Lithium batteri

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag behöver köpa ett nytt batteri till en av mina hojar och funderar då på ett lithium batteri. Det jag är lite fundersam över är hur pass kraftigt batteri man behöver köpa? Jag ska ha ett 12A till R1:an men då dessa ska vara mycket startkraftigare så borde man väl klara sig med ett mindre, typ 10A. och spara både vikt och pengar? Och hur funkar det med hojens laddare? Kommer batteriet ladda som vanligt med den inbyggda generatorn och likraiktaren eller behöver man ändra nåt?

Jag kollade Ebay först men hittade sen denna sidan:
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/elektronik/batteri/jmt-litium-ion-batterier/

Kollade lite här på forumet innan men detta verkar vara lite av en djungel med alla olika sorter och så. Kanske har man rabatt nånstans med genom sporthoj?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
kolla vad du har för cca cold crank amp på original o köp ett lithium med lite högre cca (aldrig fel med kraft)
det laddas av mcn som vanligt ,starta kör ,glömm , (koppla loss anslutningen på vintern för att undvika läckström)
kör sjäv shorai lithium o jag är extremt nöjd
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok, låter vettigt. Tack för info.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Håller med om att CCA är mycket viktigare än Ah.
Dessa batterier är känsligare mot kyla än blyvarianten så köp lite extra CCA om du vet med dig att du ska starta hojen riktigt kall eller köp ett mindre och billigare batteri om den alltid står varmt eller om du ger fan i att köra med bara ett par plusgrader ute.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Hej har installerat Ballistic evo2 i min F800s
började med ett 8cell som skulle ge 275cca vilket är betydligt mera än gel batteriet som va instalerat tidigare som gav 200cca. men med ballistic 8cell så dippade spänningen ofta under 7v så datorn bota om så blev skicka in mitt 8cell till tillverkaren. frakt ca 420kr till Usa och fick ett 12cell i retur utan problem :)

vet inte om 8cell batteriet va defekt eller om det helt enkelt inte klarade datorn men startade gjorde hojen till slut.
men faktum är att 12 cell dippar inte under 10,6v vid start så nu funkar det perfekt :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Håll dig över 8ah på lithium så är du SAFe. Såvida inte det är kompsänkt eller trött hd.

Men som andra säger är c o Cca viktigare....
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top