Effekterna av en hojolycka, på SVT1 just nu

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
I dagens avsnitt av Akuten på SVT1 flygs det in en 47-årig man som kolliderat när han kört hoj. Insiktsrikt vilka effekter det kan få när vi vurpar. Ödmjukhet inför vår sårbarhet och tacksamhet till vårdpersonal som fixar sånt här. Serien är superbra rakt igenom för de som missat den.

Finns också på play:

http://www.svtplay.se/video/1963732/del-8-av-14
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Lämna blod och betala skatt. (vad präktigt det lät då)
Lite lättare att motiveras kanske när man ser hur underbetald personal inom vård och räddningstjänst jobbar.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Nyttigt att se på sånt här ibland för att påminna sig om att man är sårbar..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Vad är präktigt i att ge blod eller registrera sig för donation?

Vet bara att jag tacksamt kommer ta emot andras donationer den dagen jag ligger på intensiven.
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Donationsregistret check!
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Min pappa omkom efter en MC-olycka när jag var 3,5 år. Min mamma skrev en dagbok varje dag under tiden han låg på sjukhus och det är skrämmande likt det som man ser här. Valde väl inte bästa tidpunkten på dagen att se detta heller, så det tog emot extra mycket...

Kul att han överlevde. Här ser vi att det är inte mirakel som gör att folk överlever, utan vetenskap. Fortsätt hjälp till så mycket ni kan. För ni vet aldrig när det drabbar er själva eller en ni håller kär
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Vad är präktigt i att ge blod eller registrera sig för donation?

Vet bara att jag tacksamt kommer ta emot andras donationer den dagen jag ligger på intensiven.

Med tanke på att det är sporthoj.com så är det lika bra att skriva det innan någon annan hånar en och kallar en för trygghetsnarkoman eller något annat nedsättande.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
Vad är präktigt i att ge blod eller registrera sig för donation?

Vet bara att jag tacksamt kommer ta emot andras donationer den dagen jag ligger på intensiven.
Enligt mig så ska man inte få någon annans organ om man inte själv är villig att donera sina egna om det skulle gå åt helvite men det är min personliga uppfatning.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
Vad är präktigt i att ge blod eller registrera sig för donation?

Vet bara att jag tacksamt kommer ta emot andras donationer den dagen jag ligger på intensiven.
Enligt mig så ska man inte få någon annans organ om man inte själv är villig att donera sina egna om det skulle gå åt helvite men det är min personliga uppfatning.

Håller helt med, jag skulle till och med vilja gå så långt att man skulle behöva registrera sig om man INTE vill donera sina organ istället för tvärt om.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vet bara att jag tacksamt kommer ta emot andras donationer den dagen jag ligger på intensiven.
Enligt mig så ska man inte få någon annans organ om man inte själv är villig att donera sina egna om det skulle gå åt helvite men det är min personliga uppfatning.

Är det så enkelt? Inte självklart ens för Martha Ehlin om jag minns rätt. Även efter att ha blivit räddad till livet genom 5 donerade organ och att ha startat en organisation för ändamålet har jag för mig att hon själv inte kunnat bestämma sig för möjligheten att donera sina. Rätta mig om jag har fel i detta.

Edit;

Eftersom jag fått ett gäng påsar har jag också erbjudit mig att ge bort en del av mitt blod, de har dock inte velat ha'at.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top