CB900 -80 Café racer

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Fler bilder.. Bland annat på lagerbanan jag inte får bort.

IMG_1686[1].jpgIMG_1685[1].jpg


Kul, ska bli spännande att de hur det ta form.

Nu börjar det i alla fall ta form :)

Kör med dubbla öhlins piggyback bak, är mycke mer hardcore än singeldämpare!

Nää, singel!

Blir lite svårt med dubbla dämpare till enkelsvingen kanske. Hur kommer det se ut med Ducati-hjulet och CBR hjulet? Liknar de varandra i mönstret eller döljs framfälgen så mycket av skivor och grejer att man inte tänker på det? Är själv lite allergisk mot olika fälgar fram och bak, men ibland funkar det trots allt. Vill se bilder!!!:D:7peta

Så här ser det ut. Det blir skillnad, men jag tror det fungerar. Vad säger du? Det är i alla fall inte tre-ekrat. DET har skurit sig :)

IMG_1683[1].jpgIMG_1687[1].jpg
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Lagerbanan slipar man ut med en Dremel, det gäller att få ett snitt så man kan spräcka det.
Det är härdat och hårt så in i helvete men man får ta sig tid så går det.

Fota allt medan du tar isär och lägg det som hör ihop tillsammans.

Du har bakfälgen, montera den på svingen, däcket ska vara i centrum det andra är skit samma.
Nästa är att se hur kedjan går, med 180 däck har du lite att spela på.

-Kul att du kommit igång!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Lagerbanan slipar man ut med en Dremel, det gäller att få ett snitt så man kan spräcka det.
Det är härdat och hårt så in i helvete men man får ta sig tid så går det.

Fota allt medan du tar isär och lägg det som hör ihop tillsammans.

Du har bakfälgen, montera den på svingen, däcket ska vara i centrum det andra är skit samma.
Nästa är att se hur kedjan går, med 180 däck har du lite att spela på.

-Kul att du kommit igång!

Okej, dremeln är ett alternativ!

Det är tur att det inte är så många delar på en hoj :)
Elen har jag märkt upp, det känns rätt viktigt. Bultarna åker tillbaka i samma hål.

Jo, däcket ska vara i mitten. Men om jag får svårt att hitta mitten på däcket, det känns lättare att ha en kant/fast punkt!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Okej, dremeln är ett alternativ!

Det är tur att det inte är så många delar på en hoj :)
Elen har jag märkt upp, det känns rätt viktigt. Bultarna åker tillbaka i samma hål.

Jo, däcket ska vara i mitten. Men om jag får svårt att hitta mitten på däcket, det känns lättare att ha en kant/fast punkt!

Sätten tape på däcket och dra ett sträck = mitten.
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Kul projekt! Ang. styrlagret så brukar det fungera att göra en hemmagjord ryckhammare av en gängstång. Bricka och mutter längst upp som du kilar bakom lagret. Sedan en karosseribricka i botten som du slår med ett rör mot. Kan vara värt att prova :)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Sätten tape på däcket och dra ett sträck = mitten.

Sant! Men det beror på hur jag har svingen när den svetsas!

Kul projekt! Ang. styrlagret så brukar det fungera att göra en hemmagjord ryckhammare av en gängstång. Bricka och mutter längst upp som du kilar bakom lagret. Sedan en karosseribricka i botten som du slår med ett rör mot. Kan vara värt att prova :)

Vi svetsade bort den tillslut. Sen gick det lätt som en plätt!
IMG_1694[1].jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Den nya styrstammen passade inte rakt av. Den var ca 7-8 mm för kort för att kunna fungera. Men det var samma diameter på stammen för det undre och övre lagret. Och då även den biten av stammen som går genom kronan.

Så stammen fick byta krona!

Slipa bort svetsen på nya kronan/stammen. Pressa ur stammen som inte passar. Presa ur originalstammen ur originalkronan. In med Originalstammen i nya kronan och mäta så det blir rätt längd. Kapa överbliven styrstam och svetsa.

Fördelen är väl också att man kan behålla det gamla styrlåset eftersom man har kvar gamla stammen med hålet i sig. Dock kom hålet lite fel och missar låset :( Synd, men jag hade ändå inte tänka kunna använda mig av låset.

IMG_1696[1].jpg
IMG_1702[1].jpg
IMG_1703[1].jpg
IMG_1704[1].jpg
IMG_1707[1].jpg
IMG_1709[1].jpg
IMG_1716[1].jpg
IMG_1717[1].jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Med stammen klar kom gaffeln på.

Nu ska tanken på så kan det svetsas styrstopp!
 

Bifogat

  • IMG_1719[1].jpg
    IMG_1719[1].jpg
    225.5 KB · Visningar: 336
  • IMG_1720[1].jpg
    IMG_1720[1].jpg
    232 KB · Visningar: 315
  • IMG_1721[1].jpg
    IMG_1721[1].jpg
    232 KB · Visningar: 338
  • IMG_1724[1].jpg
    IMG_1724[1].jpg
    234.6 KB · Visningar: 315

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Supereffektivt är inte dagens ord.

