CB900 -80 Café racer

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej
I min förtvivlan inatt (för och inte slänga ytterligare en lax down the drain), gjorde jag faktiskt som du skriver, hittade en bricka på 2mm som tur var:), annars har man aldrig det man behöver i lådorna, filade och hade mig, och satte dit den bakom drevet. Det lilla erfarenhet jag har av framdrev är att de aldrig sitter som gjutet på axeln, det är alltid ett litet glapp kanske nån tiondels/några hundradels mm, och jag har aldrig förstått varför, är det för att det ska kunna röra sig lite när kedjan rör sig, eller kanske för att jag alltid ägt gamla cyklar och axeln har alltid varit lite slitet. Men nu med brickan har jag ett framderv som inte rör sig ens nån hundradels mm åt nåt håll. Vet inte om det är bra eller dåligt men det lär väl visa sig. Tack.

Det är skillnad på glapp och spel.:fakta
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag tyckte också det var svårt fast när jag skulle gå ner till 520, men jag gjorde det jag aldrig trodde skulle göra och ringde AWA, där kunde de beställa hem ifrån Italien. Aluminium visserligen.
Haha, min glädje var kortvarigt, var nere och satte dit drevet och nu med nya svingen nästan på plats visade sig att jag hade för brottom och beställde efter 1a svingen och nu har drevet 2 mm för lite offset, så det är bara beställa ett till.:huvet

Ja, jag kanske få kika på den lösningen.

Skönt att det löste sig med drevet!!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Idag byggdes det fästen till kåpan!

Fästena som går upp vid tanken är bara provisoriska. Det kommer komma fler fästen framtill när framlampan kommer på också.

[Edit. Just det, kåpan kommer bli avtagbar. Därav alla småfästen.]

IMG_2058[1].jpg

IMG_2059[1].jpg

IMG_2060[1].jpg

IMG_2061[1].jpg

Jag fick öppna upp kåpan för att kunna göra fulla styrutslag.

IMG_2063[1].jpg

Det blev en helt annan hoj med kåpan på!
Jag kommer antagligen få kapa av den långa underdelen av kåpan lite grann. När jag sitter på tar knäna i bakre delen.

IMG_2050[1].jpg

IMG_2051[1].jpg

IMG_2052[1].jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Sen funderade jag vidare över placeringen på främre lyktan.
Jag hade en helt annan bild av hur det skulle se ut med en asymmetrisk placering av lyktan. Det såg lite muppigt ut. Jag tror jag kör på placeringen mitt på. Det såg mycket bättre ut än vad jag trodde det skulle göra.

Sen tror jag också att jag måste höja bakdelen lite. Nu är det bara 95 mm mellan däcket och ramen. Det känns lite tajt.

IMG_2055[1].jpg

IMG_2056[1].jpg

IMG_2057[1].jpg


Hojen kommer påminna om denna en del. Det är också såhär jag kommer placera reg.skylt/bakljus/blinkers.

 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tack! Kanske lite för låg just nu? Jag är osäker.

Som den är nu blir den nog rätt så trögstyrd, en liten höjning kanske hjälper något iallafall. Bara du inte gör en "tyskröv";)

Angående lampan så är smaken som baken, personligen har jag svårt för en lampa på ena sidan. I mitten känns mer klassiskt och stilrent:tummenupp
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Som den är nu blir den nog rätt så trögstyrd, en liten höjning kanske hjälper något iallafall. Bara du inte gör en "tyskröv";)

Angående lampan så är smaken som baken, personligen har jag svårt för en lampa på ena sidan. I mitten känns mer klassiskt och stilrent:tummenupp

Svingen/stötdämparen sitter där det sitter. Det är en höjning av bakramen på kanske 3 cm kanske jag funderar på och få lite mer marginal från att slå sönder någonting. Tyskröv vill jag undvika!

Ja, jag tror klassisk position på lampan passar bäst!
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
En liten höjning i bak kan väl vara att föredra? Men det är inte min hoj så du bygger precis som du tycker.
Fet som fan blir den iaf!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det har inte hänt så mycket under helgen. Jag har gjort ett hål för lyktan och kapat lite i kåpan för att jag ska få plats med mina knän. Sen har jag funderat en del hur jag ska göra med massa delprojekt. Bakre huvudbromscylindern passar inte fotreglagen jag har, hur jag ska montera instrumentering, om jag ska höja bakdelen osv.

Så här blev kåpan i alla fall.

