Hur resonerar ni om försäkring?

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Ja jag är lite kluven och undrar hur ni andra gör eller skulle ha gjort.

25 bast, nytaget kort i höstas. Vågar man köpa den hoj man helst vill ha för 50-60 och köra den halvförsäkrat för att det är det enda alternativet prismässigt, eller göra det vettiga (tråkiga) och köpa en hoj man har råd att helförsäkra och vänta några år till drömhojen?
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jävligt svår fråga. Har du ett ok betalt jobb och kan spara ett par tusen varje månad så kan man kanske köpa en hoj i den prisklassen med halvförsäkring, annars skulle jag inte göra det. Sen beror det på var man bor o hur man kan ha den parkerad. Personligen är jag nämligen mer rädd för skadegörelse än att själv klota den o för båda saker krävs ju helförsäkring...
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Jävligt svår fråga. Har du ett ok betalt jobb och kan spara ett par tusen varje månad så kan man kanske köpa en hoj i den prisklassen med halvförsäkring, annars skulle jag inte göra det. Sen beror det på var man bor o hur man kan ha den parkerad. Personligen är jag nämligen mer rädd för skadegörelse än att själv klota den o för båda saker krävs ju helförsäkring...

Får fylla på med mina förutsättningar så kanske det är lättare att svara på.

Jag tjänar helt ok, bor centralt och har hojen högst upp i ett parkeringshus som är låst dygnet runt mot "fasta hyresgäster". Har aldrig hört om skadegörelse, stölder eller dyl. En annan hyresgäst förvarar sin hoj på samma ruta som mig och har gjort i 3 år,
Även vintertid, utan bekymmer.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Fråga dig om du har råd att förlora pengarna du köper hoj för. Är svaret ja så räcker en halvförsäkring, är svaret nej så är det en helförsäkring du ska ha.
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Fråga dig om du har råd att förlora pengarna du köper hoj för. Är svaret ja så räcker en halvförsäkring, är svaret nej så är det en helförsäkring du ska ha.

Självklart inte. När du lägger fram det så tydligt inser jag hur dumt det ens är att överväga det. Tack!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Får fylla på med mina förutsättningar så kanske det är lättare att svara på.

Jag tjänar helt ok, bor centralt och har hojen högst upp i ett parkeringshus som är låst dygnet runt mot "fasta hyresgäster". Har aldrig hört om skadegörelse, stölder eller dyl. En annan hyresgäst förvarar sin hoj på samma ruta som mig och har gjort i 3 år,
Även vintertid, utan bekymmer.

Du svarar på fel fråga eller eventuellt tänker fel. Halvförsäkring skall du naturligtvis MINST ha, prisskillnaden är ofta extremt överkomlig (några hundralappar på året) jämfört med bara trafikförsäkrat som är det billigare alternativet.

Frågan är om du kan bära kostnaden för en total skrotning där du är vållande och vad prisskillnaden är mellan hel och halvförsäkrat?

Köper du en hoj för 60kkr så är det kanske rimligt att du förlorar 45-50kkr om du lägger lite tid på att sälja delar? Skiljer det 25kkr mellan hel och halvförsäkrat så har du ju i princip hojen betald om du håller dig på hjulen i två år....
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag har ställt mig själv exakt samma fråga ett antal gånger, samtliga har det slutat med en halvförsäkring. Kanske vansinne, kanske smart - det visar sig i långa loppet :)
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Du svarar på fel fråga eller eventuellt tänker fel. Halvförsäkring skall du naturligtvis MINST ha, prisskillnaden är ofta extremt överkomlig (några hundralappar på året) jämfört med bara trafikförsäkrat som är det billigare alternativet.

Frågan är om du kan bära kostnaden för en total skrotning där du är vållande och vad prisskillnaden är mellan hel och halvförsäkrat?

Köper du en hoj för 60kkr så är det kanske rimligt att du förlorar 45-50kkr om du lägger lite tid på att sälja delar? Skiljer det 25kkr mellan hel och halvförsäkrat så har du ju i princip hojen betald om du håller dig på hjulen i två år....

Halvförsäkring är givetvis MINST det jag ska ha. Jag lägger fram ett exempel.

Ktm 950 sm 8000halv/helår eller 14300 hel/hel

En annan hoj jag kan tänka mig men som inte direkt är nån drömhoj, suzuki v-strom 1000. Ca 4000 hel/hel.

