Tvåtakt och landsvägsregistrerad enduro?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hejsan.

Tänker köpa enduro igen nu när min axel sitter ihop med diverse stål-ankare och tråd.
Vad finns det för modeller att som är just tvåtakt och registrerade.

Varför tvåtakt?
Mja, det låter gött och är kul :rolleyes:

Runt 20 loppor i pris.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
gasgas ec modellerna är reggade om jag minns rätt. ktm exc och husaberg har ju även dom reggade 2taktare.

2takt är kul, men på vägen? är du säker?
jag har en gasgas mc 250 med 300 cylinder (cross modellen) och den vibrerar något djävulsk.. provade en polares husaberg 300 förra året och tyckte att den vibrerade en hel del den med.
men är det en 2takt du vill ha så kör hårt!:tummenupp

borde gå att hitta en gg ec/ktm exc 250-300 06-08 för den pengen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
För de slantarna, GG EC300.

Men som sagt, 2-takt och gata...åkte hemifrån till crossbanan på min Husa TE300 idag...det är som att försöka gå fot med en iller, som käkat kattmynta spetsat med amfetamin. :crash

Skall du bara busa - go nuts. Är det någon form av transport med i tankarna - glöm det.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är bara bus och enduro som gäller.
Men vill kunna köra gata om jag behöver utan att bekymra mig.
Min wr125 gick "fint" att köra på gatan.
Man fick hålla den hastighet som vibrerade minst :D

GASGAS ec300.

Den ska jag kolla upp.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är bara bus och enduro som gäller.
Men vill kunna köra gata om jag behöver utan att bekymra mig.
Min wr125 gick "fint" att köra på gatan.
Man fick hålla den hastighet som vibrerade minst :D

GASGAS ec300.

Den ska jag kolla upp.

Vibrationerna stör inte alls, det är oförmågan att vilja rulla i jämn fart. :hihi Den vill iväg den lilla busen....hårt. :näsblod
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vibrationerna stör inte alls, det är oförmågan att vilja rulla i jämn fart. :hihi Den vill iväg den lilla busen....hårt. :näsblod

Ja det känner jag igen.
Men antagligen så var 125an lite mildare.

Kollat lite på nätet nu och en sån GasGas verkar vara min grej.

Var hittar man SM-fälgar :crash
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Har ägt en KTM exc 250 2 takt, och gashandtaget är som av eller på knapp; hojen accelererar eller decelererar, att hålla jämn hastighet är omöjligt. Kanske låter konstigt "vadå det är ju bara att hålla gasen rätt" men det går inte. När man körde på en 50 väg så gick hastigheten upp och ner från 45-60.

Den känns lite slö på gata, vill gärna ha mer kubik. Hade en XR600 året innan så det påverkar lite kanske :D
Man måste varva rejält för att få ut effekten med, men det är en väldigt kul hoj på mindre vägar. Den väger ingenting så det är en toppenleksak som du kan kasta runt med hur du vill! Tror den hade 35hk på bakhjulet och vägde 110 om jag minns rätt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tänk vad glada dina grannar ska bli! :)
Ringdingdingding :crash

Jadå =)
Vi har bara två permanenta grannar så jag tror dom överlever.
Fördelen med bo på landet :D


Nu har jag hittat en hoj.
Jag berättar vad det blir om affären går i lås.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ny hoj precis betalad och hämtas på lördag.

Det är en Husqvarna Cr500 tvåtakt från 1985 som är ombyggd till 1987 och motardutförande och i nyskick.
Kommer reggas om från e regg till lv, har haft kontakt med Sfro angående regga den som ombyggt fordon.
Sbp angående direkt omreggning.
Båda organen anser att det ska vara möjligt att regga om.
Tillverkarintyg finns från 1987.

Hojen var över budget =P


nya 035.jpg
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
wow, såg den där och bara gapade, häftigaste jag sett.
du måste ge oss bilder och video och allt!!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om tvåtaktsmotorn hade varit en bra motor, då alla världens motortillverkare enbart byggt den typen. Det finns ju ingen tillverkare som hade varit så dum att han hade monterat kamaxlar, ventiler och smörjoljepumpar på en motor om det inte hade haft någon vinst.

Sanningen är den att 2 taktsmotorn har blivet utfasad under 40 - 50 år från område efter område.
Det är bara jättestora och lågvarviga fartygsmaskiner som 2 takts dieseln fortfarande har en given plats. Den motorn har både smörjsystem och avgasventil av 4 takts typ.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om tvåtaktsmotorn hade varit en bra motor, då alla världens motortillverkare enbart byggt den typen. Det finns ju ingen tillverkare som hade varit så dum att han hade monterat kamaxlar, ventiler och smörjoljepumpar på en motor om det inte hade haft någon vinst.

Sanningen är den att 2 taktsmotorn har blivet utfasad under 40 - 50 år från område efter område.
Det är bara jättestora och lågvarviga fartygsmaskiner som 2 takts dieseln fortfarande har en given plats. Den motorn har både smörjsystem och avgasventil av 4 takts typ.

Snöskotermotorer med centralsmörjning och direktinsprut är ganska bra :)

Men dom låter gött så då kan dom vara lite sämre :D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Om tvåtaktsmotorn hade varit en bra motor, då alla världens motortillverkare enbart byggt den typen. Det finns ju ingen tillverkare som hade varit så dum att han hade monterat kamaxlar, ventiler och smörjoljepumpar på en motor om det inte hade haft någon vinst.

Sanningen är den att 2 taktsmotorn har blivet utfasad under 40 - 50 år från område efter område.
Det är bara jättestora och lågvarviga fartygsmaskiner som 2 takts dieseln fortfarande har en given plats. Den motorn har både smörjsystem och avgasventil av 4 takts typ.

Är väl främst för att tvåtaktare inte klarar avgaskrav, dricker som fan och låter riktigt gott?
Vissa föredrar en effektkurva signerad Heinz istället för den tråkiga själlösa effektkurva som återfinns i de flesta fyrtaktare...
Heja blårök!

Sjukt fin motard den där qvarnan, satt och saglade över den på blocket häromdagen :kär
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om tvåtaktsmotorn hade varit en bra motor, då alla världens motortillverkare enbart byggt den typen. Det finns ju ingen tillverkare som hade varit så dum att han hade monterat kamaxlar, ventiler och smörjoljepumpar på en motor om det inte hade haft någon vinst.

Sanningen är den att 2 taktsmotorn har blivet utfasad under 40 - 50 år från område efter område.
Det är bara jättestora och lågvarviga fartygsmaskiner som 2 takts dieseln fortfarande har en given plats. Den motorn har både smörjsystem och avgasventil av 4 takts typ.

Om fyrtaktsmotorer hade varit så bra så skulle de inte fått ha dubbel kubik som handikapp inom racing.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag är bra nyfiken hur denna diskussion kom till ur ingenting? :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top