Hojen rycker vid låga varv

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Jag vill ogärna starta ett nytt ämne bara för ett problem med min motorcykel men det är en sista utväg. Hela våren har jag försökt felsöka problemet med ena åtgärden efter den andra.

Inledning:
Problemet är alltså att min mc rycker vid låga/mellanhöga varv vid jämn ickeaccelererande gas. Ju lägre växel desto tydligare blir det. Kör man genom byn där det är 30km/h känner man hur hojen "studsar" fram och tillbaka. Problemet visar sig runt 3000-4500 rpm, och kör man på 1:an med jämn gas under denna varvhastighet är problemet nästan skrämmande tydligt. När hojen studsar/rycker så ser man även på varvräknaren att nålen svajar uppochned (väldigt lite, men man ser att den svajar lite, ± 50 rpm kanske?), trots helt jämn gas. Ibland har jag även märkt att hojen helt plötsligt börjar accelerera efter lite ryckningar trots orörd gas, men jag låter det vara lite osagt, kan ha rört gashanden, svårt att hålla den helt stilla när det svajar. Rycken märks inte då man kör på 4-5-6ans växlar på 3000-4500 rpm. Det är absolut inte ryck som uppkommer för att man kör på för låg växel när hojen "tuggar", problemet är som sagt störst på lägsta växel och trappas därefter av. Motorn låter heller inte konstigt när den rycker, visst man hör att varvtalet ändras mycket lite, men inga misständningar, smattrande eller rassel hörs.

Hojen har under våren genomgått en rad olika servicekontroller, alla enligt haynes handbok som jag följt noggrant. Motorn ifråga från 2006, är en parallelltwin på 500cc med förgasare, den har gått runt 2400 mil. Rödmarkeringen är vid 10.000 varv.
Lite snabb info som kan vara bra att veta:
- Ventilerna är ställda.
- Alla vätskor är bytta, bensinen är färsk.
- Förgasarna synkroniserade med hemgjord synkroniserare av planka + 5m slang med olja, ni förstår nog vilken jag menar.
- Luftfiltret är rent
- Nya tändstift
- Alla kontakter/säkringar isärplockade och ärgförebyggda.
- Bromsarna ligger inte "på"
- Alla lager rullar fint
- Nytt batteri
- Drivpaketet är helt och fint och kedjespelet är som det ska.
- Svajjar oavsett om motorn är kall/varm
- Sitter ett slipon på
- Ej trimmad motor
- Inga synliga skador på tändkablar

Så, jag har verkligen försökt lösa detta enormt irriterande studdsande i motorgången men nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till, jag behöver hjälp. Hojen i sig går bortsett från svajjningarna väldigt bra, startar lätt, accelererar rent, tomgången är ren och stabil. Den smäller dock och smattrar som en tok vid avslag på gas, alltså motorbroms. Hörs bara med sliponet på och vid gasavslag och jag vet inte om det behöver vara något som är fel, men skriver det ifall det är till nån hjälp att lösa problemet.


En annan tanke jag har är om det på något vis går att synkronisera förgasarna på angivna varvtal? Saken är den att enligt handbok ska man synka motorns förgasare på 1400 rpm och synkningen vart helt perfekt men om jag sakta gasade lite under synkroniseringen så vart förgasarna helt osynkde, ena förgasaren sög "flera dm olja-i-slang" mer än den andra förgasaren. Vid tomgångsvarv stod förgasarna återigen bra. Jag vet inte om det är normalt men det låter inte rätt i mina öron. En annan sak som kan vara värt att nämna är att det i friläge och stillastående är väldigt svårt att långsamt öka varvtalet. Det jag menar är om jag drar rullen mot mig så ökar varvtalet 1500-2000-2500-3000-voooooooooooom 5000 varv. Går inte att enkelt hålla motorn stadigt på säg 4500 varv. Vet inte heller om det är något som borde gå, men lite mer gas borde ju resultera i lite fler varvtal längs en rak kurva? Cykeln är ju inte byggd för att stå och frilägesgasa så bortse gärna från mina teorier om dem verkar dumma.



Snälla hjälp, varför "svajjar/studsar/rycker" gasen för mig, har ni någon ide?
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Har faktiskt lite av samma problem med min gixxer. Den är nymappad och ettan går inte att köra på under 50-60km utan acceleration men 2-3an fungerar i lägre hastigheter. Har dock inte bytt tändstiften men har kollat kedjan och vid däckbytet även gummina i hjulet. Har dock inga problem med att öka varvtalet hyffsat långsamt, okej om jag vill öka från tomgång på ca 1100 till 2000 så hamnar jag kanske på 2400-2500. Har inte heller kollat vad som händer med varvtalet vid rycken. Har även problem vid gaspådrag vid låga varv. Har hört om att det beror på bränsleinsprutningen men tänkte att när denna tråd ändå skapas så fråga på
 

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Om din hoj har ett avgasspjäll så kan det göra att hojen blir väldigt ryckig om det kärvar eller är feljusterat.
Kolla din heynesbok.


