CB900 -80 Café racer

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Sådär är det att bygga hoj, ett evigt väntande. Men det ger utrymme för god planering, so far so good!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Sådär är det att bygga hoj, ett evigt väntande. Men det ger utrymme för god planering, so far so good!

Ja, usch.. Jag blir otålig när jag vet vad jag vill göra!

Jag var och hämtade ramen för en timme sedan, efter att fått sving-hålet uppborrat. Jag tog ingen bild, men det kommer nog imorgon/lördag. Men nu finns det att göra igen!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nu har ramen bantats lite till. Jag tror att allt som ska kapas är borta nu.
Slipningen är inte påbörjad.

Före

IMG_1816[1].jpg

IMG_1817[1].jpg

IMG_1818[1].jpg

Efter

IMG_1819[1].jpg

IMG_1821[1].jpg

IMG_1828[1].jpg

IMG_1823[1].jpg

IMG_1825[1].jpg


Nu har jag tänkt att njuta av det fina vårvädret vi har här i Sverige, +4 och regn. Så det blir rast, vila, en solstol och en drink tillsammans med isbjörnarna som strövar omkring huset. Arbetet går vidare på söndag eller måndag :)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det blev lite gjort igår och idag, arbetet med att få in den bredare ducati-svingen fortsätter.
Svetstråden tog slut, så min käre far kunde inte slutföra svetsningen.
Det känns tråkigt att inte kunna slipa svetsarna än innan besiktning :(


Jag hoppar förklaring, jag tror bilderna är självförklarande!

IMG_1841[1].jpg

IMG_1850[1].jpg

IMG_1858[1].jpg

IMG_1871[1].jpg

IMG_1874[1].jpg

IMG_1885[1].jpg




En dum fråga, jag håller fortfarande på att kolla på lampor. En sådan här lampa: Ebay
Kan den monteras som den är frampå hojjen, eller behöver den ett lamphus eller vad det kallas med en extra "lins" framför?
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
En dum fråga, jag håller fortfarande på att kolla på lampor. En sådan här lampa: Ebay
Kan den monteras som den är frampå hojjen, eller behöver den ett lamphus eller vad det kallas med en extra "lins" framför?

Om jag vore du så skulle jag skippa xenon, tror det kan bli knepigt att få igenom besiktning trots att din hoj saknar krav på e-märkning. I övrigt skulle jag tro att det bara är att montera relativt "valfritt" :tungan
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Om jag vore du så skulle jag skippa xenon, tror det kan bli knepigt att få igenom besiktning trots att din hoj saknar krav på e-märkning. I övrigt skulle jag tro att det bara är att montera relativt "valfritt" :tungan

Tur du sa det, det verkar krångligt att få allt godkänt.. :( tack!

Undra om det inte får bli en vanlig lampa då. fast en 3'', vart man nu får tag på sådana. Får kolla lite mer.




Idag fortsatte svetsningen.

IMG_1902[1].jpg

IMG_1904[1].jpg

Lite mätning vart som är mitten. Det krävs lite distanser numera. Dessa kommer bli tillverkade inom kort. Även en ny svingbult kommer bli gjord.

IMG_1898.jpg

IMG_1899[1].jpg

Allt OK!

Montering påbörjad.

IMG_1905[1].jpg

IMG_1906[1].jpg


BOOM! (Det saknas fortfarande distanser i framhjul och så vidare, så det är en väldigt tidig förhandstitt :) )

IMG_1911[1].jpg

IMG_1910[1].jpg
 
Last edited:

knöka

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cb900f -81, Honda Revere -92, Yamaha XS500 -77
Tjena,

Jag bygger också på en cb900f -81. Att förstärka ramen för mindre flex står på min lista, något du tänkt på?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
View attachment 405545

Nu måste du se upp med svingbulten och kedjan. Kedjan får inte "nocka" över svingbulten, släpa längs med är ok, men inte nocka.

Ser lovande ut!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Tjena,

Jag bygger också på en cb900f -81. Att förstärka ramen för mindre flex står på min lista, något du tänkt på?

Hej,

Kul! Hur långt har du kommit? Vad är målet?

Ja, jag fick för mig att jag skulle förstärka ramen. Men jag har dålig koll på hur mycket den flexar så jag vet faktiskt inte om det är nödvändigt? Senaste tanken är att jag kanske hoppar över det. Och andra sidan är det snabbt gjort, då kanske det är lika bra?

Jag få se lite hur det ser ut när jag fått på stötdämpare och länkaget till denna. Då vet jag hur mycket utrymme som finns att sätta ett kryss på.


View attachment 405545

Nu måste du se upp med svingbulten och kedjan. Kedjan får inte "nocka" över svingbulten, släpa längs med är ok, men inte nocka.