IMG_2066[1].jpg

IMG_2064.jpg


Jag har funderat över ljuddämpare, och hur den bör se ut.
Jag skrev i första inlägget att jag ville ha en kort dämpare som går ut snett framför bakhjulet. Jag är mer och mer inne på att slopa den idén och köra på något liknande som detta istället:

honda-nighthawk.jpg

Som jag fattar det kallas detta för GP-dämpare. Jag har försökt hitta något liknande, men alla jag hittar har för liten lutning. Typ GPR powercone eller liknande.
Så jag funderar på att ta ett rostfritt rör, kapa till de delar som behövs och låta någon TIGa ihop det. Problemet är att jag gärna vill ha dämparen laglig, så jag behöver göra en insats också och jag inte har någon aning hur man ska tänka kring denna. Jag ska försöka kika lite på hur dom brukar se ut och hoppas på att det blir bra?
Vissa är av nät, vissa är rör med hål borrade, vissa verkar vara olika rör i varandra. Är det någon som har koll på vilken modell som är att föredra? Olika modeller måste filtrera olika ljud/frekvenser olika bra. Hela idén måste väl gå ut på att skapa turbulens och minska hastigheten på avgaserna?
Bör jag vara orolig för motorn om jag bygger eget? Jag kommer ändå behöva bestycka om förgasarna i och med att jag plockar bort luftburken.


En liten höjning i bak kan väl vara att föredra? Men det är inte min hoj så du bygger precis som du tycker.
Fet som fan blir den iaf!

Ja, det får nog bli så.
Tack!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
SFRO.
En väl fungerande ljuddämpare behöver volym, det får du inte till med en GP modell.
Använd dig av originalet för besiktningen. Ser ingen risk att det skulle kunna hända något med motorn om du bygger själv.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Har du funderat på ett supertrapp? Beroende på antalet brickor är det ju hur lagligt som helst, eller hur potent som helst fast inte samtidigt
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
SFRO.
En väl fungerande ljuddämpare behöver volym, det får du inte till med en GP modell.
Använd dig av originalet för besiktningen. Ser ingen risk att det skulle kunna hända något med motorn om du bygger själv.

Ja, det kanske är det bästa sättet. Det är inte original ljuddämpare som sitter på nu, men det är inga konstigheter med ljudnivån på den. Jag tänkte att jag skulle använda samma krökar och kapa ljuddämparen som sitter på nu efter 4-1 sektionen och bygga eget därifrån för att slippa tillverka en ny 4-1-sektion. Men det blir kämpigt om jag måste byta vid besiktning om jag kapar nuvarande dämpare. Men man kanske kan göra någon slags koppling där så man bara byter ljuddämpare.
GPR powercone kan man få lagliga tror jag, men och andra sida är det experter som tillverkar dessa och inte glada amatörer :)

Har du funderat på ett supertrapp? Beroende på antalet brickor är det ju hur lagligt som helst, eller hur potent som helst fast inte samtidigt

Ja, jag har faktiskt övervägt dessa. Brorsan har till och med två supertrappdämpare som ligger, fast dessa är till bil om det nu spelar någon roll, de blir väl lite längre. Men jag tycker GP-dämparna ser så pass fräna ut med böjen på slutet att jag nog kör på något liknande om jag får till det.
Sen finns det ju supertrappdämpare till MC också (som är ganska korta), men jag är osäker på om det kommer se bra ut.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fan av snyggt det blir! Men vad gäller placeringen av skylt och belysning så kan du bara inte sabba allt med att smälla dit skiten lite halvdant på cutsen. Kolla hur M-tin har gjort på sin hoj. Det lär finnas mängder med lösningar för enkelsving, kolla efter delar till BMW av senare snitt. Annars lär det finnas till olika Ducatis också, typ Multistrada. Då löser du även problemet med bakskärm och stänk.:)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej
I min förtvivlan inatt (för och inte slänga ytterligare en lax down the drain), gjorde jag faktiskt som du skriver, hittade en bricka på 2mm som tur var:), annars har man aldrig det man behöver i lådorna, filade och hade mig, och satte dit den bakom drevet. Det lilla erfarenhet jag har av framdrev är att de aldrig sitter som gjutet på axeln, det är alltid ett litet glapp kanske nån tiondels/några hundradels mm, och jag har aldrig förstått varför, är det för att det ska kunna röra sig lite när kedjan rör sig, eller kanske för att jag alltid ägt gamla cyklar och axeln har alltid varit lite slitet. Men nu med brickan har jag ett framderv som inte rör sig ens nån hundradels mm åt nåt håll. Vet inte om det är bra eller dåligt men det lär väl visa sig. Tack.

Skulle nog utvecklat mitt förra svar en aning. Jag hade inte velat dra fast det så drevet sitter stumt. Min poäng är att det ska vara ett spel där. Nu drar du muttern mot en del som är tänkt att ha ett visst flex.

