Värde på en Suzuki GSX-r750 1985:a?

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Största skillnaden är känslan av att man sitter i dem snarare än ovanpå som på många moderna sportisar. Det gör att du inte alls har samma belastning på handlederna. Knävinkeln är neutral i sammanhanget.

Annan tid, annan ergonomi.:fakta

Det låter ju bra men hur framåtlutad blir man? tycker inte om när man måste ligga på tanken som på vissa hojar


View attachment 403441

Bedöm själv, skulle säga att styrhöjden relativt sadelhöjden är i klass med dagens GSXR.

Edit: Fazerfun har mer personlig erfarenhet och troligtvis mer tillförlitlig än en bildjämförelse.

Nu blir jag ju sugen på att skaffa mig en R750 att originalrenovera.
Ljuddämparen skall lätt kunna bytas ut mot ett från "Väsnas & Hörs" som alla hade när det begav sig..

Jag har inte kört en modern gixer heller(cbr dock) så svårt att jämföra. Hitta en bild på 88an där ser styret ut att sitta väldigt lågt ner
Suzuki%20GSXR750%2088%20%201.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sen om man får spåna lite när det gäller värde på gamla prylar, tex hojar, så är ju '85:an naturligtvis en klassiker, den första i sitt slag, ett nytt koncept som sen byggts ut till det som idag utgör supersportsegementet bland motorcyklar. Vad jag kan komma på som talar emot skyhöga priser i dag är masstillverkningen, det är alltså ingen "raritet", den består inte av jättedyra komponenter, prestandan den hade är slagen för länge sen, plastraketer i allmänhet står inte jättehögt i kurs hos samlare, ännu mindre japanska sådana. Förutom att prestandan är passé så är den i grund och botten ganska lik dagens motorcyklar, minus insprut, abs och massa digital tjofräsan. Alltså 16-ventils fyrtakts radfyra. Jämför tex med vilket värde en gammal RD500 eller RGV500 betingar. Där är det ju tvåtaktsmotorn tänker jag som får folk att dregla och tömma sparkonton. Köper man en ur-gixxer tror jag man ska göra det med hjärtat. Tänker man värdeökning och investering blir man nog besviken.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Här en syns väl sittstilen på ny gixxer kontra '85:an:
122-1106-01-o+dual-suzuki-gsx-rs+.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
I tävlingssammanhang har den en viss prestige-historia, kolla numret på'n
Ser inte ut som sittställningen är särskilt ändrad kontra butikshojen, trots att det är känt att Schwantz egentligen föredrog att sitta högt upp:
122-1106-01-o+suzuki-gsx-r-domination+.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hur var den först med det, menar du?
Jag undrar också. På wikipedia står detta:
The 1984 GPZ900R (or ZX900A-1) was a revolutionary design[1][3] that became the immediate predecessor of the modern-day sport bike.[5] Developed in secret over six years, it was the world's first 16-valve liquid-cooled inline four-cylinder motorcycle engine, years ahead of rival manufacturers' efforts

16ventilers radfyra har ju redana katanan 1980, gsx750es 1983, samt såväl 16 ventilers radfyra samt vattenkylning hade ju min lilla skithoj, gsx400fws när den kom 1983, för att inte nämna den riktiga ur-gixxern gsxr400 när den kom 1984, som ju även hade aluminiumram precis som 750'n ett år senare. "Years ahead"?:va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag undrar också. På wikipedia står detta:
The 1984 GPZ900R (or ZX900A-1) was a revolutionary design[1][3] that became the immediate predecessor of the modern-day sport bike.[5] Developed in secret over six years, it was the world's first 16-valve liquid-cooled inline four-cylinder motorcycle engine, years ahead of rival manufacturers' efforts

16ventilers radfyra har ju redana katanan 1980, gsx750es 1983, samt såväl 16 ventilers radfyra samt vattenkylning hade ju min lilla skithoj, gsx400fws när den kom 1983, för att inte nämna den riktiga ur-gixxern gsxr400 när den kom 1984, som ju även hade aluminiumram precis som 750'n ett år senare. "Years ahead"?:va

4 ventiler/cyl hade Honda haft längre än så, CBX1000 och CB750K från -78 t ex. Kombon med vattenkylning fanns på VF750 -83.
Laborerats har det gjort sen urminnes men det känns inte helt relevant i sammanhanget om än för utvecklingen.

