Stulen Kawasaki Gotlandsgatan i Stockholm

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Hej!

Har hamnat i en jäkla soppa. Vet knappt vart jag ska börja men jag hoppas i alla fall på lite bra tips som svar efter allt.

Våren kom och det var dags att ta ut MC som har stått avställd och utan försäkring i ett garage på Södermalm hela vintern (den är skriven på min flickvän för stunden). Jag transporterar hojen och ställer den utanför min flickväns lägenhet på Södermalm. Planen var att jag snabbt skulle skriva över den på mig, teckna en försäkring och börja åka! Idag var det städdag på gatan där hojen står och jag går ner för att flytta den och så är den borta. Soppan i det hela består av att den inte var försäkrad och dessutom skriven på min flickvän för stunden, (lätt att vara efterklok, jag vet, så skippa gärna "skyll dig själv om du ställer den ute utan försäkrings"-kommentarer).

Nu är frågan, vart börjar jag?!
Kan hemförsäkringen täcka sånt här eller har ni några andra tips på hur man går till väga? Någon som varit med om liknande?

mvh

Tapeworm
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Man börjar väl med en polisanmälan hur som. Men har man inte försäkring så har man väl inte det, ser inte riktigt varför hemförsäkringen skulle gå in och täcka det. I så fall hade väl alla kört trafikförsäkrat, för blir den stulen så går ju ändå hemförsäkringen in.

Nej det är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och betala ur egen ficka.
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Finns väl hemförsäkringar som har drulleförsäkringar och liknande, där täcker väl hemförsäkringen om man t.ex. blir rånad på mobilen eller TV går sönder under en hemmafest etc? Ska kontakta försäkringsbolag asap och se vad de har att säga...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror inte det där går under drulleförsäkring, även om man kanske kan tycka det.
Hör efter med försäkringsbolaget och kolla för att vara på säkra sidan.

Men viktigast:
-Polisanmäl
-Gå ut med bild, regnr, ramnummer här på sporthoj så hjälper vi dig att leta.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Finns väl hemförsäkringar som har drulleförsäkringar och liknande, där täcker väl hemförsäkringen om man t.ex. blir rånad på mobilen eller TV går sönder under en hemmafest etc? Ska kontakta försäkringsbolag asap och se vad de har att säga...

Nej, ingen hemförsäkring kan täcka motorfordon som är registreringspliktiga... Hemförsäkringen täcker inte ens en cross pga att det är ett motordrivet fordon.
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Helt rätt, hemförsäkringen täcker inte ett dugg (pratat med dem precis).

Då finns det ett annat stort dilemma;

Jag pratade med Salus ansvar för ca 2 veckor sedan (missade att nämna detta i trådstarten då jag är rätt förbannad och förvirrad) och tecknade en försäkring på MCn. Dock när jag pratade med dem här om dagen så sa de att jag inte kan teckna den försäkring som jag har gjort , och de "makulerade" försäkringen. Alltså har de låtit mig teckna en försäkring som jag inte får teckna då hojen står på min tjej?! Detta är ju jäkligt oklart, då jag förmodligen aldrig skulle flyttat på hojen i första stund om jag visste att den inte var försäkrad. Vem kontaktar man angående detta? Huruvida de ska stå för någonting pga av det eller inte? Jag har fått hem en faktura och papper på att den är försäkrad från Salus ansvar.

Ledsen om jag skriver lite osammanhängande och slarvigt men är rätt skakig och sitter i telefonkö hos polisen samtidigt.

Tack på förhand

Tapeworm
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Ta kontakt med smc, dom är drivande och hjälpsamma!
Har du papper på att den är försäkrad i hennes namn så ska det väl inte va nått problem?
Dom kan väl inte makulra en faktura bara så där?
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Det är bara ägaren som kan försäkra hojen (detsamma gäller bil fick jag veta nyligen).
Har du ingen försäkring så spelar det ingen roll... Jag hoppas du har tur på något sätt men tyvärr verkar alla odds vara mot dig. Ansvaret att försäkra hojen är ditt och detta har du inte gjort så då får du tyvärr stå för "kostnaden" själv.

