Caféracer bygge

Racemarin

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda
Tjena! :)

Jag har tänkt att ge mig på o bygga en caféracer och undrar vilken hoj som är en bra grund?
ska man kolla på sport/touring eller custom? vilket märke? årsmodell osv

Mvh :confused:
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det roligaste är väl att leta rätt på en modell som du själv tror skulle kunna bli ball, istället för att gå på vad andra säger. Antingen för att du har en helt unik plan, eller att du hittat en bild på nätet på ett lyckat bygge som du sen efterliknar.

Om du är ute efter ett enkelt bygge tror jag det bästa är att först kolla efter delar som t.ex. enkelsits, och se vilka modeller dessa enkelsitsar tillverkas till. Sedan helt enkelt köpa hoj baserat på utbudet.
 

Racemarin

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda
Är det svårt att bygga om till sving?

Jag är väldigt grön inom området men vill inget hellre än att bygga mig en caféracer :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Alla motorcyklar har en sving(arm). Svingen är armen som går mellan ramen och bakhjulet... =)

Sving med enkel stötdämpare är det vanligaste idag, medan dubbla stötdämpare var vanligast förr. De flesta caferäsers har dubbla stötdämpare precis som hojen hade original.

För att byta sving behöver den nya svingens bussningar/infästning i ramen passa. Antingen får man mäta måtten, och hoppas att det finns en sving från någon annan motorcykel att få tag i, som inte är allt för svårt att få att passa. Eller så behöver man tillverka svingen själv från grunden. Övriga saker jag kommer att tänka på är att bakhjulet behöver placeras på rätt ställe i sidled så att fram och bakhjul går i linje. Egna fästen för bakbromsen behöver tillverkas. Bakdrevet behöver hamna i linje med framdrevet. Finns en del att tänka på, som visserligen faller sig ganska naturligt då man ska montera ihop sakerna. Men jag skulle inte säga att det är enkelt, eftersom att varje moment kräver att delar som t.ex. distanser tillverkas, eller att nya fästen svetsas.


Eftersom att du är grön föreslår jag att du inte försöker bygga om hela motorcykeln på en gång, utan att du börjar med en sak i taget. Börja t.ex. med att köpa "clip on"-styre och se hur det känns. Gå sedan över till nästa sak du vill ändra. Så småningom kommer bygget växa till sig.

Har du MC-kort?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Enklaste mest idiotsäkra hojen att bygga på är Yamahas SR 250/400/500 :fakta Googla o se efter själv, enkel teknik, snygg ram och ser OK ut redan från början ( förutom 250 :) ) Lätt och trevlig höj att köra som är enkel att fixa delar till dessutom.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top