Att GSXR750 var den första riktiga sporthojen torde vara rätt odiskutabelt. Kanske inte full av flång nya lösningar men hopplockat på ett sätt som vi inte sett innan. Åtminstone inte till ett pris som gemene man ändå kunde låna ihop. Man hade liksom maxat allt som fanns tillgängligt vid den tiden och fimpat allt som inte behövdes. Priset var väl en alldeles för vek ram och där kommer mitt drömobjekt in, Niko Bakkern.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag undrar också. På wikipedia står detta:
The 1984 GPZ900R (or ZX900A-1) was a revolutionary design[1][3] that became the immediate predecessor of the modern-day sport bike.[5] Developed in secret over six years, it was the world's first 16-valve liquid-cooled inline four-cylinder motorcycle engine, years ahead of rival manufacturers' efforts

16ventilers radfyra har ju redana katanan 1980, gsx750es 1983, samt såväl 16 ventilers radfyra samt vattenkylning hade ju min lilla skithoj, gsx400fws när den kom 1983, för att inte nämna den riktiga ur-gixxern gsxr400 när den kom 1984, som ju även hade aluminiumram precis som 750'n ett år senare. "Years ahead"?:va

Jobbigt att de ljuger i sin egen promotionfilm;
https://www.youtube.com/watch?v=Li63nwVD_oE

GSX(R) må ha varit en egen revolution 1985 men kawan kom 1984. Den första riktigt sporthojen fram tills 85-86 då den blev klassad som sporttourer.

Vilket märke tillverkade de snabbaste hojarna under 80 och 90 talet sett till acceleration och toppfart?
 

doublebackRR

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2011
Ort
Järfälla
Hoj
03,Suzuki,Hayabusa
Jag glömde,
Det finns säkert någon annan tråd än denna där man får krama GPZ:eek:r hur mycket man vill.
Denna tråd handlar om en snubbe som har råkat snubbla över den heliga gralen utan att han verkar förstå det,
låt det fortsätta så.

Jag vill fortfarande ha nr till ägaren!
Jag har väntat flera minuter nu:mad:
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
30 år gamla hojar är ofta rätt dåliga som brukshojar. Men som veteran och samlarobjekt är dom underbara. Det har hänt så mycket med chasie komponenter och bromsar under dom senaste åren så en hoj från början 2000 talet är betydligt bättre som ''kör maskin''.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
GSX(R) må ha varit en egen revolution 1985 men kawan kom 1984. Den första riktigt sporthojen fram tills 85-86 då den blev klassad som sporttourer.

Vilket märke tillverkade de snabbaste hojarna under 80 och 90 talet sett till acceleration och toppfart?

Skulle isådana fall vilja påstå att RD500:an är betydligt mer sportcykel än GPz:an, och den kom också -84.
Den var dock inte lika kompromisslös som Suzukin och räknas i mina ögon därför inte som urfadern till den moderna sportcykeln, trots ram i fyrkantsprofil, aluminiumsving, magnesiumdetaljer och en hjulbas som räknas som kort än idag.

Yamaha vågade inte ta hela steget, vilket Suzuki vågade året därpå.

I min värld är en sportcykel något man kan svänga med.

Med en hjulbas som en mindre lastbil och gaffelvinkel som en chopper är det senare inte Kawasakins starka sida..:tungan

Att det går fort rakt fram gör dem mer till muskelhojar i min bok.
 

doublebackRR

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2011
Ort
Järfälla
Hoj
03,Suzuki,Hayabusa
30 år gamla hojar är ofta rätt dåliga som brukshojar. Men som veteran och samlarobjekt är dom underbara. Det har hänt så mycket med chasie komponenter och bromsar under dom senaste åren så en hoj från början 2000 talet är betydligt bättre som ''kör maskin''.


Det var ju skönt att du delade med dig av din visdom....eller inte.

Vi som var med då körde så hårt det gick med dessa hojar och det gick nog lika fort som det gör nu
med dagens hojar.
Du kan inte köra så mycket fortare idag på våra underbara:rolleyes: vägar än vad vi kunde då,skillnaden är att det var lite "intressantare" väghållning i dåtidens hojar jämfört med dagens.
Nu visste vi dock inte att hojarna från 2000-talet hade bättre väghållning(annars hade jag köpt en sådan:rolleyes:)så vi fortsatte att ha dem som brukshojar.
Det gick bra då så varför skulle det inte gå bra nu?
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Har en 88:a, är 188cm lång och när det gäller sittställningen får jag nog säga att knävinkeln är ganska skarp... I alla fall nu för tiden när man inte är 25 längre. Tycker dock att armar/ kropp funkar bra, för min längd åtminstone

Och får du 85:an i någorlunda skick så slå till!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Helt klart en av mina favvo hojjarna synd att spisarna inte e så skottsäkra som folk påstår :p
Har du haft problem med de motorerna så beror det på handhavandefel eller dålig service. :) Jag har jobbat på att döda många oljekylda motorer i över 20 år, och jag har lyckats två gånger, men det berodde helt på egen dumhet, och tabbar. Slitstarkare motorer får man leta efter.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top