Jag vill klart hellre ha ktmen men den kostar ju dubbelt i försäkring och då får jag bara halvförsäkrat. Att hojen sen även kostar mer i service gör inte saken bättre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har bara två hojar än så länge, men båda är helförsäkrade. Den gamla skrutten från 80-talet kostar bara 200 mer med en extra-allt-helförsäkring så jag kände att jag lika gärna kunde ta en sån. Den andra var så jäkla dyr och blev inköpt för att min ninja blev stulen att jag gärna ville ha en helförsäkring.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Inte för att låta negativ, men det finns 2 sorters motorcyklister

1 De som har kraschat
2 De som kommer att krascha

med nytaget kort & 25 bast.. ja, tyvärr ligger du i riskzonen, men du behöver inte vara.

själv har jag kraschat flera ggr & jag är över 40 & har halva livet på hoj, men kan inte säga att jag aldrig kommer att göra det igen.

har du råd att fixa hojen själv efter en marksyning ?


personligen så får man ju lite bättre premie än en på 25
men en sporthoj över 50 tusen hade jag helförsäkrat, inte annars

min Rd 350 tog jag hel på, bara för den var billig 624:-/året
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Baen: Kikar du på bilsport mc? Jag har dom själv och de sjunker fort de första åren. Tex kawasaki er6n från ca 12-14000 (minns inte exakt) till idag ca 4000 kr. Detta på 3 år. Köp en hoj äldre än 20 år så blir de billigt om du prioriterar det!
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Baen: Kikar du på bilsport mc? Jag har dom själv och de sjunker fort de första åren. Tex kawasaki er6n från ca 12-14000 (minns inte exakt) till idag ca 4000 kr. Detta på 3 år. Köp en hoj äldre än 20 år så blir de billigt om du prioriterar det!

Jepp jag kikar där. Som du säger sjunker det fort om jag fyller i att jag haft kort 2-3 år. Ca 25% billigare redan år två.
Kanske är vettigare att köra något jag har råd att helförsäkra nu och lägga dom insparade kronorna på en finare hoj framöver.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har alltid flera hojar, har haft många hojar, har alltid halvförsäkring.
vurpat? Jajamensan!
Men prisskillnaden mellan hel och halv i det långa loppet har gjort att jag inte förlorat pengar ändå.

Men visst totalkvaddade jag första hojen "det gör alla"...

Första året kommer något hända så helförsäkring då kanske kan vara en ide. Bara du känner dig och vet om du håller dig på hjulen...
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag tog kortet förra året, köpte en Speed triple som första hoj. Helförsäkrade den för 10k. Kraschade i slutet på säsongen, hojen totalkvaddad (på bulten), fick lika mycket tillbaka från försäkringsbolaget som jag hade köpt hojen för 1000 mil tidigare (men fick inget extra för slipon, Rizoma osv).

Köpte en ny Speed triple, helförsäkring, dyr som satan, men hur jag än gör så blir det alltid dyrare om jag kör halvförsäkrat och samma sak händer igen... De där extra tusenlapparna per år är värt det när du ligger där i diket och hojen har voltat 10 varv och åkt in i ett träd...
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Skriv den på en förälder? Flera försäkringsbolag godkänner att hojen körs av andra. Är ni skrivna på samma adress så är det ännu enklare!
Har du tänkt casha hojen eller låna utan finans? Finansbolagen kräver nämligen att du har hojen helförsäkrad vilket är förståeligt..
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Jag tog kortet förra året, köpte en Speed triple som första hoj. Helförsäkrade den för 10k. Kraschade i slutet på säsongen, hojen totalkvaddad (på bulten), fick lika mycket tillbaka från försäkringsbolaget som jag hade köpt hojen för 1000 mil tidigare (men fick inget extra för slipon, Rizoma osv).

Köpte en ny Speed triple, helförsäkring, dyr som satan, men hur jag än gör så blir det alltid dyrare om jag kör halvförsäkrat och samma sak händer igen... De där extra tusenlapparna per år är värt det när du ligger där i diket och hojen har voltat 10 varv och åkt in i ett träd...

Du borde fundera på att sänka ribban med din körning. Du kan kvittera ut en ny hoj i kvarten och skrävla om det här men din kropp blir inte lika lätt att ersätta.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top