CB900 -80 Café racer

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Måste instämma med din bror och far angående sidokåpan. Fast jag tror att du ska ta en funderare på att skippa kåpan helt. Kanske plasta dig en fin lite bit som kan passa ihop ramen, tanken och cutsen på ett bra sätt. görs den rätt kan du dra all el bakom dessutom. Tänker du ha speglarna där hela tiden? Jag har personligen lite aversi mot speglar, det är ganska fult. Men sen så har jag ju ingen nytta av dem heller då man varken ser ett skit i dem på en VMAX eller en SR...:D
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Albert, hur satte du dit drevet? Splinsen måste väl se lika ut längst hela axeln. Så att den är inte kan röra sig beror kanske på att drevet är "klämt" vid åtragningen som blurridge säger.

Om du har en 2mm bricka längst in på axeln, borde man inte kunna sätta en 2mm bricka som "förlänger" axeln 2mm, och är tillräckligt liten för att missa drevets splines. Jag kommer inte ihåg hur M-tin gjorde, men det borde vara något liknande?

Hej
jag satte brickan bakom dervet på axelen där den inte har splins som ni kan se på bilden, och visst blir den klämd fast på axeln, lite svårt och förklara men här kommer det en bild på min rostiga/skitiga axel axel.jpg
så här ser det ut utan bricka.
utan bricka.jpg
och så här med brickan
med bricka.jpg

man ser att drevet kommer längre ut på axeln därav när jag drar åt bulten då klämms drevet.

men om jag gör som jag tror du menar sätter en bricka längst ut på axeln då kommer det inte göra nån skillnad, eller förstår jag kanske inte riktigt hur du menar.
/A
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Måste instämma med din bror och far angående sidokåpan. Fast jag tror att du ska ta en funderare på att skippa kåpan helt. Kanske plasta dig en fin lite bit som kan passa ihop ramen, tanken och cutsen på ett bra sätt. görs den rätt kan du dra all el bakom dessutom. Tänker du ha speglarna där hela tiden? Jag har personligen lite aversi mot speglar, det är ganska fult. Men sen så har jag ju ingen nytta av dem heller då man varken ser ett skit i dem på en VMAX eller en SR...:D

Ja, jag har nog kommit fram till att kapade originalkåpan blir bättre. Men det blir ju mer och mer en kåphoj som du säger och det ar ju inte meningen. Och andra sidan måste jag göra något med "örat" på tanken, antingen kapar jag bort örat och försvårar möjligheten att sätta en kåpa där, eller så sätter jag dit en kåpa. Det är lätt att det blir extra allt när man väl kört igång verkar det som :)

Speglar måste jag ju ha för besiktning tror jag. De kan ju vara ganska bra och ha. Men som du säger, innan man svänger på styret måste man ändå vrida huvudet för att slippa bli påkörd..
Jag får se hur jag gör, jag tror jag låter dom sitta på även om det naturligtvis är snyggare utan.

Hej
jag satte brickan bakom dervet på axelen där den inte har splins som ni kan se på bilden, och visst blir den klämd fast på axeln, lite svårt och förklara men här kommer det en bild på min rostiga/skitiga axel View attachment 407484
så här ser det ut utan bricka.
View attachment 407485
och så här med brickan
View attachment 407486

man ser att drevet kommer längre ut på axeln därav när jag drar åt bulten då klämms drevet.

men om jag gör som jag tror du menar sätter en bricka längst ut på axeln då kommer det inte göra nån skillnad, eller förstår jag kanske inte riktigt hur du menar.
/A

Jag tror du förstår hur jag menar! Såhär:

Untitled.jpg

Jag fick mitt drev igår! Jag är dock i fel stad för att kunna titta på det :)
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
det var precis det jag trodde också du menade, fast jag läste inte noga ditt förra inlägg, sorry hade lite brådis och svara, jag läste inte att jag låter min bricka sitta kvar och sen gör som du ritat. det jag trodde jag läste var att istället för min bricka längst bak ska jag sätta en längst fram. fan man är inte bara cenil, blind också.
kul att ditt drev kom, det gick fortare än 2 veckor, vad blev det för offset?