Lycka till!
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Den smäller dock och smattrar som en tok vid avslag på gas, alltså motorbroms. Hörs bara med sliponet på och vid gasavslag och jag vet inte om det behöver vara något som är fel
Låter som den går lite snålt, hur ser tändstiften ut?. Minskar hackningarna med org avgasrör?.

Har den gått bra förut med nuvarande setup? Om ja låter det som en rengöring av förgasarna samt koll på ev slitna delar. Om nej skulle jag tippa på att den är lite felbestyckad.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj men på de flesta flerförgasararangemang så kan man även justera synkningen av spjällaxlarna sinsemellan och det är viktigt att det blir rätt.

Är det separata vajrar (som på många tvåtaktare) så måste vajerspänningen anpassas så att trottlarna lyfter synkront från nolläget (inget gaspådrag).
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Justera lågfartsskruven ett halvt varv ut, så den får lite mer soppa, och höj nålarna ett hack (om de inte är justerabara, går det bra att shimsa upp nålarna).
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Låter som den går lite snålt, hur ser tändstiften ut?. Minskar hackningarna med org avgasrör?.

Har den gått bra förut med nuvarande setup? Om ja låter det som en rengöring av förgasarna samt koll på ev slitna delar. Om nej skulle jag tippa på att den är lite felbestyckad.

Angående tändstiften så såg dem... okej ut. Jag skruvade faktiskt bort dem tidigt i vintras innan jag började serva ventilspel mm och ansåg att "dem behöver inte bytas". Lite sotiga men annars gyllenbruna liksom. Dock så valde jag nu att byta dem som ett sista försök till att bättra hojens uppförande. De nya tändstiften har bara hunnit gått ~10km men ska kolla hur dem ser ut efter en tankning eller två.

Ryckningarna minskade inte med orginaldämparen. Den fick bara hojen att bli betydligt slöare och låta istortsett ingenting. Har aldrig vart med om en ljuddämpare som tystar ner motorn så effektivt!

Jag kan faktiskt inte svara på om hojen gått bra förut eller inte. Det är min första motorcykel som jag lärde mej köra på, så den första tiden tänkte jag inte så mycket på hur den gick. Ryckningarna märks bara i hastigheter under runt 30 km/h och är inte hela världen egentligen men när man nu vet att dom finns där stör dem nå fruktansvärt! Dock har dem funnits där i minst 1 av mina 2 års ägande.

Det du skriver att jag eventuellt bör kolla igenom förgasarna, är det svårt eller "farligt"? Det jag menar med farligt är om det är stor risk att man inte får ihop förgasaren eller råkar ställa något fel så att hojen går som en påse nötter och dricker bensin som ett lok istället. Jag har aldrig vågat mig på att ens pilla på något som har med förgasare att göra i rädsla att göra felet större än det redan är. Måste man inte ha en koldioxidmätare för att ställa en förgasare rätt? Jag har ju handbok så kanske jag törs ge mig på en översyn om det är något du skulle rekommendera!
Felbestyckad betyder att den är felinställd, eller? Ursäktar mina dåliga kunskaper kring förgasare!
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj men på de flesta flerförgasararangemang så kan man även justera synkningen av spjällaxlarna sinsemellan och det är viktigt att det blir rätt.

Är det separata vajrar (som på många tvåtaktare) så måste vajerspänningen anpassas så att trottlarna lyfter synkront från nolläget (inget gaspådrag).

Båda förgasarna styrs av samma gasvajer, via stag eller va man ska säga. "synkningen av spjällaxlarna" är det samma sak som då man synkar vakumet mellan förgasarna eller är det något annat? I min handbok stod det bara om vakumsynkningen och den har jag utfört och båda förgasarna har exakt samma vakumsug under tomgång. Handboken är på engelska så ibland är det lite svårt att första vad det är man egentligen har gjort i svenska ord :va :D
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Om det är vakumförgasare så skulle det kunna vara något av membranen som spökar. Jag hade liknande fenomen på min förra 400cc paralleltwin. Just att varvtalet ändras utan att man rör gasen, ryckig på låga varv etc.
På min hoj hade ett membran gått sönder. Membranen sitter under "locken" överst på förgasarna.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det du skriver att jag eventuellt bör kolla igenom förgasarna, är det svårt eller "farligt"? Det jag menar med farligt är om det är stor risk att man inte får ihop förgasaren eller råkar ställa något fel så att hojen går som en påse nötter och dricker bensin som ett lok istället. Jag har aldrig vågat mig på att ens pilla på något som har med förgasare att göra i rädsla att göra felet större än det redan är. Måste man inte ha en koldioxidmätare för att ställa en förgasare rätt? Jag har ju handbok så kanske jag törs ge mig på en översyn om det är något du skulle rekommendera!
Felbestyckad betyder att den är felinställd, eller? Ursäktar mina dåliga kunskaper kring förgasare!