Trisst! Hoppas något bra dyker upp.
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Teckna du försäkring på dig själv men gjorde inget ägarbyte? Klart den blir makulerad då...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Efter att du pratat med polisen och anmält stölden..
(Du kommer få åka in till en polisstation sen när de väl behagar öppna och komplimentera det hela har jag för mig)
Men efter samtalet så leta upp några färska bilder på hojen och tänk på några speciella kännetecken som kan hjälpa folk att känna igen just din hoj.
Sen lägger du upp bilderna här.

Samt ber folk som hittar den och kan säkert verifiera att den är din att:
1. Ringa polisen och berätta att de hittat en stulen hoj
2. Ifall fordonet står utan tjuvar i närheten att låsa fordonet, ifall de råkar ha ett lås med sig
3. ringa upp dig och berätta vart hojen står
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vad gör det för skillnad om man försäkrat den dagen innan eller dagen efter, rent praktiskt inte alls då den faktiskt blivit stulen.. Trams.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Vad gör det för skillnad om man försäkrat den dagen innan eller dagen efter, rent praktiskt inte alls då den faktiskt blivit stulen.. Trams.

Benämns försäkringbedrägeri, samma visa om man försäkrar hojen och tar ut den i skogen och eldar upp den för att sedan anmäla den stulen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hemförsäkringen täcker inte fordon. (jag ringde och frågade vad som händer om hojen blir stulen eller om det börjar brinna när jag hade min hoj oförsäkrad i lägenheten en vinter)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad gör det för skillnad om man försäkrat den dagen innan eller dagen efter, rent praktiskt inte alls då den faktiskt blivit stulen.. Trams.

Öh ok? Med det resonemanget kan ju alla säga upp sina försäkringar och bara teckna en om det visar sig behövas.. T ex vid stöld eller olycka.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Men det här var ju ett exceptionellt och enstaka fall, självklart är inte försäkringsbedrägeri något jag förespråkar men i just det här fallet skulle denna metod vara moraliskt försvarbar anser jag. Maximal otur och då ska man dega allt själv för att det går en dag hit eller dit :confused:
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jäklar vad surt, men det finns ju alltid något positivt i det som sker. Nu kan du skaffa en annan hoj utan att tjejen har synpunkter.
:crash
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Men det här var ju ett exceptionellt och enstaka fall, självklart är inte försäkringsbedrägeri något jag förespråkar men i just det här fallet skulle denna metod vara moraliskt försvarbar anser jag. Maximal otur och då ska man dega allt själv för att det går en dag hit eller dit :confused:

Vad är det som är så jävla försvarbart med att belasta ett försäkringsbolag och i förlängningen deras betalande ärliga kunder för att man själv klantat sig och inte gjort rätt saker i rätt ordning?

I samband med samtalet med Salus ansvar borde ju slanten ha trillat ner att det måste göras ett ägarbyte för att få försäkringen att gälla, istället blev försäkringen makulerad.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Men det här var ju ett exceptionellt och enstaka fall, självklart är inte försäkringsbedrägeri något jag förespråkar men i just det här fallet skulle denna metod vara moraliskt försvarbar anser jag. Maximal otur och då ska man dega allt själv för att det går en dag hit eller dit :confused:

Wow okej. Dummanste jag hört denna veckan.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Den fick inte en automagisk avställningsförsäkring när den ställdes av då? Eller var den oförsäkrad när den ställdes av?
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Varje gång jag köpt en båge så har jag försäkrat den innan jag provkör den ifall det blir att jag köper den så är allt klart. Så om han nu försäkrar cykeln i sitt namn men den ägas av hans tjej och innan ägarpapperna kommer in så måste ju försäkringen täcka eller tänker jag fel?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top