Ser lovande ut!

Yes! Det är prio ett, två och tre när stötdämparfästet ska byggas! Nr 4 är att stötdämparfästet byggs.

Eftersom framhjulet inte kan ta upp all vikt (+ så många andra faktorer) nu när hjullagren saknas (och antagligen kommer göra ett tag) så tror jag att jag kommer göra det enkelt för mig. Dvs helt enkelt sätta en pytteliten vinkel på framdrevaxel-svingbult-hjulnav-linjen som ska motsvara vikten av mig när jag hoppar på och sätter mig på hojjen. Därefter bygga fäste för dämparlänkaget. Jag var tvungen att skriva av mig om framhjulet, jag har tänkt att det måste sitta rätt. Men det är ju helt orelevant för detta, mer relevant för fösprång och vinklar.

Fästet får dock bli först efter jag fått distanserna mellan sving och ram så allt kan justeras in rätt på en gång.

Tack! :)
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Idag byggdes det en bakdel. Kåpan ligger bara löst på fronten.

IMG_1919[1].jpg

Böjning = kapa ett snitt och sedan svetsa.

IMG_1923[1].jpg

IMG_1927[1].jpg

Det blev ingen snygg rundad ram. Den kommer ändå gömmas under en kåpa.
Jag tror även bakdelen kommer bli ganska liten, så jag funderar på att köpa något liknande batteri som bergstroem för att få det att passa. Är det någon som har erfarenhet av dessa batterier? Räcker 8 celler, eller ska man ta 12? Eller finns det bättre (billigare :rolleyes:) alternativ?

http://antigravitybatteries.com/ag-801

http://antigravitybatteries.com/ag-1201/

http://www.sporthoj.com/forum/showt...75-6-Caf%E9R&p=5982244&viewfull=1#post5982244


IMG_1928[1].jpg


Dämparen/länkaget sattes i för att kolla hur saker och ting hamnar. Det blir nog för tajt med utrymme för att förstärka ramen med ett kryss bakom motorn.

IMG_1932[1].jpg

IMG_1934[1].jpg

Det ska väl till i alla fall ett till tvärgående rör där bak. Sen får vi se hur batteri osv ska fästas.

IMG_1936.jpg

Så här kommer nog fästet se ut.

IMG_1945.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Idag har det blivit en del funderande och ganska lite gjort. Det känns som jag kopierar cf-cb'n ganska mycket. Men jag gillar utseendet och eftersom jag antagligen inte kommer ändra några vinklar på tanken så blir nog den bakdelen bäst. Vad säger ni?

image.jpg

image.jpg

Jag kom så här långt, sen insåg jag att limmet jag använde skulle torka i ett dygn och gled isär. Så jag lugnar mig nu :) det var ett cellplastlim från byggmax, jag körde på det så vet jag att det inte smälter och att det håller ihop när jag limmar.

image.jpg

Svingbult och distanser dök upp! En mutter kommer svetsas fast i ramen och en annan kommer bli svetsad i bulten efter att vi kapat till rätt längd.

image.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ingen som har koll på små batterier?

Lördagen tillbringades med celllplast. XPS300 tror jag modellen var, jag tänkte köpa XPS200, men den var nog slut.

Så här ser modellen ut.

IMG_1956[1].jpg

En underdel för att återskapa rören.

IMG_1958[1].jpg

Tejpad inför glasfiber och epoxy.

IMG_1959[1].jpg

IMG_1960[1].jpg


Detta kommer bli underdelen på sitsen. Jag hade tänkt att det skulle bli mer "bulligt" undertill än vad det brukar vara på café räsers. Detta är fortfarande ganska platt, men det täcker rören, jag hoppas på att det kommer göra tricket. Denna kommer behövas modifieras efteråt för att unvika rören som går ut till bakdelen.

IMG_1964[1].jpg

Innan jag la glasfiber och expoxy smörjde jag in allt med vax. Släppte faktiskt väldigt bra.
Jag gjorde misstaget att tro att jag skulle hinna båda delarna på 20 minuter som är den öppna tiden för epoxyn. Det tog väl 35 min innan det var kört att fortsätta. Resultatet blev väl godkänt, men jag hade med fördel kunnat gjort det i två vändor.

Första vändan la jag två lager tillsammans med totalt 0,75 liter epoxy/härdare. Idag la jag 2-3 lager till på insidan med samma mängd epoxy. Så totalt 1,5 liter epoxy/härdare och 2 kvm glasfiber för ca 4-5 lager glasfiber.