Nja, inte särskilt svårt egentligen, håll reda på alla delar på en ren arbetsvänlig yta. Nån sprängskiss alt ta några foton då o då kan hjälpa minnet när det ska ihop igen.
Skadar inte o veta att allt är helt, rent o rätt. Den bästa rengöringen är väl med ultraljudstvätt om du har tillgång till en sådan, har det inte själv så använt bensin o tryckluft o det har funkat. (finns nog 1000 tips på hur du bäst rengör en förgasare så googla lite o följ den som du finner trovärdigast;) )
Med bestyckning menar jag storlek/höjd på munstycken/nålar, svårt o veta vad tidigare ägare satt i, finns små nummer på munstycken som är storleken. Några spec mätare behövs inte.
Fast innan kan du ju prova aelm´s tips om lågfartsskruven o se om det gör nån skillnad.
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Om det är vakumförgasare så skulle det kunna vara något av membranen som spökar. Jag hade liknande fenomen på min förra 400cc paralleltwin. Just att varvtalet ändras utan att man rör gasen, ryckig på låga varv etc.
På min hoj hade ett membran gått sönder. Membranen sitter under "locken" överst på förgasarna.

Det var ett bra tips, jag ska ta och kolla det, tack!
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Nja, inte särskilt svårt egentligen, håll reda på alla delar på en ren arbetsvänlig yta. Nån sprängskiss alt ta några foton då o då kan hjälpa minnet när det ska ihop igen.
Skadar inte o veta att allt är helt, rent o rätt. Den bästa rengöringen är väl med ultraljudstvätt om du har tillgång till en sådan, har det inte själv så använt bensin o tryckluft o det har funkat. (finns nog 1000 tips på hur du bäst rengör en förgasare så googla lite o följ den som du finner trovärdigast;) )
Med bestyckning menar jag storlek/höjd på munstycken/nålar, svårt o veta vad tidigare ägare satt i, finns små nummer på munstycken som är storleken. Några spec mätare behövs inte.
Fast innan kan du ju prova aelm´s tips om lågfartsskruven o se om det gör nån skillnad.

Jag ska nog faktiskt ta åt mig av era tips och kolla genom förgasarna. Hojen är ju "bara" 8 år gammal så jag tycker inte det borde vara något slitet men man vet ju aldrig, och bästa sättet är ju att kolla att allt är helt innan jag börjar mixtra med inställningar! Om det är ett membran som murdoc tipsa om märks det ju fort om jag öppnar förgasarna. Har spenderat halva lördagskvällen åt att kolla filmer/läsa forums angående förgasarrengöring o inställning så detta ska jag nog klara av om jag går lugnt fram :) Fast först ska jag testa aelms tips angående lågfartsskruven, vart den sitter har jag ingen aning om men det borde stå i min manual hoppas jag!
Tack för all hjälp hittills!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har faktiskt lite av samma problem med min gixxer. Den är nymappad och ettan går inte att köra på under 50-60km utan acceleration men 2-3an fungerar i lägre hastigheter. Har dock inte bytt tändstiften men har kollat kedjan och vid däckbytet även gummina i hjulet. Har dock inga problem med att öka varvtalet hyffsat långsamt, okej om jag vill öka från tomgång på ca 1100 till 2000 så hamnar jag kanske på 2400-2500. Har inte heller kollat vad som händer med varvtalet vid rycken. Har även problem vid gaspådrag vid låga varv. Har hört om att det beror på bränsleinsprutningen men tänkte att när denna tråd ändå skapas så fråga på

Är det nån cykel som jag har mappat?
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Är det nån cykel som jag har mappat?

Nej tyvärr inte, den är mappad på mc varuhuset för att de ligger 200m från jobbet. Men om du för en billig peng kan visa att den är felmappad så får du gärna mappa om den i sommar. Är inte så sugen på att pröjsa 3500kr igen om det inte ger något :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nej tyvärr inte, den är mappad på mc varuhuset för att de ligger 200m från jobbet. Men om du för en billig peng kan visa att den är felmappad så får du gärna mappa om den i sommar. Är inte så sugen på att pröjsa 3500kr igen om det inte ger något :)

Jag mappar för 1800


Håll utkik efter min öppethusdag som snart ska komma om du bara vill ha testkört för billig peng
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top