"Vansinnesfärderna på två hjul" - Aftonbladet når ny lägstanivå

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Bland de gaggigaste inslagen jag någonsin sett och hört. Under 2013 så dog det 264 personer i trafiken. 40 utav dessa var motorcyklister. 43 av dessa var fotgängare (jag utgår ifrån att de inte sprang ihjäl sig på motorvägen utan blev överkörda av bilar). Men vänta nu 113 var bilförare (som lyckades döda 45 medpassagerare), 15 st var cyklister och 3 st var mopedister. Hur många av hojåkarna som blev döda av bilister framgår inte klart men hälften av de döda på hojen brukar vara påverkade. En statistisk undersökning visar att bilisterna har högre medelhastighet än vad motorcyklisterna har. Men nu vet vi bättre. Det är gasa på varm asfalt som förändrar livet på några sekunder.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Har dom gjort en djupare analys av vägen eftersom dom säger varm asfalt? :va Men det är klart, man vill ju inte bränna sig på asfalten om det skulle vara så :hihi
Såg däremot ingen polishelikopter, förmodligen var dom redan på väg :rolleyes:

På lunchen här i Borås såg jag till och med två fotgängare som vinglade över heldragen linje över på cykelbanan vid flertalet gånger :näsblod
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag fick lära mig att man skulle gasa hårt vid en påfart för att snabbt komma in i rätt tempo och kommer man lite för fort gör det inget så länge man anpassar farten när man kommit in på vägen och säkert kan hålla koll på hastigheten. Så med andra ord så är det inte oss motorcyklister folk ska anklaga utan körskolorna, vi gör ju bara som vi har blivit upplärda :confused:

Jäpp!
Var uppe i 130 på en påfart på uppkörningen och trodde jag gjort bort mig. Han tyckte det var bra att jag "tog lite höjd" :D
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vissa mcolyckor är svåra att veta vem som har orsakat. T.ex en bilist som missar väjningsplikt eller gör en missbedömning vid vänstersväng, när mc föraren framför hojen i dubbelt tillåten hastighet. Hade båda respekterat trafikreglerna, då hade kanske inte olyckan hänt.


Statistik kring hastighet blir lätt lite missvisande eftersom hastighetsmätningen ofta sker på stora riksvägar. Där kör bilar fort för att komma fram till målet fortare. Mc förare kör ofta fort på krokiga småvägar, där ingen / ringa hastighetsmätning sker. Det skapar enligt min mening en skev bild. Dessa roliga småvägar blir ofta farliga vid relativt måttliga hastighetsöverträdelse. På dessa vägar finns ofta udda trafikanter typ jordbruksredskap, ridhästar.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
men är dom helt jävla slut i huvudet?

ser ju bra mycke fler bilister som kör fortare än så, vet inte hur många gånger bilister inte sett mig fast jag kört lagligt

och sen kan man ju fundera på om programledaren hjärncell är på semester
"jag är borta fem sekunder och så säger det bara swosch..."

fem sekunder? det är ju inte konstigt det händer skit om folk är bort i fem sekunder när dom kör bil
ligger man på motorvägen då så hinner man köra över 100 meter innan man är tillbaka igen

då har du ju ingen betydelse om det är mc eller bil som kommer
blir så förbannat så det inte är sant

men måste ändå tycka att snuten är rätt sansad

Han kanske borde ta en funderare på vad som är farligast,
en fullt uppmärksam MC-förare på 250kg med mc i 140 km(h.
eller han själv som "är borta 5 sekunder" i 1200-2000kg bil i 110 km/h.

Och jag tror inte alls att han har rätt med att majoriteten av motorcyklar skulle kunna anses ha sportmc-prestanda.
De flesta motorcyklar är väl ändå äventyrs-mc och glidare, med en toppfart på 120-200km/h och en acceleration över 100km/h som gör en ford fiesta stöddig i jämförelse.
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Han kanske borde ta en funderare på vad som är farligast,
en fullt uppmärksam MC-förare på 250kg med mc i 140 km(h.
eller han själv som "är borta 5 sekunder" i 1200-2000kg bil i 110 km/h.

Och jag tror inte alls att han har rätt med att majoriteten av motorcyklar skulle kunna anses ha sportmc-prestanda.
De flesta motorcyklar är väl ändå äventyrs-mc och glidare, med en toppfart på 120-200km/h och en acceleration över 100km/h som gör en ford fiesta stöddig i jämförelse.

Är man livsfarlig redan vi 130, då är t.om JAG livsfarlig! :fakta Hade jag ingen aning om att jag var, men man lär sig varje dag! :lol
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Han kanske borde ta en funderare på vad som är farligast,
en fullt uppmärksam MC-förare på 250kg med mc i 140 km(h.
eller han själv som "är borta 5 sekunder" i 1200-2000kg bil i 110 km/h.

