Habituering, falsksång och polisjakt

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Jaha... Här sätter man sig på hojen för att ta sig till jobbet på småvägarna i utkanten av Ale kommun, och vad händer? När man skrålar på som allra bäst i hjälmen, på en 50-väg i det lilla samhället Nygård "där det aldrig händer nåt", så blir jag omkörd av en röd 850 så det står härliga till! Tätt följd av både en målad samt civil polisbil.

Antar att de höll runt 80km/h när de tvingade ut mig mot trottoarkanten samt skrämde skiten ur två mötande motorcyklister... De brände vidare genom ett timglas och chockade ett äldre par i mötande körfält som blev stillastående. Jag och gubben i bilen skakade på huvudet åt varandra. Efter det blev det ett brutalt adrenalinpåslag, och jag körde efter som en tok. Vet inte varför. Agerade inte rationellt för fem öre, blev bara förbannad och ville uttrycka mitt missnöje på nåt sätt, efter att risken att bli skrot på en jävla 50-väg där som sagt "inget nånsin händer" hade ökat avsevärt. Det tog tydligen stopp nån mil senare iaf, då idioten hade kört fast inne i Skepplanda - vid simhallen för er som har lokal förankring...

Bättre blev det inte när jag senare under kvällen kom på att min sambo ofta är ute med sina brukare i Nygård och kör runt på tandemcykel.

Så, eh, inte sjunga för fulla muggar; alltid räkna med idioter till bilister, oavsett om de är jagade rattfyllon eller poliser som vägrar släppa på sin prestige; och ha marginaler när nån tränger dig.

http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.3040937-biljakt-pa-e45-slutade-pa-grasmatta

Cheers!
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Knepigt det där, å ena sidan vill man ju inte att buset ska komma undan bara för att de kör lite vårdslöst men å andra sidan får ju inte snuten bete sig hur som helst heller.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Du blev alltså ännu argare när du kom på att frugan ibland cyklar på den vägen.
Tycker själv att om polisen jagar någon så är kanske inte 80 på 50 väg något att ta sig på pannan om. 90% håller väl mellan 70-80 på 50-väg.
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Du blev alltså ännu argare när du kom på att frugan ibland cyklar på den vägen.
Tycker själv att om polisen jagar någon så är kanske inte 80 på 50 väg något att ta sig på pannan om. 90% håller väl mellan 70-80 på 50-väg.

Menar du att 90% av poliserna eller oss andra? Jag håller iallafall alltid farten på 50 och 30 väg och jag ser inte jättemånga utanför som kör som dårar faktiskt.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Menar du att 90% av poliserna eller oss andra? Jag håller iallafall alltid farten på 50 och 30 väg och jag ser inte jättemånga utanför som kör som dårar faktiskt.

Oss andra...nu vet jag inte hur det ser ut i halmstad men så länge 50 sträckan inte är på en stadsgata med många rödljus eller övergångsställen håller ingen 50 här..inkl mig själv. Att man kör som en dåre för att man håller 70 på 50 sträcka får stå för dig
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Oansvarigt av polisen. Kontaktat nån polis/gjort en anmälan?

Jag råka ut för nåt liknande då jag gjorde uppkörningen på mc. En ambulans som körde chicken race( i min fil.) bara att kasta sig upp på trottoaren. Får hoppas dom räddade livet på nån. :)
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Du blev alltså ännu argare när du kom på att frugan ibland cyklar på den vägen.
Tycker själv att om polisen jagar någon så är kanske inte 80 på 50 väg något att ta sig på pannan om. 90% håller väl mellan 70-80 på 50-väg.

Glömde skriva att de sicksackade mellan mig och de två mötande mcåkarna där sikten var begränsad (backkrön som svängde vänster). Mest det som gjorde mig upprörd. 80 på 50 behöver nödvändigtvis inte betyda så mycket, men detta är ett litet samhälle på landet där alla möjliga uppehåller sig nära och på vägen.

Och ja, jag blev självklart rädd och arg när jag kom på att det lika gärna kunde varit min sambo istället för de två mcåkarna jag mötte.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är det snuten som gör fel när de följer efter en person som försöker smita undan? I en hastighet som är lägre än vad de flesta av oss här håller. Det är väl för sjutton inte oasvarigt av polisen.

Efter det blev det ett brutalt adrenalinpåslag, och jag körde efter som en tok

Och du TS kanske ska vara försiktig med att kasta sten i glashus. Polisen har ett ansvar att ta fast sådana som de jagade. Den jagade har gjort något fel. Det sista som den där vägen behövde var en "dåre/tok på motorcykel bakom alltihopa"
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är det begåvningsreserven som skriver nu igen? Är det snuten som gör fel när de följer efter en person som försöker smita undan? I en hastighet som är lägre än vad de flesta av oss här håller. Det är väl för sjutton inte oasvarigt av polisen.



Och du TS kanske ska vara försiktig med att kasta sten i glashus. Polisen har ett ansvar att ta fast sådana som de jagade. Den jagade har gjort något fel. Det sista som den där vägen behövde var en "dåre/tok på motorcykel bakom alltihopa"
Begåvningsreserven är faktiskt något positivt.:fakta
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Är det begåvningsreserven som skriver nu igen? Är det snuten som gör fel när de följer efter en person som försöker smita undan? I en hastighet som är lägre än vad de flesta av oss här håller. Det är väl för sjutton inte oasvarigt av polisen.
[/I]


När polisen utgör en fara för andra trafikanter när de jagar så är det oansvarigt. :fakta

Begåvningsreserven.... :hej
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det är en svår fråga, det här. Inte minst för polisen, för de får skit hur de än gör. Försöker de inte fånga någon skurk, så är det lathet och feghet. Försöker de fånga samma skurk, så är det oansvarigt.

