Samlingstråden för ljudnivåer. Hoj? / Avgassystem? / Modifikationer?

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Gokväll gott folk!
Eftersom det är bra mycket "diskussion" runt ljudnivåer tills i år, och hårda krav på våra maskiner, tänkte jag att en tråd där man kanske kan hitta information om hur det har gått för någon med en liknande hoj på mätningarna, kan vara av intresse.

Själv var jag på Sviestad idag och gjorde ljudtest, lyckades låta hela 11dB(A) för mycket.

Fyll på med din info.
- MC Märke: BMW S1000RR
- Årsmodell: 2011
- Avgassystem: Arrow gren och mellanrör, samt en förlängd "special" Austin Racing slutburk för lägre ljudnivå (Trodde jag, ja.)
- Väder: Soligt med vindar FRÅN mikrofon.
- Temperatur: Gissningsvis 8-12 grader.
- dB(A): 106
- Planerade åtgärder: Skall bygga dit en mindre dämpare på mellanröret samt byta slutburken till något stort åbäke, samt lirka dit en såndär svemokrök på den.

Fyll på!
Cheers.

dba%20MicGus.png
 
Last edited:

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Dum fråga kanske. Men vad är en svemokrök?

Bra tråd! Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med ljudet. Behöver alla tips jag kan få!
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Nu är R1 -00 originaldämparen testad, blir en väldigt markant skillnad på ljudnivå, nu hörs mest motorns mekaniska ljud.
Frågan är om jag skall modifiera röret eller behålla den såhär, vad tycks? :)

mod1.png
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Jag har funderingar på att sätta en dämpare på dämparen.
Finns det någon regel som säger hur dom i så fall måste vara ihop monterade?

Michey, det låter ju som du hade något åt det hållet som jag funderar på?
Har du någon bild på hur du har monterat det?
Du klarade ändå inte kraven!?!

Ingen som faktiskt klarade kraven, som kan tala om vad ni hade för grejor och hur ni monterat/löst det?

Även jag måste nog ställa frågan. Vad är egentligen en svemokrök?

För min del är det ett acra helsystem som måste modifieras på en CBR1000RR -08
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Ljudproblem.

Jag har med spänning försökt att följa ljuddebatten under försäsongen och nu när ni börjat komma igång med tester.. Har spenderat vintern med jobb på andra sidan Atlanten och kommer inte att kunna testa någonting själv innan början av maj när man dyker upp i Sverige igen.
Har en RSV4:a att försöka få tyst på ner till godkända nivåer. Vilket jag börjar förstå kommer att vara lite av en utmaning.
För att göra någon nytta innan man är hemma igen. Så har jag funderat lite över om man kunde få fram en effektiv ljuddämpare som är lätt att justera för att snabbt kunna testa olika längder och diverse "db-killer" lösningar...
För den som orkar kika lite på bilden, så är inte perforeringen i röret vad jag tänkt mig. utan har bara slängt in några hål för att det ska synas att det är just ett perforerat rör..

Tanken är att den kan skruvas isär/ihop och förlängas/förkortas förhållandevis enkelt. Samt att en "svemo-krök" kan monteras och riktas i önskad riktning.

testrendering 200+150 + dbkiller.jpg
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Säkert ett dumt förslag men med tanke på hur mycket en turbo sänker ljudnivån, skulle det inte fungera med en "halv" turbo som slår sönder ljudet? Eller skulle den rotera sönder när det inte finns något motstånd kanske?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Säkert ett dumt förslag men med tanke på hur mycket en turbo sänker ljudnivån, skulle det inte fungera med en "halv" turbo som slår sönder ljudet? Eller skulle den rotera sönder när det inte finns något motstånd kanske?

Ja, antingen roterar den sönder eller så får man ha något som bromsar på andra sidan vilket såklart kostar effekt om man inte använder energin till överladdning. Men det hade ju varit spännande om turbo blev tillåtet fullt ut som ljudåtgärd. :banana
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Insugsljud får ni inte missa, gjorde 2-3db skillnad mellan original och öppet sportfilter på en r6. Svemokröken gjorde ingen skillnad för han som testade på sin 675a på gelleråsen förra måndagen.
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
20130728_165335.jpg20131127_210104.jpg20140414_142753.jpg20140414_142805.jpg20140414_142922.jpg20140117_210448 (1).jpg
Jag brände hål i mitt yoshimura kolfiber hölje förra säsongen och fick en chock vad det kostade med ett nytt 4000kr för ett hölje :(
så jag gjorde en mall för att kunna bocka 1 mm aluminium plåt till ett nytt hölje och förlängde inner röret också.
Db killer (hemgjord) satt i när jag köpte hojen så det ända jag gjorde var att svetsa i ett nät och tillverkade en svemokrök som är vridbar för att kunna rikta ljudet.
Jag klarade ljudet på knutstorp förra året med den vanliga pipan så lär ju inte bli sämre i år med lång pipa HOPPAS JAG
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SAM_0208.jpg
Jag har funderingar på att sätta en dämpare på dämparen.
Finns det någon regel som säger hur dom i så fall måste vara ihop monterade?

Michey, det låter ju som du hade något åt det hållet som jag funderar på?
Har du någon bild på hur du har monterat det?
Du klarade ändå inte kraven!?!

Ingen som faktiskt klarade kraven, som kan tala om vad ni hade för grejor och hur ni monterat/löst det?

Även jag måste nog ställa frågan. Vad är egentligen en svemokrök?

För min del är det ett acra helsystem som måste modifieras på en CBR1000RR -08

Så här har jag gjort. Ett Graves helsystem med en Danmoto kort tjock sak montrad direkt efter. Den är säkrad med en wire mot "original"dämparen och sedan med det fästet som syns på bilden.
Eftersom ingen tänkt på att sätta på en extradämpare finns ingen regel hur den ska sitta. Men den ska såklart sitta fast och inte lossna.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top