Och jag tror inte alls att han har rätt med att majoriteten av motorcyklar skulle kunna anses ha sportmc-prestanda.
De flesta motorcyklar är väl ändå äventyrs-mc och glidare, med en toppfart på 120-200km/h och en acceleration över 100km/h som gör en ford fiesta stöddig i jämförelse.
Du har mycket större marginaler vid normal fart i en bil än på en mc. Olika misstag kring sambandet styrning ,broms och gaskontroll m.m. där är bilen mer förlåtande sålänge vi inte pratar racingtempo.
Fyra platta däck har alltid betydligt mer kontaktyta än två smala runda däck.

Det finns förstås en anledning till att alla bilar,lastbilar och bussar har fyra hjul. ( då räknar jag boggi som en hjulaxel.)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Du har mycket större marginaler vid normal fart i en bil än på en mc. Olika misstag kring sambandet styrning ,broms och gaskontroll m.m. där är bilen mer förlåtande sålänge vi inte pratar racingtempo.
Fyra platta däck har alltid betydligt mer kontaktyta än två smala runda däck.

Det finns förstås en anledning till att alla bilar,lastbilar och bussar har fyra hjul. ( då räknar jag boggi som en hjulaxel.)

Nej..
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Idag har man kört över flera filer och gjort 90+ på en 70-väg. Jävlar vilken lugn tur det var när jag åkte och handlade... :arsele
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Rekommenderar http://unvis.it/ för er som vill kunna besöka aftonhoran/sexpressen utan att ge dom betalt. :fakta

TS, kan inte du editera länken så att det är en unvis.it länk istället? :tummenupp

Försökte, men fick det inte att fungera - Tyvärr

unvis.it/http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article39266.ab

Gjorde som ovan unvis.it/ före http !! Men ändå verkar det inte funka ??


Redigerar - Verkar som att det inte funkar på tv-inslag

Exempelvis http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article16377827.ab Funkar (även om det blir lite träigt att läsa texten i bara svartvitt)
 
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Vad ni misstolkar "vara borta i fem sekunder". Han säger ju att han inte tittade i sidospegeln på dessa sekunder och att hojen kom flygande förbi i olaglig fart.
Är du helt säker på det? Vill nog påstå att alltför många bilister verkar anse att en snabbkik på vägen var femte sekund är en lagom nivå av trafikfokus.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det här var det dummaste jag sett på länge, framför allt när Hans Nilsson (polisen) påstår att många hojkrascher leder till att fotgängare och bilister skadas. Läs här http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/vad-haller-polisen-och-aftonbladet-pa-med det ska bli intressant och se om ab eller polisen behagar kommentera.

Intressant blogginlägg Magnus, jag har länge undrat varför polisen har en extremt dålig attityd till hojåkare och framförallt sporthojar.

Jag vet att en del smiter och att vissa hojåkare går i gång på att bli jagade och att det retar upp enskilda polismän. Men jag har svårt för att förstå varför polisen ödslar så mycket tid och energi på oss som grupp när vi i jämförelese med andra trafikanter står för en så liten del av samhällets konstnader (i samband med olyckor).
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Intressant blogginlägg Magnus, jag har länge undrat varför polisen har en extremt dålig attityd till hojåkare och framförallt sporthojar.

Jag vet att en del smiter och att vissa hojåkare går i gång på att bli jagade och att det retar upp enskilda polismän. Men jag har svårt för att förstå varför polisen ödslar så mycket tid och energi på oss som grupp när vi i jämförelese med andra trafikanter står för en så liten del av samhällets konstnader (i samband med olyckor).

Enkla svaret på det måste ju vara opinion, tack för den Aftonbladet.....
När tillräckligt många klagar blir det ett problem och Polisen får i uppdrag att fixa biffen.

Det är alldeles för många som läser Aftonbladet.

Jag får ofta kommentaren från folk som får höra att jag kör hoj, "jasså du är en sån där, ni kör ju skitfort ju, hur vågar ni?", man blir som lite mållös då över hur korkade dom är.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Finns ingen som sitter och tittar i back- och sidospeglarna var 5:e sek.

Nej men allmän koll förväntar jag mig att alla har. En vaken bilist uppmärksammar vad som händer i speglarna tack vare sitt perifera seende, en ouppmärksam gör det inte.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns ingen som sitter och tittar i back- och sidospeglarna var 5:e sek.

Jo, hojåkare. :)
Jag har ticks på att stänga av blinkers och titta i backspeglarna.
Provkörde en KTM 1190 Adventure utan backspeglar för någon vecka sedan. :skrämd
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den här meningen i Magnus länk ovan tycker jag är tänkvärd:
Magnus Wallner skrev:
...Och som vanligt handlar det inte om vad alla i trafiken bör göra utan om att vi som kör hoj ska ta ansvar för andras inkompetens och misstag...

Är det något man vill att Trafikverket, Polisen och ab skall ta med sig är det väl det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top