/A
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
det var precis det jag trodde också du menade, fast jag läste inte noga ditt förra inlägg, sorry hade lite brådis och svara, jag läste inte att jag låter min bricka sitta kvar och sen gör som du ritat. det jag trodde jag läste var att istället för min bricka längst bak ska jag sätta en längst fram. fan man är inte bara cenil, blind också.
kul att ditt drev kom, det gick fortare än 2 veckor, vad blev det för offset?

/A

Haha, jag kan känna dom där symptomen ibland också :)

Ja, bra mycket fortare än 2 veckor. Dom sa 15 dagar först när jag tog kontakt med dom över ebay. Dom ville köra vanlig faktura, och det tog någon dag innan jag såg att fakuran hade hamnat i skäpposten. När jag i måndags mailade och skrev att jag nu hade hittat och betalat fakturan fick jag ett autosvar att de var lediga fram till 30 juni :huvet. Sen dök drevet upp i fredags ändå, Fantastiskt!

17,5 mm från innerkant till mitten på kedjelinjen. 11,5 mm blev det från innerkant till kanten på själva drevet. Det återstår och se hur bra jag mätte :) 525-kedja kör jag på och det slutade med att jag beställde en adapter till bakdrevet och ett drev som passade adaptern. Det blev lite dyrare med denna lösning för ett alu-drev än vad det hade kostat för ett original stål-drev, men det kändes lättare att skaffa något som man lätt kan få tag på ersättningsdelar till, men och andra sidan kommer jag nog inte behöva det inom närmsta tiden. Det är en svår balansgång med vad som är värt och vad som inte är värt.
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Haha, jag kan känna dom där symptomen ibland också :)

Ja, bra mycket fortare än 2 veckor. Dom sa 15 dagar först när jag tog kontakt med dom över ebay. Dom ville köra vanlig faktura, och det tog någon dag innan jag såg att fakuran hade hamnat i skäpposten. När jag i måndags mailade och skrev att jag nu hade hittat och betalat fakturan fick jag ett autosvar att de var lediga fram till 30 juni :huvet. Sen dök drevet upp i fredags ändå, Fantastiskt!

17,5 mm från innerkant till mitten på kedjelinjen. 11,5 mm blev det från innerkant till kanten på själva drevet. Det återstår och se hur bra jag mätte :) 525-kedja kör jag på och det slutade med att jag beställde en adapter till bakdrevet och ett drev som passade adaptern. Det blev lite dyrare med denna lösning för ett alu-drev än vad det hade kostat för ett original stål-drev, men det kändes lättare att skaffa något som man lätt kan få tag på ersättningsdelar till, men och andra sidan kommer jag nog inte behöva det inom närmsta tiden. Det är en svår balansgång med vad som är värt och vad som inte är värt.

Åkte på dyrare drev och drevhållare jag med, det skulle ha funnits 520 drev, men när det hade gått 10 dar fick jag veta att det hade utgått, vi få tänka positivt att nästa gång kommer vi billigare undan, och lättare och byta :rolleyes: typ om 10 år för min del. det var inte mycket offset du behövde gemfört med mina 17mm jag hoppas att det stämmer för dig med måttet.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Åkte på dyrare drev och drevhållare jag med, det skulle ha funnits 520 drev, men när det hade gått 10 dar fick jag veta att det hade utgått, vi få tänka positivt att nästa gång kommer vi billigare undan, och lättare och byta :rolleyes: typ om 10 år för min del. det var inte mycket offset du behövde gemfört med mina 17mm jag hoppas att det stämmer för dig med måttet.

Aha, det var svårt alltså :) Märkligt tycker jag, dessa svingar är ju inte SÅ gamla.

Hela hojen är isärskruvad i alla fall och vi håller på att svetsa ihop allt och ta upp ramen lite för kedjan som jag skrev förut. Det är nästan som julafton allt som oftast när man åker och skruvar, det ligger paket överallt :) Nu har batteri, regulator, drev, kedja och nya clip on dykt upp. Tanken med andra clip on är att dessa ska skapa mer utrymme för kåpa/styrutslag osv än vad firebladens gör.

Framdrevet såg fint ut i alla fall och det verkar som jag klarar mig från att modifiera kåpan som täcker drevet. Hur kedjelinjen blir får vi se när ramen är svetsad!