Jag väntar på lager och den inre distansen till framhjulet. Beställde det i går och hoppas på att det dyker upp i alla fall på onsdag så jag kan få till gaffelvinklar, försprång och sedan få dit svingen.

Jag har plockat bort luftburk/förgasare och ska putsa och kolla lite på förgasaren, förra ägaren sa att den kunde flöda ibland. Luftburken ska inte tillbaka.

Jag har sysslat lite med el idag och funderat över hur detta ska gå till. Jag sa förut att allt skulle in i lådan bakom sadeln, men som M-tin visade mig och som jag ser nu finns det ganska mycket plats under tanken, inte jättemycket men lite. Så jag kollar om jag få ner allt jag vill där. Jag tror det, det är fortfarande under utprovning. Det kommer bli ett virrvarv med kabelstammen. Jag kommer inte korta ner den något nu, utan bara dra om den så det passar. Längre fram kanske jag tillverkar en helt ny stam när jag fått allt på plats. 20 kapade och skarvade kablar kommer bara verka som ett potentiellt el-fel känns det som.

IMG_1742[1].jpgIMG_1739[1].jpgIMG_1729[1].jpgIMG_1759[1].jpgIMG_1762[1].jpgIMG_1763[1].jpg

Kåpan kom i alla fall idag. Så jag var tvungen och kolla lite snabbt hur det grovt kommer se ut.

Jag gillar inte stora runda strålkastare i mitten på äldre kåpor, därför tog jag en race-kåpa. Jag kommer troligtvis beställa en 3''-LED-strålkastare och monera den 10cm (ca, i alla fall max 10 cm, längre får det inte vara) från centrum-linjen. Det finns sådana lampor på ebay. Typ denna: Ebay
8W för halvljus, 18W för Helljus. Är det någon som har kolla på hur mycket/lite det är? Räcker det?

IMG_1760[1].jpgIMG_1761[1].jpg
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Blir sjysst med den kåpan tror jag, sällan man ser lyckade kåpor kafferäsers tycker jag men det där ser bra ut :)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Idag kom ett styrstopp till, med gänga för stag till kåpan.
image.jpg

Sen vart det elgöra igen.
image.jpg
image.jpg

Jag väntar fortfarande på delar till framhjulet. Men jag monterade ner svingen för att kolla lite. Jag tror jag kommer montera svingen i samma hål som gamla svingen och hoppas på att försprång och vinklar blir bra ändå, annars får jag göra om igen. Original är det 28 grader och ca 12,5 cm försprång. Nu blir det mindre hjul och kortare gaffel, jag ska försöka räkna mig till vad det kan bli då. Svingen är lika lång.
Och stuket naturligtvis, stuket får inte bli fel. Och drev-sving-drev-linjen.

När jag monterade ner gamla svingen märkte jag att ramen är 248 mm mellan hålen. Som jag trodde ungefär. Men när jag mätte ducati-svingen så är den 260 mm :( jag hade kallt räknat med att den var 241 eller 243 som alla andra ducatis verkar vara...
Så jag har plockat ner hela hojjen så får vi försöka få till det på något sätt. Måste mäta vart centrum ska vara och var det ska slipas osv.. Suck :(

image.jpg

Ursäkta alla snea bilder, postar från telefonen.
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Är det samma svingbults tjocklek?
"Däckcentrum" och kapa därefter 13-14mm på svingen. Borra ner hålen motsvarande för lagren och du är vidare.

M
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Är det samma svingbults tjocklek?
"Däckcentrum" och kapa därefter 13-14mm på svingen. Borra ner hålen motsvarande för lagren och du är vidare.

M

Nej, det är inte samma svingbultdiameter, 20mm på Ducatin och 16mm på Hondan som du vet.
Ja, det kanske är lättare att göra svingen smalare. Jag måste fundera lite.

Vad menar du med "borra ner hålen", borra upp ramens hål till större diameter? Det har vi i alla fall tänkt.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan du inte svarva en distans som ligger inne i svingen och köra med 16 mm bult igenom den? Är svingen för bred så finns det ju två möjligheter. Bredda ramen eller fräsa ner svingen. Skulle tippa på att det är enklare att fräsa ner svingen om det finns utrymme för det. Fördelen med din ram är att den är i stål och enklare att bearbeta om du skulle välja att bredda ramen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag tror nog att du kan få till ett bra stuk med dina fälgar. Det syns ju inte så mycket att det är olika fälgar. dessutom är det lite räjsning med olika fälgar, kolla gamla hojar, där var det inte ovanligt med olika fram och bak.