Det var bra mycket svårare att få glasfibern blöt av epoxyn än vad jag trodde. Jag la också ganska stora bitar med fiber, det är nog lättare att lägga små bitar.
Ett tips är att förbereda bitarna vädligt mycket innan man sätter till verket. Det var tur att jag gjorde det, annars vet jag inte om det hade gått. Man kan förbereda med många klipp i fibern där modellen har former för att göra påläggningen så lätt som möjligt då det blir veck i fibern innan den blir blöt och ges möjlighet att smetas ut.

Så här såg det ut efter att jag lagt epoxyn, det svarta är vaxet.

IMG_1968[1].jpg

IMG_1970[1].jpg


Detta blev resultatet. Denna bild är tagen efter två lager glasfiber. Det är inte friserat som ni ser. Jag såg först nu att kåpan ligger helt fel, så linjerna blir fel :( Ni kanske kan få en idé hur det ska se ut i alla fall. Taskig bakgrund med vitt på vitt. Ljuset blir helt fel med dörrarna öppna..

IMG_1977[1].jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Dagen fortsatte med att sätta i distanserna till svingen och mäta kedjelinjen.

Kedjan hamnar 5 mm utanför utgående axel.

IMG_1979.jpg

IMG_1978.jpg

Det var också ett glapp mellan axel och drev, utseendet på splinsen kanske förklarar det..

IMG_1985[1].jpg

Jag och M-tin disskuterade detta förut, jag tror att det kommer bli så här om ingen har någon annan bra idé?

För att lösa problemet så tillverkar man en adapter för att kunna montera på axeln och sedan kunna montera ett drev på den adaptern.
Samtidigt löser man problemet med att ducati kör en kedjestorlek och honda en annan.

Är det någon som vet var man kan hitta mått på splinsen för ducati och honda? Eller måste jag köpa två drev och mäta? Vad är det för bredd/Tjocklek på ett drev för ducati? Bredden på bakdrevet var 9 mm, är det samma för framdrevet (Dvs ingen tjockleksändring vid spilinsen) är saken biff.
Kommer utgående axel hålla?

Det är kört att flytta in bakdrevet, det blir för tajt mellan sving och drev. Svingen böjjer sig in mot hjulet och är urfräst för originaldrevet. Jag har dock ingen bild.
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Satt å fick en flippad idé!

Om man är sucker för CNC frästa saker som jag är skulle man kunna rita ett yttre fäste för drev och adapter.

1) Fästpunkter - Samma som drevkåpan
2) Mittpunkt över framdrevet
3) Infräst kullager som avlastar framdrevet

På bulten som håller framdrevet sitter en O-ring som tätar utåt. (I axeln rinner det olja).

adapter.jpg

Ljusgrön: Fäste CNC
Lila: Kullager
Röd: Adapter
Grön: Bult
Svart: Drev
Blå: Utgående axel
Grå: Motor
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Satt å fick en flippad idé!

Om man är sucker för CNC frästa saker som jag är skulle man kunna rita ett yttre fäste för drev och adapter.

1) Fästpunkter - Samma som drevkåpan
2) Mittpunkt över framdrevet
3) Infräst kullager som avlastar framdrevet

På bulten som håller framdrevet sitter en O-ring som tätar utåt. (I axeln rinner det olja).

View attachment 405935

Ljusgrön: Fäste CNC
Lila: Kullager
Röd: Adapter
Grön: Bult
Svart: Drev
Blå: Utgående axel
Grå: Motor


Det var inte en dåligt genomtänkt idé och ritning! Det märks att du har skickat ett par saker till vattenskärning och cnc-tillverkning :yoparty

Jag tror att det absolut bästa vore att göra som du ritar upp, förutsatt att allt blir rätt och rakt. Men jag tror att det är en krånglig och dyr väg att gå.

Jag diskuterade problemet med en kollega idag och pratade om att kanske flytta motorn till vänster istället. Det är ju faktiskt en möjlig lösning tror jag, den marginalen borde finnas mellan motor och ram.

Men sen började vi prata om drev med offset, tydligen åker det runt aprilior 2T med liknande drev som detta:
offsetsprocketts500afam.jpg

Nu var det "bara" 60 hk i motorn, men det var designat för över 100 hk.


Så jag började kolla runt på drev med offset och det verkar minst sagt populärt. Jag har inte riktigt kommit fram till hur offset är beräknat. Dvs center orginal mot center man vill ha eller om det är någon annan distans, typ motsvarande distans mått.

Jag har tagit paus i skruvandet nu, men när jag börjar igen ska jag mäta upp allt mer exakt och kolla hur stor frigången från ramen egentligen är. Jag tittade på bilderna idag och blev lite orolig.