Jag tror du måste få bort material från drevets utsida, tyvärr. Förhoppningsvis säger expertisen att jag pratar i nattmössan jag inte har.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Fan av snyggt det blir! Men vad gäller placeringen av skylt och belysning så kan du bara inte sabba allt med att smälla dit skiten lite halvdant på cutsen. Kolla hur M-tin har gjort på sin hoj. Det lär finnas mängder med lösningar för enkelsving, kolla efter delar till BMW av senare snitt. Annars lär det finnas till olika Ducatis också, typ Multistrada. Då löser du även problemet med bakskärm och stänk.:)

Jag hade nästan bestämt mig för att regplåten uppsmälld baktill skulle bli snyggt. Men min plåt är mycket större än den i klippet, jag ska suga på karamellen ett tag till och kika på vad som är lagligt och vad som är olagligt.

En annan karamell jag jag har i tankarna är trekanten vid sadel/tank/motorfäste.
Brorsan och farsan verkar hålla på den kapade originalkåpan. Jag tycker plåten med hål i ser lockande ut.

IMG_2069[1].jpg

IMG_2071[1].jpg


Sen kom det en gul skåpbil med en trumpet på och levererade ett paket:

IMG_2072[1].jpg

Backspeglarna hade olämpliga fästen.

IMG_2081[1].jpg

Så jag tillverkade gummidistanser.

IMG_2080[1].jpg

Voila! Inte helt perfekt, men någorlunda!

IMG_2073[1].jpg

Det ser väl inte allt för tokigt ut?

IMG_2074[1].jpg

IMG_2075[1].jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Sen fixade vi till bakdelen.

Vi snittade bara upp originalrören och punktade dessa eftersom jag redan plastat bakdelen till den vinkel som är där. Avståndet mellan ram och däck ökade från 95 till 145 mm. Distansen kommer bli mindre med underdelen monterad. Det känns bättre och även om det är en tendens till tyskröv så tycker jag det ser bättre ut också. Dock följer inte bakdelens linjer tankens linjer lika bra längre.

IMG_2077[1].jpg

IMG_2079[1].jpg

IMG_2076[1].jpg

IMG_2082[1].jpg


Temporärt fäste till framlampan tillverkades. Bilderna blev sådär.

IMG_2083[1].jpg

IMG_2084[1].jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag hade nästan bestämt mig för att regplåten uppsmälld baktill skulle bli snyggt. Men min plåt är mycket större än den i klippet, jag ska suga på karamellen ett tag till och kika på vad som är lagligt och vad som är olagligt.

Tips. De nya skyltarna är något mindre än de vi är vana vid. Inte små, men minskningen gör en markant skillnad för ögat.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Tips. De nya skyltarna är något mindre än de vi är vana vid. Inte små, men minskningen gör en markant skillnad för ögat.

Yes, det är en sådan skylt jag har! För en gångs skull har transportstyrelsen gjort någonting bättre :) Även om de misslyckades med typsnittet och storleken på bokstäverna.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Hej
I min förtvivlan inatt (för och inte slänga ytterligare en lax down the drain), gjorde jag faktiskt som du skriver, hittade en bricka på 2mm som tur var:), annars har man aldrig det man behöver i lådorna, filade och hade mig, och satte dit den bakom drevet. Det lilla erfarenhet jag har av framdrev är att de aldrig sitter som gjutet på axeln, det är alltid ett litet glapp kanske nån tiondels/några hundradels mm, och jag har aldrig förstått varför, är det för att det ska kunna röra sig lite när kedjan rör sig, eller kanske för att jag alltid ägt gamla cyklar och axeln har alltid varit lite slitet. Men nu med brickan har jag ett framderv som inte rör sig ens nån hundradels mm åt nåt håll. Vet inte om det är bra eller dåligt men det lär väl visa sig. Tack.
Skulle nog utvecklat mitt förra svar en aning. Jag hade inte velat dra fast det så drevet sitter stumt. Min poäng är att det ska vara ett spel där. Nu drar du muttern mot en del som är tänkt att ha ett visst flex.

Jag tror du måste få bort material från drevets utsida, tyvärr. Förhoppningsvis säger expertisen att jag pratar i nattmössan jag inte har.

Albert, hur satte du dit drevet? Splinsen måste väl se lika ut längst hela axeln. Så att den är inte kan röra sig beror kanske på att drevet är "klämt" vid åtragningen som blurridge säger.

Om du har en 2mm bricka längst in på axeln, borde man inte kunna sätta en 2mm bricka som "förlänger" axeln 2mm, och är tillräckligt liten för att missa drevets splines. Jag kommer inte ihåg hur M-tin gjorde, men det borde vara något liknande?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top