Vad gäller lampan så är jag alltid lite skeptisk till dessa kulörta LED-historier från Kina. Men den är så billig att även jag hade provat den, kan ju dock vara lite jidder med besiktning. Jag hade satt en projektor likt din asymmetriskt i kåpan och lackat något klassiskt mönster där fram. Ska se om jag kan hitta en bild på en hoj jag verkligen gillar med en liknande lösning.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Kan du inte svarva en distans som ligger inne i svingen och köra med 16 mm bult igenom den? Är svingen för bred så finns det ju två möjligheter. Bredda ramen eller fräsa ner svingen. Skulle tippa på att det är enklare att fräsa ner svingen om det finns utrymme för det. Fördelen med din ram är att den är i stål och enklare att bearbeta om du skulle välja att bredda ramen.

Vi borrar upp hålet i ramen till 20mm nu. Sen kommer vi bredda ramen på något sätt. Antingen om vi slipar eller om vi gör på något annat sätt. Svingen såg krånglig ut att slipa/flytta lager på, enligt dom som har gjort det.

IMG_1790[1].jpg

IMG_1792[1].jpg


Jag tror nog att du kan få till ett bra stuk med dina fälgar. Det syns ju inte så mycket att det är olika fälgar. dessutom är det lite räjsning med olika fälgar, kolla gamla hojar, där var det inte ovanligt med olika fram och bak.

Vad gäller lampan så är jag alltid lite skeptisk till dessa kulörta LED-historier från Kina. Men den är så billig att även jag hade provat den, kan ju dock vara lite jidder med besiktning. Jag hade satt en projektor likt din asymmetriskt i kåpan och lackat något klassiskt mönster där fram. Ska se om jag kan hitta en bild på en hoj jag verkligen gillar med en liknande lösning.

Rejsigt är fränt (och många gånger enkelt, vilket är trevligt), jag funderade först på att göra på detta viset. Men det känns lite väl slappt.

Radical%20Ducati%20Pantahstica%20%201.jpg

Det här är jag ute efter nu.

RICCR1SE~1.jpgRICCR1SE~3.jpg

Jag tar hemskt gärna mot inspiration!

Det är inte färgen jag är ute efter (den planerar jag inte ens koppla in), utan LED och litet. Sen hade den en Halo, vilket var ganska fränt. Jag tror att eftersom min hoj är från 1980 så har jag inga krav på e-märkning och sånt utan att det bara ska lysa, så jag känner mig inte superorolig över sådant. Men sen vill jag kunna åka på natten utan att behöva hålla 50 km/h eller följa efter en bil.. :)

Projektor ska jag kolla vidare på!
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Dagens övningar började med att kapa upp ramen. Den ska ändå kapas, så varför vänta? Fast den är inte färdigkapad, mer ska bort.

IMG_1780[1].jpg

IMG_1781[1].jpg

Så här ser svinghålen ut.
IMG_1777[1].jpg

IMG_1778[1].jpg

IMG_1779[1].jpg

Ramen lämnades iväg för uppborrning av hålen.
Som jag skrev i tidigare inlägg kommer vi nog att slipa till bussningarna/hålet så vi får in svingen i ramen. Att vi inte "bara" tar bort de gamla hålen och ersätter med nya "hylsor" beror på att vi är rädda att inte få allt rakt när det ska på plats. Skulle det visa sig att denna metod inte fungerar som vi vill så kanske vi får tänka om.

När styrstammen ändå var nere passade jag på att slipa upp hålet i stammen någon mm så styrlåset numera kommer att fungera igen. Tog dock ingen bild.

När ramen sedan var borta passade jag på att göra rent motorn. Ingen polering och sånt, men det blev rent och nästan fritt från oxid. Roligt att ha det gjort, skittråkigt att göra.

IMG_1784[1].jpg

IMG_1785[1].jpg

IMG_1786[1].jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Därefter lagade jag en plastbit till svingen, terapiarbete.

IMG_1794[2].jpg

IMG_1796[2].jpg

IMG_1797[1].jpg

Imorgon ska jag nog försöka göra rent förgasarna om inget annat dyker upp.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
I väntan på ramen så blev det en till tvättdag.

Förgasarna gjordes rent, men bara på utsidan.

Före:

IMG_1799[1].jpg

IMG_1800[1].jpg

IMG_1802[1].jpg

Efter: Visst ser det bättre ut med vit bakgrund ;)

IMG_1809[1].jpg

IMG_1811[1].jpg


Jag gjorde även rent svingen och tog bort en informationslapp om hur spänd kedjan ska vara.
IMG_1813[1].jpg

IMG_1814[1].jpg

Det känns som det sinar ut på saker man kan göra utan ramen, men jag putsade lite på tändspolarna, tändkablarna, dämpare, stödet och andra smågrejer.

Nu tror jag det står stilla tills jag får tillbaka ramen.
Ska nog kika lite på ebay tills dess.. :)

Delarna till framhjulet verkar dessutom dröja, inre distansen mellan lagren verkar inte vara något som ligger på lager direkt.. :(
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top