Hur hade ni tänkt att polisen skulle kunna ta fast någon om de inte får följa efter förövaren? Polisen använder sig av både ljud och ljus för att uppmärksamma att något är på gång.

Uppmärksamhet bakåt krävs, och lite vaksamhet, om detta inte brukas, så tyder det på mer oansvarighet, tycker jag.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Begåvningsreserven är faktiskt något positivt.:fakta

Begåvningsreserven.... :hej

*edit* Det behöver det inte alls betyda :D "Begreppet kan även användas pejorativt."

Det är inte direkt så att de bara bör avbryta en relativt långsam jakt pga att det
kan finnas andra trafikanter på landsvägen.
Dra ut på det lite så inser ni att polisen inte skulle få rycka ut överhuvudtaget. Det är lite moppe-mentalitet över det hela. Då trodde ju alla (felaktigt) att "slänger man bara hjälmen så får snuten inte följa efter en!!11".
 
Last edited:

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Det är en svår fråga, det här. Inte minst för polisen, för de får skit hur de än gör. Försöker de inte fånga någon skurk, så är det lathet och feghet. Försöker de fånga samma skurk, så är det oansvarigt.

Hur hade ni tänkt att polisen skulle kunna ta fast någon om de inte får följa efter förövaren? Polisen använder sig av både ljud och ljus för att uppmärksamma att något är på gång.

Uppmärksamhet bakåt krävs, och lite vaksamhet, om detta inte brukas, så tyder det på mer oansvarighet, tycker jag.

Utan att riskera livet på andra trafikanter...

" Vi tog rattfylleristen, tråkigt för Mc åkaren vi preja i diket ", är detta ok för någon i tråden? :tungan
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Utan att riskera livet på andra trafikanter...

" Vi tog rattfylleristen, tråkigt för Mc åkaren vi preja i diket ", är detta ok för någon i tråden? :tungan

-"Vi avbröt jakten eftersom det fanns en minimal risk att någon befann sig vid eller på den allmänna vägen. Olyckligtvis så råkade rattfylleristen köra över en tvåbarnsfamilj 10 minuter senare."

Du har rätt, det här kändes betydligt bättre.
 

moddlaren

Guest
Utan att riskera livet på andra trafikanter...

" Vi tog rattfylleristen, tråkigt för Mc åkaren vi preja i diket ", är detta ok för någon i tråden? :tungan

Tja det är väll igentligen ingen skillnad när man då o då möter en sportis med bra fart på fel sida vägen då en del av dessa förare tror dom är på lemans eller nordsligan. Är det bättre att bli prejad av en sådan stridspilot som är ute o bombar för bara nöjets skull??
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
-"Vi avbröt jakten eftersom det fanns en minimal risk att någon befann sig vid eller på den allmänna vägen. Olyckligtvis så råkade rattfylleristen köra över en tvåbarnsfamilj 10 minuter senare."

Du har rätt, det här kändes betydligt bättre.

Du överdriver. Jag har aldrig skrivit dom inte ska få jaga. Utan att dom ska använda insidan när dom jagar. Svara på frågan istället. ;)
 
Last edited:

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Tja det är väll igentligen ingen skillnad när man då o då möter en sportis med bra fart på fel sida vägen då en del av dessa förare tror dom är på lemans eller nordsligan. Är det bättre att bli prejad av en sådan stridspilot som är ute o bombar för bara nöjets skull??

Viss skillnad på polis och på random sportisförare...
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Du överdriver. Jag har aldrig skrivit dom inte ska få jaga. Utan att dom ska använda insidan när dom jagar.

Då är ju frågan hur nära det egentligen var...tydligen tyckte inte polisen det. Känns osannolikt att de skulle ligga på gränsen att riskera att skada några oskyldiga.
På samma sätt som att någon bilförare tycker det är obehagligt när hojar kör förbi supernära. Men enligt hojförarna, o i verkligheten var det inte alls så nära som personen i bilen trodde det var.
Är ju trots allt den som blir omkörd som pga ljudnivån och det överraskade momenten ofta upplever något som nära...inte den som kör om.

Med det sagt kan det ju vara sant som ts skriver o att polisen totalt missbedömt situationen. Och då var det som sagt fel o det rätta hade varit att ta det lugnt där riskerna fanns o gaaaaazat på efter de passerat dessa risker.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Viss skillnad på polis och på random sportisförare...

Jo så ere sportisen bryter mot lagen medans polisen får nästan göra vad somhelst med blåljus på.. o personligen så ser jah hällre att dom tar det jävla buset som stjäl bilar o hojar.

Personligen ty jag dom skulle piska upp buset :näsblod bakom närmaste busskur utav helvete för prata med dom verkar ju inte funger:gnisslaa..
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Fy för dessa fyrhjulsvandaler som kör ÅTTIO på FEMTIOVÄG och tvingar ut polisen i mötande körfält. Borde förbjudas DirEKCT!!!1 :smasha
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top