Intercom strupmikrofon?

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hej!

Skall investera i ett intercom kit. Kommer bli ett med hoj till hoj. Har spanat på neckmike.com som verkar vettigt. Dock undrar jag om det är någon som testat ebay grejer? En uppsättning från neckmike kostar ju 1625:- och en uppsättning från ebay kostar i runda slängar 200:-

Ex:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...one&_nkw=throat+microphone&_sacat=0&_from=R40

Någon med erfarenhet av neckmike elelr ebayvarianten??

// Spiderpig
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Som jag tolkar det är det bara micen som kostar 200 då och sen behöver man en radio till den. Så det är väl ytterligare kostnad för en radio då.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hej!

Någon med erfarenhet av neckmike elelr ebayvarianten??

// Spiderpig
<my2cent>

Jag har använt en äldre variant av neckmike, med hårdvara som ser ut att motsvara "neckmike mobile" och en PMR-radio.

Ljudet i lurarna är bra. Bullerdämpande och passar mina öron väl. När produkten kom var det i princip bara Koss som hade bullerdämpande öronsnäckor, numera får du eventuellt tillräcklig bullerdämpningsfunktion OCH bättre ljud för musik hos ett par schyssta in-earlurar.
Ljudupptagningen från strupmikrofonen är "sådär" men det beror ju på att det är just en strupmikrofon och är ofrånkomligt med denna sortens teknik.

Till PMR-radion använde jag en tumknapp som alltid var i vägen på ett eller annat vis, vilket sänkte totalupplevelsen. Är dock inte säker på att jag skulle föredra M3-varianten där man måste upp på hjälmen och pilla varje gång man ska snacka(?).

Har inte så mycket annat att jämföra med men jag gissar att alla system har sina för- och nackdelar. De två största nackdelarna som jag upplevde var att strupmikrofonen kasade ner (då fanns inte bandet att spänna runt halsen så detta är nog löst nu) samt tumknappen för att prata, vilket säkerligen är svårt att komma ifrån oavsett system om man behöver PTT-funktion.

</my2cent>

Bosse, som har tagit fram Neckmike, brukar ställa ut på mässor. Så vill du testa kan du nog alltid gå den vägen och kanske också spara någon krona genom "mässrabatt". Bor du i Småland kan du ju till och med besöka företaget och testa på plats.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Har Neckmike M4, dock ej hunnit testa. Kan återkoppla hur de fungerar om några veckor. De hade hyfsat pris på mässan. Går säkert att ordna billigare med lös mic samt PTT-radion, men tveksamt om det är värt besväret med kablar mm.

Ena uppsättningen levererade de med 3,5mm-uttag för egna hörlurar, enligt specialönskemål.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Köp mina äldre neckmike Mobile, 2st för en tusing, så kan du prova enkelt !

Sambon kör inte mycket längre så de har bra använts några gånger.

De har 'dubbel' kontakt för komradio, men Neckmike byter kontakt om det behövs.
Jag lämnade in dem på en mässa för några år sedan för att de inte passade den radio vi hade, Neckmike gjorde bytet gratis på nån vecka :tummenupp

Det man behöver tänka på är att placera miken ordentligt mot stämbandet och tala tydligt med 'röst', inte viska eller väsa, lite vibrato alltså :)
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tack för alla svar! Har inte neckmike vox? Så man slipper den där förbaskade Ptt knappen?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Tack för alla svar! Har inte neckmike vox? Så man slipper den där förbaskade Ptt knappen?

Det är väl frågan om radion har vox, micken tar ju bara upp ljudet, sen gör radion en bedömning om den ska slå på sändningen eller inte...
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Första rundan vi körde med våra neckmike (PMR - Cobra MT600(?)) använde vi vox.... I några mil.... Sedan tröttnade jag på att den aktiverades i tid och otid samt INTE aktiverades förrän det var för sent när man väl vill ha något sagt vilket medförde att de första orden försvann om man var lite rapp i käften.

Detta har väl iofs mycket med radion att göra och inte själva neckmiken men jag föredrog ändå den skrymmande PTT-knappet på styret.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top