bak a' 15-1600. Svårslaget...
Så har han örnkoll på WP med...
 

Snowman89

Guest
De tycker väl att man ska shimsa om istället för att bara feta upp fjädern. Men beställ från usa, det blir nog ändå billigare.

Men på beskrivningen av din körning så tror jag du kan köra med det du har också.
1.) Serva dämparna.
2.) Ställ sedan in rätt häng fram och bak.
3.) Ställ komp och retur i grundläget enligt manualen.
4.) Läs på lite om hur du ställer fjädringen baserat på olika psymtom.
5.) Stick ut och kör och justera.
6.) När(inte "om") du helt tappat bort dig så starta om från punkt 3.)
Dämparna råkar faktiskt vara nyrenoverade :) Men jag får ta och kika på grundinställningen i helgen.
Det känns dock som att det inte borde gå att få fjädringen skaplig ens med tanke på att jag väger för mycket och att jag inte använder hojen/fjädringen på det sättet man tänkte från fabrik.
Men det är ju absolut värt ett försök

Prata med Kumlins i Sala. Han brukar ha specialpris på fjädrar fram/bak a' 15-1600. Svårslaget...
Så har han örnkoll på WP med...

Tack för tipset!
Jag ska ta och slå honom en signal imorgon!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...en liten fundering bara, hur har du märkt att fjädringen inte fungerar? :)

Mät uppp hänget, får du till det någorlunda så gasa mer, fundera mindre.
Som det låter tvivlar jag lite på att du kommer ha problem med bottnande fjädring?
 

Snowman89

Guest
...en liten fundering bara, hur har du märkt att fjädringen inte fungerar? :)

Mät uppp hänget, får du till det någorlunda så gasa mer, fundera mindre.
Som det låter tvivlar jag lite på att du kommer ha problem med bottnande fjädring?

Märkt och märkt, det handlar väl mer om att en fjädring som är anpassad för 75kg förare och endurokörning antagligen bör blir lite mjuk när man kastar på en person som väger 85-90kg, utan utrustning, samt som sladdar grusväg i betydligt högre hastighet.

edit:
Jag vill minnas att hänget var rejält off då jag mätte upp det direkt när jag fått tillbaka dämparna från renoveringen.
Dock så åkte jag inte så mycket förra året så jag kom aldrig till skott och fixade det..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Märkt och märkt, det handlar väl mer om att en fjädring som är anpassad för 75kg förare och endurokörning antagligen bör blir lite mjuk när man kastar på en person som väger 85-90kg, utan utrustning, samt som sladdar grusväg i betydligt högre hastighet.

edit:
Jag vill minnas att hänget var rejält off då jag mätte upp det direkt när jag fått tillbaka dämparna från renoveringen.
Dock så åkte jag inte så mycket förra året så jag kom aldrig till skott och fixade det..

...nja, jag vill påstå att grusåkningen inte kommer sätta värst mycket press på fjädringen, enduro handlar inte om att puttra på en igenväxt skogsväg. :) Så mycket över är du inte på vikten att det skall bli ett problem för grusåkat.

Mät hänget först, kan du hålla dig runt 110 mm bak med dig på, och 35-40 frihäng så brukar det bli rätt bra på en kåtte utan länkage. Fram handlar mer kanske om att jobba med dämpningen
 

Snowman89

Guest
...nja, jag vill påstå att grusåkningen inte kommer sätta värst mycket press på fjädringen, enduro handlar inte om att puttra på en igenväxt skogsväg. :) Så mycket över är du inte på vikten att det skall bli ett problem för grusåkat.

Mät hänget först, kan du hålla dig runt 110 mm bak med dig på, och 35-40 frihäng så brukar det bli rätt bra på en kåtte utan länkage. Fram handlar mer kanske om att jobba med dämpningen

Hehe mjae visst är det väl så :tungan

Tack för tipsen, får mäta upp det nästa gång jag är i garaget.
Vad menar du exakt med att det var mer att jobba med dämpningen fram?
Dvs byta fjädrar eller vad menar du?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Märkt och märkt, det handlar väl mer om att en fjädring som är anpassad för 75kg förare och endurokörning antagligen bör blir lite mjuk när man kastar på en person som väger 85-90kg, utan utrustning, samt som sladdar grusväg i betydligt högre hastighet.

edit:
Jag vill minnas att hänget var rejält off då jag mätte upp det direkt när jag fått tillbaka dämparna från renoveringen.
Dock så åkte jag inte så mycket förra året så jag kom aldrig till skott och fixade det..

Fjädringen är dimensionerad för att den där 75 kilos killen ska kunna göra plattlandningar från 2-3 meters höjd, köra 70 km/h över meterdjupa woops.
Dina 90 kg på en grusväg är oavsett din hastighet som att glida runt på stan med en literklubba och tro att man behöver trimma för att hojen ska orka uppför backarna.

Skulle du ändå byta till hårdare fjädring så kommer du antagligen inte vinna ett jäkla dyft eftersom du ändå aldrig utnyttjar hela fjädringsvägen. Men du kommer på minuskontot få sämre grepp med en styvare fjädring.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...nja, jag vill påstå att grusåkningen inte kommer sätta värst mycket press på fjädringen, enduro handlar inte om att puttra på en igenväxt skogsväg. :) Så mycket över är du inte på vikten att det skall bli ett problem för grusåkat.

Mät hänget först, kan du hålla dig runt 110 mm bak med dig på, och 35-40 frihäng så brukar det bli rätt bra på en kåtte utan länkage. Fram handlar mer kanske om att jobba med dämpningen

Shimsa in rätt häng fram också så ska du få känna på underverk i skogen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top