IMG_2087[1].jpg

IMG_2090[1].jpg

Jag bytte bakdrevet på svingen.

IMG_2092[1].jpg

Många muttrar blev det..

IMG_2093[1].jpg

Dock tog adaptern i hållaren för drev/kedjeskyddet lite grann, så jag fick slipa lite på hållaren.

IMG_2094[1].jpg



Sedan slipade jag även ner bussningen till ena svingfästet. Jag har ingen innan-bild, men denna var för lång.

IMG_2096[1].jpg

IMG_2097[1].jpg

IMG_2099[1].jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nya clip on, de är lite lägre och lite slankare runt gaffeln, så det blir förhoppningsvis lite mer rum mellan tanken och gaffelfäste.

Yes, jag behåller handkontrollerna, lite original måste det vara. Plus att jag gillar när det finns många knappar att trycka på! Jag har slipat bort spegelfästet från kopplingshantagfästet. Jag är osäker på om det räcker att måla, eller om jag ska köpa ett nytt fäste, det ser lite tråkigt ut nu. Jag tror inte original choke-reglage som också sitter på kopplingsfästet får plats, så jag har köpt en vanlig choke-wire som regleras upp och ner. Jag undrar om inte den får fästas i gamla choke-reglagets fäste, om det blir kvar.

IMG_2104[1].jpg

Nya batteriet är aningen mindre än original.

IMG_2091[1].jpg

Nya regulatorn är aningen större.

IMG_2105[1].jpg

Jag tillverkade en liten låda åt batteriet. Popnitarna kommer gömmas under något skumgummi-aktigt som följde med batteriet och kommer klistras på där det behövs. Jag tror även startrelät kommer få ett fäste på denna.

IMG_2107[1].jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ja, nu är det massa småpill och massa funderade.


Varvräknaren såg inte riktigt ut som jag trodde när man tog lös den. Och en 30 år begagnade mätare som ser ut som jag vill ha den kostar ungefär 1/10 av vad liknande komplett hoj är värd. Mätaren är gul plast, men jag tror faktiskt att det kommer passa in i den färgsättning jag kommer använda :)

Ramen är i alla fall svetsad och jag har monterat ihop det jag kan igen.

Större ytor/bususningar svetsade vid svingbultsfästet.

IMG_2110[1].jpg

Ramen breddad vid kedjan.

IMG_2111[1].jpg

Jag såg Jörgen hade ett sånt här verktyg i sin tråd och jag behövde dra åt mitt drev, så jag gjorde ett liknande av en gamal kedja.

IMG_2114[1].jpg

Jag hade inget lasermått, men jag tycker det ser rakt ut. Det är gamla kedjan som bara är pålagd på dreven.

IMG_2115.jpg

Jag tillverkade ett nytt fäste för huvudbromscylindern, det som satt på hade inte rätt mått. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, om det räcker med att polera den där eller om man ska göra en ny snyggare. Nu stämmer hålen i alla fall. Den gamla ligger upp och ner bredvid. Jag har inget länkage/bult från cylindern till bromspedalen, så en sådan får jag försöka få till också.

IMG_2129[1].jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nya stag till kåpan är tillverkade.
Notera även vinkeln på högra handkontrollen, gasvajrarna är ivägen för kåpan.

IMG_2118[1].jpg

Jag måste begränsa styrutslaget mer. :( Jag hade nog kunnat montera kåpan lite längre framåt från början. Hur mycket måste man kunna styra? Jag jämförde med min bulldog nu, och just nu är det liknande max styrutslag. När jag begränsar så blir det lite mindre, och andra sidan kanske det brukar vara mindre på sporthojar?

IMG_2125[1].jpg

IMG_2126[1].jpg

Jag har dålig koll på hur det brukar se ut på kåphojjar, men det känns lite tajt nu. Det blir nog bättre när jag minskar max styrutslag. Men jag måste akta handen lite för kåpan nu.

IMG_2127[1].jpg

IMG_2128[1].jpg

Även fast jag har vridit på kontrollen så är det tajt för vajrarna, jag får nog slipa lite i kåpan här.