Här är en byggtråd om en som har satt dit ett offset drev som ser relativt brett ut. Inlägg #25
http://www.dotheton.com/forum/index.php?PHPSESSID=236r051emnfg60bhlsdgp45cq2&topic=46733.15


Ebaylänk till någon som påstår att de kan göra CB-drev till 20 mm offset (vilket är ungefär distansen från botten på axeln till kedjelinjen).
http://www.ebay.com/itm/HONDA-CB900...Parts_Accessories&hash=item2581c79d7c&vxp=mtr

Det verkar finnas möjligheter att beställa drev på lite olika håll med önskemål om offset och storlek på dreven. Om man inte vågar göra ett själv?

Det verkar i alla fall ganska populärt att montera ett offset-drev på olika typer av hojar vid ombygnation så, jag känner mig mer och mer bekväm med att lager och axel kommer hålla fast drevet sitter lite längre ut på axeln.

Vad säger den samlade expertisen? :wiggle
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Hej
Jag håller också på med ett liknande bygge, följer ditt med spänning, tyvärr mitt går inte lika snabbt fram, jag beställt framdrevet ifrån ett tyskt företag som de anlitade i det andra bygget också http://krueger-junginger.de/index.html med önskade offset, de tar 100 Euro och gör efter dina önskemål, det är 2 veckors leveranstid.
jag skulle kunna lägga ut en bild när det kommer.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nu har jag vart ute med hoven i bayen igen.
Framskärm, bromsslangar, belysning (en sån här framlampa blev det, jag tar det säkra för det osäkra med besiktningen), backspeglar, hastighetsmätare, vajrar, luftfilter och annat smått och gott är beställt.

Jag tänkte först köpa mig en riktigt hastighetsmätare eftersom jag inte kan använda original då jag inte kan fästa vajern någonstans där fram. Jag gillar runda klassiska mätare, men inte att de ska blinka rosa, blått och orange som de flesta digitala klassiska mätarna gör. Jag vill inte heller ge tre miljoner kronor för en mätare. Om jag vill pröjsa så mycket för en mätare så får jag dessutom massa varningslampor och bränslemätare osv som jag ändå inte kan koppla in någonstans och som bara kommer se konstigt ut. Sen kom jag över denna film på youtube och tyckte det såg lite fränt ut, så jag kör på det. Original varvräknare och en cykeldator. Kostade dessutom mindre än tre miljoner kronor.



Sen fick jag hem en sådan här med:

IMG_1992[1].jpg

Alla borde skaffa en ny reg.skylt när man köper hoj, det är nog bästa dekaltrim/investering man kan skaffa för att förbättra utseendet.

Jag försökte läsa på lite om det där batteriet också, det stod så här i texten: Please note if you use older classic bikes from mid 1980s and earlier you should update the charging sytems to a modern voltage regulator.

Hur gör jag det? Det står och andra sidan should och inte shall. Vad är det som kan skita sig? Det är Lithium-batterier som självantänder lite här och var va?


Hej
Jag håller också på med ett liknande bygge, följer ditt med spänning, tyvärr mitt går inte lika snabbt fram, jag beställt framdrevet ifrån ett tyskt företag som de anlitade i det andra bygget också http://krueger-junginger.de/index.html med önskade offset, de tar 100 Euro och gör efter dina önskemål, det är 2 veckors leveranstid.
jag skulle kunna lägga ut en bild när det kommer.

Kul, vad bygger du på?
Att det gick fort i början har sin förklaring, jag beställde hem massa delar och passade på att vara ledig i två veckor när jag började!
Nu ligger jag nog på normalfart eller strax under... :(

Ja, du får hemskt gärna lägga upp en bild, hur mycket offset har du? Hur mäter man offsetet? Skickade du en ritning till dem hur du ville ha det?
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
trot eller ej en cb900, jag var lite för snabb och beställa utan att ens fått dit svingen. men eftersom det var 2 veckors leverans snabbmätte vad jag tror det ska funka. kontaktade de med denna bild så att vi pratar om samma mått, sen var det bara att beställa.
123.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
trot eller ej en cb900, jag var lite för snabb och beställa utan att ens fått dit svingen. men eftersom det var 2 veckors leverans snabbmätte vad jag tror det ska funka. kontaktade de med denna bild så att vi pratar om samma mått, sen var det bara att beställa.
View attachment 406205

Snyggt! Det blir en rejäl CB-maffia nästa år ;)

Ja, precis. Det är det måttet jag var osäker på om det skulle gå till kedjelinjen eller dit du mäter! Det där kan inte misstolkas när man nu skickar iväg ritningen. Du får hemskt gärna lägga upp en bild när drevet kommer! Det är ungefär samma mått som jag kommer få, så vi får hopppas att vi har rätt!
Hur betalar man för drevet? Paypal? :va

Vad kör du på för sving (Jag såg du letade ducati-sving i annonserna) ? Hur bred är den över svinginfästningen?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top