Värde på en Suzuki GSX-r750 1985:a?

plutoorjan

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Stigtomta / Nyköping
Hoj
Honda VFR800FI 2001
Hej!
Har fått nys på en GSX-r750 85:a som stått still i varmgarage i ca 7-8år.
Besiktigades senaste gången 2008.
Totalt 7 ägare med samma ägare sedan 1993.

Vet inte så mycket detaljer, mer än att den är i bruksskick.
Inga direkta synliga skador och av färgen blå/vit.

Finns det något värde i en så pass gammal maskin?
Vad kan den vara värd besiktigad och i bruksskick?

Skulle kunna tänka mig att säljaren släpper den för ca 5000:-, men vet inte ens om den är värd detta...

Tacksam för lite hjälp. :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är ju en klassiker, om än utan betydande värde än så länge. De brukar annonseras på blocket för runt 15.000,-
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
5000 kr är ju nästan ett hån mot en sån klassiker första riktiga sporthojen som gjordes drog allt som fanns. Jag hade en 86 a sån skit rolig med sina 100 hästar. Får du den för 5000 köp köp köp hade gärna ägt en sån igen och rustat upp den ....
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Tittar man utomlands har priserna redan börjat öka så smått på första generationens GSXR:er i originalskick.

Sverige brukar ligga lite efter när det gäller klassikerpriser, men vad du än gör, förstör inte cykeln genom att bygga om den till en "fighter" eller liknade.

Generellt sett är motorcyklar en usel affär om man ser dem som investeringsobjekt, men en urGixxer i bra skick känns som ett av undantagen.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Sitter allt kvar på den, oavsett skick (ej krockad då också :D ) så är den värd 5000, minst.

Bara att det är en -85 gör att priset ligger högre.
Daniel på Bike i Trollhättan har en blåvit i oslagbart skick. Såna i den klassen kommer nog börja gå upp mot 50-100 inom de närmsta tio åren.

Men tänk på att det bara är de blåvita som är värda mest och som går fortast :hihi
 

plutoorjan

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Stigtomta / Nyköping
Hoj
Honda VFR800FI 2001
Ofan... jag som mer eller mindre hade förkastat iden på att köpa den...
Ska nog åka och titta på den iallafall då. :)

Vet som sagt var inte så mycket om den ännu, men det känns som ett "klipp-objekt" och nästan för bra för att vara sant (och då säger erfarenheten att det nog inte är sant), men det är en kollegas bekants ensamstående tjejkompis som har den, och då har ägt den sedan 93. Den står just nu i ett varmgarage, i orört originalskick, sedan typ 7-8år.

Blir nyfiken bara jag tänker på den. :)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
5000 kr är ju nästan ett hån mot en sån klassiker första riktiga sporthojen som gjordes drog allt som fanns. Jag hade en 86 a sån skit rolig med sina 100 hästar. Får du den för 5000 köp köp köp hade gärna ägt en sån igen och rustat upp den ....
Humpf, akta dina ord!
GPz900r kom före, 1984 för att vara med exakt och var en betydligt större revolution!
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Humpf, akta dina ord!
GPz900r kom före, 1984 för att vara med exakt och var en betydligt större revolution!

GSXR:en såg ut som en racer, kändes som en racer och vägde 50kg mindre..

Hur mycket jag än älskar min RD500, som ju släptes året innan som en Roberts/Lawsonreplika för gatbruk, så måste jag erkänna att GSXR:en var den första riktiga, japanska, racereplikan som släpptes.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Humpf, akta dina ord!
GPz900r kom före, 1984 för att vara med exakt och var en betydligt större revolution!

Mjaaaaa...GPZ 900r var ju först med 16-ventilare men nog satte GSX-R 750 ribban på en helt annan nivå.

GSXR 750 var den första gathoj som inte bara såg ut som en riktig racer utan även gick att vinna tävlingar med utan att lägga många strån i kors. Min kusin var den enda tjejen i stan som åkter blåvit GSX-R 750 1985. Hennes kompisar hängde på Sveavägen på onsdagarna och körde SM på lördag -med samma hojar.

Sorry, allt blev tungt och framförallt sladdrigt när GSX-R 750 kom -inkl GPZ 900r

Vad gäller TS: Utan att veta några detaljer låter 5000 som ingenting för en rullande blåvit svensksåld originalhoj. Har du inga bilder?

Jag har ägt två original GSX-R 1100 av första årsmodellen (en rödsvart och en blåvit) och fick över 35 000 SEK /st. Detta var iofs 2007-2008 men priserna har bottnat för länge sedan på de här modellerna, precis som för fina Katanor. Utbudet är väldigt begränsat, tom i UK där man för 5-7 år sedan kunde hitta riktiga pärlor.

Såvida inte du måste byta hela motorn är 5000 en bargain. Bara att handla mao:fakta
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ofan... jag som mer eller mindre hade förkastat iden på att köpa den...
Ska nog åka och titta på den iallafall då. :)

Vet som sagt var inte så mycket om den ännu, men det känns som ett "klipp-objekt" och nästan för bra för att vara sant (och då säger erfarenheten att det nog inte är sant), men det är en kollegas bekants ensamstående tjejkompis som har den, och då har ägt den sedan 93. Den står just nu i ett varmgarage, i orört originalskick, sedan typ 7-8år.

Blir nyfiken bara jag tänker på den. :)

Bilder!!!!:tummenupp
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Kanske lite dum fråga men hur sitter man på dessa 80tals gixers? väldigt framåtlutad och ont i vrister eller kan man åka normalt också?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kanske lite dum fråga men hur sitter man på dessa 80tals gixers? väldigt framåtlutad och ont i vrister eller kan man åka normalt också?

Största skillnaden är känslan av att man sitter i dem snarare än ovanpå som på många moderna sportisar. Det gör att du inte alls har samma belastning på handlederna. Knävinkeln är neutral i sammanhanget.

Annan tid, annan ergonomi.:fakta
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Kanske lite dum fråga men hur sitter man på dessa 80tals gixers? väldigt framåtlutad och ont i vrister eller kan man åka normalt också?

1985_GSX-R750_wb-side_520.jpg

Bedöm själv, skulle säga att styrhöjden relativt sadelhöjden är i klass med dagens GSXR.

Edit: Fazerfun har mer personlig erfarenhet och troligtvis mer tillförlitlig än en bildjämförelse.

Nu blir jag ju sugen på att skaffa mig en R750 att originalrenovera.
Ljuddämparen skall lätt kunna bytas ut mot ett från "Väsnas & Hörs" som alla hade när det begav sig..
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Humpf, akta dina ord!
GPz900r kom före, 1984 för att vara med exakt och var en betydligt större revolution!
Passa dig du! Först kom nämligen CB750 1969, det var en riktig sporthoj och var en betydligt större revolution!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top