IMG_2121[1].jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Även fast jag har vridit på kontrollen så är det tajt för vajrarna, jag får nog slipa lite i kåpan här.

Skulle nog testa med att flytta fram kåpan lite och se hur det ser ut innan man förstör den.

I övrigt gillar jag bygget! :tummenupp

mvh. Fredrik
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Skulle nog testa med att flytta fram kåpan lite och se hur det ser ut innan man förstör den.

I övrigt gillar jag bygget! :tummenupp

mvh. Fredrik

Tack! :tummenupp

Ja, jag kanske får flytta på kåpan lite, det blir ju dumt när jag har kapat nedre delen i längd med bakre cylinderväggen. Så jag vet inte riktigt hur bra det skulle se ut att flytta hela kåpan framåt.
Det är och andra sidan inte mycket som behöver kapas i kåpan, jag tror inte det skulle märkas.

Veligt värre, dumt att kapa sönder saker i förväg :dummer
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Gammalt djungelordspråk. Mät två gånger, kapa en.

Visst är det så! Jag mätte och skissade väldigt mycket när jag kapade, så kapet blev väldigt snyggt :tungan

Nåja, kåpan flyttades fram 2 cm och jag ändrade om positionerna på koppling/broms/handtag/reglage, så nu går allt fritt som det ska och det ser bra ut med kapet.

IMG_2160.jpg

IMG_2144.jpg



Sen bygde jag en ny batteri-låda, den första blev för stor när jag ville få in startreläet under kåpan också. Jag lägger 4mm gummi som dämpning istället för 16mm isolering som följde med. Denna låda ser lite snyggare ut också tycker jag.

2.jpg

1.jpg

IMG_2139.jpg


Jag gjorde även ett fäste till reg.plåten. Jag tror jag måste staga upp den lite för att få lite mer stabilitet.
Det blir lite custom-vibbar av denna placering, men jag vill gärna ha däcket synliigt, det ser så mycket roligare ut.
Jag köpte bult-skylt-belysning eller vad det kallas, väldigt små led-lampor som kommer gå som skyltbelysning.

Blinkers och lampa kommer nog monteras på kåpan.

IMG_2155.jpg

IMG_2152.jpg

IMG_2150.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag tillverkade fästen för fotpinnarna, dock är dessa är för svajiga för tillfället och jag vill även flytta dom längre ner och mer innåt tror jag. Men just då var dämparen ivägen.

IMG_2147.jpg

IMG_2146.jpg

Vi upptäckte också att hojen är på tok för låg som den är nu. 7 cm från marken till kollektorn (som vi nu har separerat från dämparen), SFRO rekomenderar 6 cm för körning över brunnslock och 12 cm för gatkörning. Så nu håller vi på att bygga om krökarna så vi kan ta bort de två nedre rören i denna bild. Jag hoppas inte flödet för avgaserna blir allt för konstigt, men det får nog ge sig kanske.

IMG_2149.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ett 4-2 system ska väl inte vara några problem? De fanns ju som tillbehör när det begav sig har jag för mig. Kanske behövs ett utjämningsrör dock.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ett 4-2 system ska väl inte vara några problem? De fanns ju som tillbehör när det begav sig har jag för mig. Kanske behövs ett utjämningsrör dock.

Nej, det borde det väl inte vara. Jag har vart ganska inställt på att bygga om befintligt så vi körde på det. Jag har inte heller någon större koll på hur 4-2 systemen ser ut till denna. Det är mest våran dragning som jag var lite orolig över, men jag tror det ser OK ut nu. Anslutningarna kanske går lite väl tvärt mot de andra rören.

Så här blev det i alla fall:

IMG_2179.jpg

IMG_2161.jpg

IMG_2176.jpg

IMG_2177.jpg


Sen har jag pysslat med en hel del, så det blir en rejäl uppdatering.


Jag byggde hållare för varv-räknare, kontrolllampor och hastighetsmätare. De ändringar jag har hunnit göra sen jag tog bilderna är att jag har pop-nitat istället för bultar och att jag har byggt en arm för en lampa till hastighetsmätaren. Hastighetsmätare har backlight, men den lyser bara 3 sekunder i taget :(



IMG_2169.jpg

IMG_2170.jpg
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top